Bloomberg: Лъскавите терминали на руските летища замлъкнаха

| от |

През 2012 година нискобюджетната авиокомпания EasyJet победи Virgin Atlantic Airways и получи правото да оперира по доходоносния маршрут от летище Gatwick в Лондон до московското Домодедово. Британският авиационен регулатор застана на страната на EasyJet, които приветстваха решението като важна стъпка в международното им развитие.

Днес историята е малко по-различна. EasyJet бележи спад в броя на пътниците, обслужвани по линията Лондон-Москва, и вече оперира само един полет на ден. Този ход влезе в сила в края на януари тази година, след като в продължение на 3 години авиокомпанията имаше два полета на ден по този маршрут. Говорителката на авиокомпанията каза, че намаляването на полетите „е в отговор на намаляването на търсенето на полети от и до Русия през последните няколко месеца.“

Нискобюждетната авиокомпания не е единствената, която орязва броя на полетите до Русия или се отказва от плановете си за експанзия на руския пазар. Броят на руснаците, ходещи на почивка в чужбина, се е понижил драстично и все по-малко бизнесмени посещават Великобритания.

За авиокомпаниите всичко е просто въпрос на търсене и предлагане. Но намаляващия трафик на международните летища в Русия е просто отражение на положението в страната, която изпада в дълбока политическа изолация и отслабено икономическо влияние. Западните санкции и ниските цени на петрола заплашват Русия с тежка рецесия.

Някога вехтите московски летища Шереметиево, Домодедово и Внуково бяха емблеми на руския икономически бум през голяма част от ранния мандат на президента Владимир Путин. И трите летища претърпяха цялостни ремонти, за да поемат увеличилия се 4 пъти през последното десетилетие трафик. През 2014 общият пътникопоток за трите летища достига до 77 милиона пътници, което е колкото международни транспортни центрове като летище Heathrow в Лондон и Dubai International Airport. Но бляскавите терминали на руските летища изглежда губят своя чар и замлъкват бавно.

В средата на април Delta Air Lines обяви, че ще преустанови извършването на полети до Москва за последните три месеца на годината, което означава, че нито един американски превозвач няма да лети директно до руската столица. Delta също така намали и броя на седмичните полети между Ню Йорк и Москва за пролетния и летния сезон от седем на пет.

Базираната в Хонг Конг Cathay Pacific ще прекрати полетите си до Москва през юни, а Air India оперира само два полета от Делхи до Москва от февруари, защото средната заетост на маршрута е под 47%. Близкоизточните превозвачи Etihad и Qatar също забавят плановете си за експанзия на руския пазар, а европейските Czech Airlines се отказаха от своите планове да пуснат полети до областните градове Казан, Калининград, Перм и Уфа от това лято.

Базираните в Русия авиокомпании изпитват още по-големи трудности и предприемат драстични мерки, защото правителството отбелязва огромен спад от над 50% на руските граждани, пътуващи в чужбина, заради отслабената рубла. Авиационната агенция на страната обяви през март, че руските авиопревозвачи ще прекратят полетите по 71 международни линии, свързващи редица руски градове с дестинации като Барселона, Дубай, Тел Авив и Виена. Превозвачите Transaero и UTAir бяха най-силно засегнати от кризата.

\\ Bloomberg

 
 
Коментарите са изключени за Bloomberg: Лъскавите терминали на руските летища замлъкнаха