Най-желаните коледни подаръци през годините: Барби става хит през 1959 г.

| от |

Всяка велика идея за милиони долари е била копирана от някой друг. До този момент показахме някои от най-търсените и продавани коледни подаръци през последните няколко години. В повечето случаи създателят представя своята идея, някой друг вижда потенциала и бърза да се възползва от нея. И така достигаме до 1959 г. и появата на легендарната кукла Барби. Зад създаването на играчката, която завинаги ще промени детските стаи по света, стои Рут Хандлър и нейната малка дъщеря Барбара.

Историята започва някъде в средата на миналия век, когато Рут забелязала как нейната дъщеря обичала да влиза в ролята на възрастна, но понеже нямала истински кукли, често си рисувала персона от хартия, с които да играе. По това време липсвала такава ниша на пазара с играчки и Рут бързо потърсила своя съпруг, за да предложи идеята. Елиът не бил очарован от идеята, макар и да не губил абсолютно нищо от предложението особено в позицията на основател на Мател. Според него това щяла да бъде сериозна загуба на време. И така временно Барби останала замразен проект. При една разходка в Германия, Рут била придружавана със своите две деца – Барбара и Кенет. Семейството попаднало на една специална кукла на име Билд Лили. Фигурата била като на възрастен и отговаряла точно на идеята на Рут.

На тръгване през далечната 1956 г. майката ще закупи три броя от въпросните кукли. Една дава на своята дъщеря, а с другите отива в Мател. Куклата Лили била герой от комикс на Рейнхард Беютин за в-к Билд. Лили била руса, работеща жена, която получавала всичко с визия и печелене на мъжките сърца. Първата ѝ поява като играчка е в Германия през 1955 г. и въпреки факта, че се е продавала на възрастни и била предназначена за този пазар, децата също искали да си играят с нея. Когато Лили пристига в САЩ, нейната американска собственичка започнала много сериозен редизайн. За тази специална мисия помагал и инженера Джак Раян (същият по-късно помага и за играчките от Hot Wheels серията и по-късно става вицепрезидент на компанията Мател). На 9 март 1959 г. се ражда и американската версия, която е представена на панаира на играчката в Ню Йорк. Първата кукла била облечена в бански костюм на черни и бели ивици, Барби била с вързана коса и се предлага като блондинка и брюнетка на бъдещите момичета, които много скоро ще полудеят по въпросната играчка.

SANYO DIGITAL CAMERA

Снимка: By Original uploaded by Barbieologin at Wikimedia Commons (Original uploaded at 2009-08-11 10:16) as File:Mattelno1br.jpg. Permission CC-BY-3.0; Released under the {{Cc-by-3.0}} license (Transferred by Crakkerjakk 12:05, 16 June 2012 (UTC)., Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=36158228

Първата ѝ роля от многото предстоящи е „Тийнейджърка Фешън модел“. Дизайнерът Шарлот Джонсън прави всички останали облекла, с които играчката да се промени изцяло. Интересен факт е, че първите кукли започват да се произвеждат в Япония заедно с дрехите. Любопитен факт е, че всяка одежда на куклата била правена от средностатистическата японска домакиня. Още през първата година са произведени близо 350 000 кукли и точно толкова са продадени. Това автоматично ни води до Коледа на 1959 г. и издигането на Барби в култ. Куклата била пожелавана от почти всяко американско момиченце и до края на празниците не можела да бъде открита в магазинната верига. Разбира се, немският производител също не закъснява с юридическите маневри и само 2 години по-късно започва дело с Мател. Защо толкова късно? Преди това компанията се е чудила дали да патентова куклата или не, но след като прави и това, официално заявява, че Барби е копие на Лили.

Практически господата са прави. Освен това добавят в обвинението, че Барби е използвала целия дизай на Лили и само две години по-късно ще се стигне до решение. Мател плащат 21 600 долара на компанията Greiener&Hausser и с това делото приключва. Това далеч не е единствената трудност. За Рут било сложно да обясни на семействата, че Барби е онази играчка, която трябва да има някаква прилика с възрастните. Ранните проучвания показали, че много семейства не одобряват някои части от куклата и особен фокус падал именно върху пълното деколте на куклата. Въпреки големите проблеми и постоянните промени, Барби претърпявала много серозни промени по отношение на визията си. Едно основополагащо е корекция на очите, които преди това сякаш били твърде надменни. През 1971 г. погледа се коригира и гледа право напред. Успехът на Барби е грандиозен и може би недостигнат по днешните стандарти.

