Рекламите против тютюнопушенето стават все по-стряскащи в опит да възпрат хората да започнат да пушат и да насърчат вече започналите да се откажат от навика.
Графичните реклами против тютюнопушенето, показващи реални изображения на хора с рак или други негативни последици от тютюнопушенето, са доста редовна гледка, независимо дали е онлайн или публично.
Интуитивно ни се струва, че уравнението е доста просто: колкото повече графични изображения виждат децата за негативните последици от тютюнопушенето, толкова по-малко вероятно е те да пушат в бъдеще. За съжаление обаче, ново проучване установява, че това може и да не е така.
Всъщност това ново проучване, публикувано в списанието Nicotine & Tobacco Research, твърди, че тийнейджърите, изначално изложени на риск от тютюнопушене, всъщност са по-склонни да започнат да пушат, след като видят изображенията.
В него изследователи от Корпорацията за изследване и развитие (RAND) набират 441 деца на възраст между 11 и 17 години и оценяват риска им да започнат да пушат в бъдеще чрез въпросник.
След това ги изпращат до фалшив магазин, който сами създават, направен да изглежда като истински. Когато децата отиват, той винаги включва едно от следните четири неща:
Децата пазаруват все едно е обикновен магазин като около половината са изложени на плакати, които показват снимка на болна уста с текст „ВНИМАНИЕ: Цигарите причиняват рак“.
След като приключват с пазаруването, те отново са разпитани, за да се оцени бъдещия им риск от тютюнопушене. Изненадващо, при много от тийнейджърите този риск се е променил след пазаруването в магазина.
„Всъщност очаквахме, че показването на графични изображение против тютюнопушенето в търговската среда ще намали намеренията за пушене сред всички тийнейджъри“, казва главният автор Уилям Шадел пред Fatherly. „Това обаче не беше така.“
Те откриват, че при деца, които никога не са пушили, рискът да започнат остава същият. При тези, които вече са били изложени на риск от тютюнопушене (около 5% от децата, които вече са пушили, и още 20%, които се считат за „застрашени от бъдещо пушене“ според отговорите във въпросниците им), рискът от тютюнопушене в бъдеще всъщност се увеличава, след като виждат рекламата.
Но защо се случва така?
Изследователите имат редица обяснения.
„Възможно е подрастващите, които са в риск, да реагират на графичните плакати по отбранителен начин, което съответно да ги кара да отхвърлят или омаловажават щетите за здравето, изобразени на плаката“, казва Шадел в изявление.
„Възможно е също така графичните плакати да са накарали подрастващите да отклонят вниманието си към стената с тютюневите изделия, където пък са били изложени на послания в полза на тютюна.“
Пред Fatherly той също така предполага, че това може да става въпрос и за доброто, старо, тийнейджърско бунтарство срещу посланията на предното поколение.
Докато екипът казва, че недостатък на тяхното проучване е, че не са опитали различни плакати срещу тютюнопушенето, те все пак вярват, че усилията може да бъдат по-добре концентрирани върху различни политики за борба с тютюнопушенето.
„Нашите констатации показват, че политиците трябва да бъдат внимателни, когато разглеждат графичните предупредителни плакати като част от информационната борба с тютюнопушенето в средите за търговия на дребно“, казва Шадел. „Този тип действия или се нуждаят от допълнителни изследвания, или потенциално трябва да бъдат изоставени в полза на по-добре демонстрирани усилия за борба с тютюнопушенето.“