Филипински самолети спуснаха от въздуха храна и вода за своите войници, базирани на транспортен кораб, заседнал в спорна плитчина в Южнокитайско море, след като Китай попречи на два филипински кораба да стигнат до него, предаде Ройтер,с като цитира представители на ВМС.
Китайски кораби, патрулиращи във водите около Втората плитчина на Томас (Second Thomas Shoal), известна в Китай като рифа Ренай (Ren’ai reef), в неделя нареди на филипинските кораби, натоварени със строителни материали, да напуснат района. Пекин обвинява Манила, че се опитва да започне строителство на рифа, след като през 1999 г. тя нареди на стар транспортен кораб умишлено да заседне там, за да маркира територията си, и разположи морски пехотинци на него. Манила твърди, че плитчината е част от континенталния шелф на Филипините.
„Възнамеряваме само да подобрим условията за живот на кораба, Нямаме планове да разширяваме или строим трайни структури на плитчината“,обясни представител на ВМС на Филипините. „В понеделник изпратихме самолет „Айлендър“ от ВМС да хвърли запаси от храна и вода, но те ще стигнат само за няколко дни. Наистина ще трябва да изпратим отново гражданските кораби. От миналата година снабдяваме войниците си с помощта на цивилни кораби, за да избегнем конфронтацията, и сега за първи път Китай ги спира“.
Вчера Манила извика втория по ранг дипломат от китайското посолство, за да връчи остър протест, като нарече блокадата ясна посолство, за да връчи остър протест, като нарече блокадата ясна и непосредствена заплаха за правата и интересите на Филипините.
Претенциите на Пекин за островите, рифовете и атолите, образуващи архипелага Спратли, група от 250 необитавани островчета, пръснати на площ от 165 000 кв. мили, го претивопоставят директно на американските съюзници Виетнам и Филипините, докато Бруней, Малайзия и Тайван също претендират за части от Южнокитайско море. То осигурява 10 процента от глобалния улов на риба, носи печалба от 5 трилиона долара годишно от корабна търговия.