Нещо много впечатляващо е, че според изчисленията на Мател, Барби се продава на всяка секунда и се предлага на пазарите на 150 държави. Повечето играчки са обречени да останат само забавление за малки деца, но през годините видяхме толкова главоломни промени не само във визията на Барби, но и във визията на някои холивудски звезди. Практически куклата успя да наследи влиянието на своята немска роднина и дори се превърна в модел на красота, музикална песен, инфлуенсър и дори модна икона. През 2016 г. Барби влиза дори в Лувъра със своя собствена изложба, разположена на два етажа. Мател предлагат цялата колекционерска история от всичките 700 кукли. Анди Уорхол рисува картина с Барби, която по-късно се продава на търг за 1.1 милиона долара. През 2015 г. Уорхол отново работи с Мател за създаването на своя собствена кукла. През 2013 г. в Тайван се появява и първото Барби кафе. Още в началото на своя живот, играчката получава и история. Родена е в Уисконсин и цялото ѝ име е Барбара Милсънт Робъртс. Нейният партньор е Кен, който се ражда само две години след пускането на Барби.

Oreo_Fun_Barbie

Снимка: By unknown, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=6739437

Самият Кен се изплува на сцената отново през 2004 г. и според компанията е имало раздяла между героите. През 2006 г. официално обявиха, че са се събрали отново. Домашните любимци на куклата са около 40 и включват кучета, котки, кон, панда, лъвче и зебра. Автопаркът също е впечатляваш и може да видите розов Corvette кабрио, каравана, няколко модела на Jeep и други. Според създателите, всички професии на Барби са специално създадени, за да мотивират малките момиченца да преследват кариерите, които обикновено имат мъжки корени. През годините Барби е била лекар, астронавт, автомобилен състезател и други. Въпреки всички положителни промени, един от куризоните случаи, който мотивира Американската асоциация на жените от университетското общество да протестират е факта, че през 1992 г. се появява говорещо Барби. Макар и Барби да може да каже около 270 фрази, докато общият брой заложени е около 216 564 345, една толкова страшна реплика е „Математиката е трудна!“. Това накарало интелектуалките да поискат възмездие и изтегляне на серията.

Истината е, че едва 1.5% от цялата партида са имали заложена тази фраза, но за да свалят гарда и да предложат компенсация, Мател казват, че втора партида с тази реплика няма да има и всеки обиден може да замени своето старо Барби с ново. Впрочем това е само началото по обвиненията в сексизъм. За вече 60 години на пазара, Барби е смятана не само за мотиватор на младите момичета, но и като сексист, който показва как женското съсловие не е достатъчно кадърно да се справя в бизнеса. Едва ли някой е подозирал, че именно играчка ще се превърне в мода и дори психично заболяване.

Valeria_Lukyanova_(cropped)

Снимка: By Creative Commons – https://www.youtube.com/watch?v=Sh2I519ZpaUCreative Commons Attribution license (reuse allowed), CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52334861

През 2001 г. различни учени споделят, че все повече млади момичета се стремят да приличат на куклата, а да не говорим колко пари са похарчени за пластична хирургия, която трябва да превърне обикновения човек в жива реплика на Барби. Такъв е случаят на Валерия Луканова, която цял живот искала да притежава физиката на куклата, макар и подобна промяна да не се смятала точно за здравословна. В последно време се забелязва загубата на интерес към играчката, но пък Барби може завинаги да остане класика в сърцата на няколко поколения. Днес производителя е доста по-смел, макар и Барби да не предизвиква този фурор, който е правила преди близо 60 години.

 
 
Коментарите са изключени за Най-желаните коледни подаръци през годините: Барби става хит през 1959 г.

Повече информация Виж всички