Защо жените умрат в автомобилни катастрофи по-често от мъжете

| от |

Ето няколко ужасяващи статистики, събрани от няколко проучвания: жените e със 73% по-вероятно от мъжете да бъдат сериозно наранени при челна автомобилна катастрофа, почти два пъти по-вероятно да останат в капан в останките след катастрофа и 17% по-вероятно да умрат при такъв инцидент.

HS117-399

И така, на какво се дължат тези числа? Е, има редица фактори и до голяма степен се дължи на това, че дизайнерите на превозни средства не вземат предвид разликите между мъжката и женската физика. Едно проучване в Швеция, например, установи, че жените са по-податливи на нараняване при камшичен удар, тъй като седалките не отстъпват на по-леките им тела.

„Жените обикновено са по-леки от мъжете, така че се катапултират напред по-бързо и са подложени на по-голямо ускорение. В такива случаи една жена също би пострадала заради предпазния колан“, казва Анна Карлсон от Технологичния университет Чалмърс. „Седалките трябва да не са толкова твърди, а по-гъвкави. Когато кола е ударена отзад, облегалката на седалката действа като батут и ни катапултира напред. Затова бих се радвала на облегалки, които са по-добре омекотени.“

Както изтъква през 2019 г. Каролин Криадо Перес, автор на „Invisible Women: Exposing the gender bias women face face every day“, жените често са по-близо до педалите от мъжете, което се счита за шофиране „извън позиция“, препоръчана от производителя. Съответно водачът е изложен на по-голям риск от нараняване.

Част от проблема е как се тестват автомобилите. Преди да има манекени за краш тестове са били използвани човешки трупове, но освен проблемите с различаването на предишни наранявания от тези, получени при теста, го има и демографският проблем, че повечето от доставените тела са на по-възрастни мъже.

Когато манекените се появяват, щеше да е идеалният момент този проблем да се коригира и може би да се направят няколко различни форми на каросерията, но за съжаление, пътят, по който се тръгва, е почти изключително да се тестват колите за катастрофи с мъже и от тези резултати да се екстраполира за останалите размери хора, доколкото е възможно. Има манекени на деца, но тези за жени са просто умалени манекени на мъже, приблизително с размерите на 12-годишно момиче, с височина 150 сантиметра.

Изследователите препоръчват разработването на женски манекени и стандартизиране на използването им във всички тествете, за да се направят автомобилите по-безопасни за жените. Манекени за бременни са били използвани в миналото, но сега трябва да бъдат включени отново, според изследователите.

Все пак се полагат усилия за коригиране на несъответствието. Женски манекен наскоро бе проектиран от шведски изследователи като екипът се надява, че ще може да се използва, за да се научи повече за различните наранявания – като счупен таз – които се случват непропорционално много на жените при катастрофи.

„Не можете да имате едно и също устройство за тестване и на мъж, и на жена“, казва пред BBC Кристофър О’Конър, главен изпълнителен директор на най-големия производител на манекени за краш тестове. „Няма да разбием конкретните нараняванията, които виждаме днес, освен ако не поставим конкретни сензори, за да измерим тези наранявания.“

„Чрез по-детайлно изследване на тези наранявания можем да проектираме по-безопасни автомобили с по-безопасни въздушни възглавници, с по-безопасни колани, с по-безопасни отделения за пътниците, които ще обслужват различни размери хора.“

 
 
Коментарите са изключени за Защо жените умрат в автомобилни катастрофи по-често от мъжете

Повече информация Виж всички