Авиокомпанията планира да тества технологията през 2016 г.
Водещата европейска авиокомпания easyJet представи планове за революционна система с водородно гориво за самолетите и с нулеви емисии, която ще спестява около 50 000 тона гориво годишно и свързаните с този разход въглеродни емисии.
Авиопревозвачът се ангажира да намалява въглеродния отпечатък на своите пътници и до 2020 г. цели да намали емисиите с още 7% спрямо днешните, които са 81,05 грама въглероден диоксид на пътникокилометър. Това прави общо 28% намаляване на емисиите за последните 15 години. easyJet инвестира в най-новите технологии, оперира ефективно и запълва повечето от своите места, което означава, че пътник на easyJet е отговорен за 22% по-малко въглеродни емисии от пътник на традиционна авиокомпания, ако летят с един тип самолет по един и същ маршрут.
easyJet черпи вдъхновение за реализация на проекта от студентите от британския университет в Cranfield – световен лидер в образованието и научните изследвания в областта на технологиите и управлението. Студентите са измислили идеи как ще изглежда пътуването със самолет през следващите 20 години в конкурс за 20-годишнината на еasyJet, отбелязана през ноември 2015 г. Компанията ще пристъпи към прилагане на технологията съвместно с партньори и доставчици във възможно най-кратък срок, като тестовете й се очакват по-късно през тази година.
Концепцията за хибриден самолет използва горивни клетки с водород, съхранявани в долната част на корпуса на самолета. Иновативната система позволява енергията от спирачния процес при кацане да бъде съхранявана и използвана за зареждане на акумулаторните батерии, докато самолетът е на земята (подобно на системата Kinetic Energy Recovery (KERS) в болидите на Формула 1). Енергията може да бъде усвоявана от самолета – например докато рулира – без да се използват двигателите. Заради високите честоти на полетите и късата секторна дължина на операциите, около 4% от общият годишен горивен разход на еasyJet се консумира по време на рулиране. Самолетите на еasyJet рулират средно 20 минути на полет, което се равнява на около 4 милиона мили годишно – аналогично с пътуване до Луната и обратно осем пъти.
Всеки самолет ще има електродвигатели в основния колесник и системите за управление ще позволяват на пилотите пълен контрол върху скоростта, посоката и спирането на самолета, докато рулира. Така системата ще намали, ако дори не премахне напълно, необходимостта от буксир за маневриране на самолета на и от стоянките, постигайки по-ефективно време за подготовка на следващия полет и повишаване точността във времето.
Единственият отпадъчен продукт е прясната чиста вода, която може да се използва за зареждане на системите за вода в полет. Концепцията е разработена от инженерния екип на компанията и неговия директор Иън Дейвис, които я развиват съвместно със студентите от Cranfield.
Иън Дейвис заявява: „В easyJet продължаваме да прилагаме използването на нови дигитални и инженерни технологии. Концепцията за хибриден самолет е едновременно визия за бъдещето и предизвикателство към нашите партньори и доставчици, за да продължат да работят по намаляване на нашите въглеродни емисии. Тя е чудесен пример за ползите от нашите стратегически отношения с университета Cranfield.“
Д-р Крейг Уолсън, лектор от центъра по аеронавтика в Cranfield University, добавя: „Щастливи сме да работим с easyJet по този проект и да даваме реален пример как създаваме иновации заедно. Cranfield е специализиран университет за усъвършенствано, практическо обучение и научни изследвания. Признати сме в международен план и отговаряме на нуждите на бизнеса, правителствата и обществото. Нашите студенти демонстрираха своите вълнуващи идеи за визията на авиоиндустрията през 2035 г. в конкурса „The Future of Flight“, представяйки екологични решения, оперативни подобрения и идеи за усъвършенстване на потребителското изживяване“.
През миналата година easyJet и Cranfield University подписаха тригодишно споразумение за стратегическо партньорство за споделяне на иновации и познания. Като част от събитията за 20-годишния юбилей на еasyJet, студентите участват в конкурс с 4 категории: дизайн на салоните на самолетите, дизайн на самолетите, потребителско изживяване за пътниците на летищата, потребителско изживяване по време на полет. Жури, формирано от представители на easyJet и Cranfield, е получило редица визионерски предложения. Сред другите иновативни идеи на студентите са крила с променлива геометрия по време на полет, специална обшивка тип „акула“, която намалява повърхностното триене с въздуха, в салона – ултралеки седалки с въглеродни влакна, включващи безжични телефони и панели за зареждане на таблети.
easyJet оперира флот от над 240 самолета Airbus A319 и А320 със средна възраст 6 години. Авиокомпанията ще започне да получава доставки на A320neo от юни 2017 г., като новите самолети ще бъдат с около 13% – 15% по-добра горивна ефективност спрямо тези, които ще заменят.