Четенето на езика на тялото е полезно умение, ако искаме да разберем по-добре как се чувства някой или какво може да си мисли. Но е важно да запомним, че това не е точна наука и може да има културни или индивидуални вариации в начина, по който хората се изразяват чрез тялото си. Например зрителният контакт в Япония може да се счете за акт на агресия или грубост.
Има много книги по темата, които често ни обещават, че като ги прочетем, едва ли не езика на тялото ще ни стане като втори майчин и заради това ще претърпим главозамайващи успехи на работа, в спалнята, по барове и ресторанти и у дома.
Тези популярни книги имат две основни цели (освен правенето на пари) – те обясняват как „експертно“ да разчитаме невербалната комуникация, но също и как да я фалшифицираме за максимална собствена изгода.
Доминиращи стойки
„The Definitive Book of Body Language“, например, ни казва, че изтъкването на чатала (широко отворени крака, ръка на колана или зад врата) се използва от „мачовци и мъжки момчета“. Това е мощен сексуален сигнал, казват авторите – и твърдят, че работи: „Тази поза казва на другите: „Аз съм мъжествен – мога да доминирам“, поради което е обичаен за мъже, излезли на лов.“
Милиони хора купуват тези книги и после се опитват да седят разкрачени като мачовци. Авторите казват, че това е почти изключително мъжки жест, „използван за сплашване на другите“.
Трудно е обаче да не приемем тази и подобни други пози за малко комични, отчасти защото „тайните“ им значения са толкова широко разпространени из инструктивните книги и отчасти защото са просто нелепи по своята същност.
Книгите са пълни със статични изображения на езика на тялото на „ефективните комуникатори“ – и това е един основен проблем, защото той всъщност е динамичен: тялото е в движение. Не можем да стоим с чатала напред като статуя цял ден.
Но това не означава, че позата и маниерите ни не са важни. Тяхното значение е огромно, въпреки че не е 12 пъти по-мощно от вербалната комуникация – както някои твърдят.
Фалшив срещу истински
За да разчетем точно езика на тялото, трябва да знаем какво да гледаме. Може да няма 20 000 различни изражения на лицето (както отново се твърди в книгите), но лицето все пак може да разкрие скритите емоционални състояния на събеседника ни. Поне докато човек не започне да се опитва да го контролира, например, като прикрива емоциите си с усмивка.
И така, как можете да различим фалшива усмивка от истинска? Истинската включва мускулите около очите и бавно изчезва от лицето; фалшивата усмивка напуска лицето внезапно (затова някои хора казват „Ако искаш да разбереш дали някой се усмихва искрено, закрий му устата“). Така че, за да декодираме по-точно изражението на лицето, трябва да се съсредоточим върху това, което се случва, когато фалшивата усмивка изчезне; моментът е много кратък, но може да бъде много показателен.
Друг проблем със статичната природа на книги е, че речта и езикът на тялото са тясно свързани, както твърди американският психолог и експерт по психолингвистика (психологията на езика) Дейвид Макнийл в своята книга от 2000 г. „Language and Gesture“.
Когато хората говорят, те често правят спонтанни и несъзнателни движения с ръцете, които илюстрират съдържанието на това, което казват. Няма речник за тези движения, но те се генерират заедно със самата реч. Затова може да се каже, че в тези движения се съдържа някаква информация – и когато хората не могат да ги видят, те пропускат важна част от комуникирането.
Понякога жестикулацията и речта не съвпадат. Говорителят може да каже „моят партньор и аз сме много близки“, но ръцете му да показват значителна разделиченост, а не близост. Друг може да каже „Имам много високи амбиции“, но ръката му не се вдига толкова високо, колкото бихме очаквали, ако човек наистина е възамбициозен.
В случаи като тези несъзнателният жест често е по-надеждният индикатор за основната мисъл.
Много по-лесно е да излъжем ефективно в речта си, отколкото в придружаващия жест, защото той има сложна връзка със самата реч: движението на ръката започва точно преди речта и след това смисловата част от жеста съвпада точно със съответната дума. Трудно е тези неща да се синхронизират и напаснат, когато лъжем.