Как е възможно да изгубиш самолет през 2014-та?

| от |

В свят, в който всеки има GPS в джоба си и сме проследявани от агенции като NSA навсякъде по света все още е възможно, макар и изключително рядко самолет просто да изчезне.

plane

Това се случи минaлия петък с полет номер 370 на Malaysia Airlines, запътил се към Пекин. Самолетът изчезва около час след като излита от Куала Лумпур. Оттогава спасителни екипи, изпратени от девет страни, сред които и САЩ все още не са намерили следи от изчезналият Боинг 777-200, както и нито един от 239-те на борда. Има множество теории за това какво се е случило, но засега авиокомпанията, разследващите, Малайзия, както и компанията, построила самолета отказват коментар.

Каквото и да се е случило, се е случило много бързо и катастрофално, споделят експерти. Самият факт, че самолетът изчезва докато лети над океана означава, че може да минат години докато се намери каквото и да било. Океанът е огромен и е изключително трудно да се намерят следи. Намирането на черната кутия на изчезналият през 2009 полет 447 на Air France например отне 2 години. “Тъжната истина е, че е много трудно да се намери каквото и да във водата”, споделя пенсионираният пехотинец Кол Джоузеф.

Най-плашещото в ситуацията е, че самолетът, като че ли изчезва безследно. Капитанът, професионалист с натрупани над 18,000 часа в небето не издава нито предупреждение, нито пък сигнал за тревога. Това не е толкова странно като се има предвид, че екипажът е трениран първо да направлява самолета и да го упътва, а чак след това да се търси комуникация. Пилотът и блогър Патрик Смит казва, че не се учудва от липсата на връзка.

“Всъщност би било странно, ако имаше мейдей сигнал. Ситуации като тази се развиват по два начина – или катастрофата е толкова бърза, че екипажа няма време да реагира, или пък екипажът е инструктиран първо да се справи с аварията, а не да я сигнализира.” Как е възможно обаче да не е отчетено изчезването от агенцията за контрол на въздушния трафик? По простата причина, че самолетът се намира над океана.

Погрешно схващане е, че пилотите на самолети са в постоянна връзка с центъра за въздушен трафик. Истината е, че когато въздушните превозни средства се намират на повече 100-150 мили от брега радарите вече са извън обхват. В такива ситуации полетите общуват с централата предимно с радиовръзка, като се обаждат през определен интервал от време за да споделят местоположението, скоростта и височината си. Не е необичайно и по-продължителен период от време да не се поддържа връзка, имайки предвид, че на 35 хиляди фута обикновенно не се случва нищо особено. На борда на някои самолети даже не е нужно пилотът да се обажда, за това се грижат компютри.

Макар и новите системи за управление на полети да се възползват от GPS технологията, местоположението се показва само на самолета. Това е все едно да сте в пустинята с телефона си – вие ще може да видите къде сте, но никой няма да може да ви намери защото нямате обхват. Възможно е в бъдеще да се развие системата, така че да се предават данните и в контролния център, но това би струвало милиарди долари.

Все пак самолетът едва ли е изчезнал без абсолютно никаква индикация. Много от самолетите са снабдени с авариен сигнализатор на местополижението, който се включва когато например самолета се потопи. Обикновените рибарски лодки не са снабдени с радари, но военните и охранителните плавателни съдове разполагат с такива. “Бих бил много изненадан ако се окаже, че самолетът не се е появил на радара на никого,“ казва Джоузеф Смит

Според друга информация полет 370 е бил екипиран със системата ACARS – компютър, способен да предава данни за състоянието на самолета към централата, за да предупреди за евентуални повреди. Системата не предава данни в реално време, а го прави периодично. Тази информация би била много полезна на разследващите. Макар и Боинг да предлагат по-добра система наречена Airplane Health Management, този полет не се е възползвал от нея

И все пак ако един самолет да изчезне трябва да се озове някъде, нали? След повече от три дни търсене обаче все още нищо не е намерено. Най-логичната причина за това би била просто да се търси на грешното място, тъй като никой не е сигурен точно къде се е случила аварията. Възможно е даже самолетът да е останал непокътнат и да е потънал цял в океана.

Има множество спекулации, за това което се е случило – всичко от огън на борда до умишлена катастрофа, причинена от пилота или дори тероризъм. Също е възможна повреда или загуба на съществен компонент на самолета. Авиационните експерти заявяват, че е много рано да се предполага каквото и да е и че липсва информация. Повечето обаче са на мнението, че каквото и да се е случило, е било при висока надморска височина и с голяма скорост. ”Ако нещо се случи на самолет, който е на 7 мили височина и се движи със 100 възела, то ще има части разпръснати на много места”

Всички по-големи аеродинамични парчета като крилата и частите от опашката биха били раздухани от вятъра, докато по-тежките части биха паднали право надолу. Горивото и останалите течности биха били разпръснати, без да оставят следа долу. Така поне се разви ситуацията със совалката Колумбия през 2003. Разликата е, че се случва върху земя, а не вода. В океана откриването на отломки е много, много по трудно.

 
 
Коментарите са изключени за Как е възможно да изгубиш самолет през 2014-та?