Историята не може да даде отговор на всеки въпрос. Понякога я използваме за пример, друг път се доверяваме на победителите, използвали своето перо за попълване на липсващите глави. Всички са запознати с научните трудове и занимания на Тесла, но Едисън изпреварва с патентите. Да не говорим за мащабни битки между Microsoft и Apple. Една особена чест все още не може да бъде връчена на оригиналния откривател – тоалетната хартия.
Проблемът на този козметичен елемент от дневното ежедневие на средностатистическия човек се корени в големите въпроси. Кога е започнала да се употребява, кой първи се е сетил, че може да използва картоненото руло и още много други.
Архивите показват, че древните римляни са използвали продукт – заместител. Богатите римляни имали специално подготвена гъбичка, докато останалите много често залагали на заоблени и гладки камъни и растителност. Първата официална тоалетна хартия обаче се появява някъде през 1391-а година, но в архивите се пише за този продукт още през 589-а г. в Корея. Между 875-а и 1317-а г. китайските служители са използвали 2-пластова и понякога 3-пластова парфюмирана тоалетна хартия. В Колониална Америка, най-често употребяваният атрибут за тоалетната хигиена бил царевичен кочан – за нас лично е мистерия как точно е използван и предпочитаме да остане такава.
През 1718-а г. или почти 4-и века след появата на продукта в Китай, светът започва да нарича хартията тоалетна и да я използва по предназначение. Горе-долу и по същото време започва да се използва вестникът като заместител. Друго полезно качество е патентоването и една друга специална практика от човека използващ вестник – литературни и културни четения в тоалетната.
Век и половина по-късно или някъде през 1857-а г. Джоузе Гайети изобретява първият пакет тоалетна хартия. Неговото творение се отдалечава драстично от идеята за тоалетната хартия, която познаваме днес и представлява пакет с прилежно сгънати салфетки, обработени с алое и воден печат на бранда. Не е най-добрата реклама, но пък кой е казал, че има лоша реклама. До 1920-а г. Гайети владее пазара и хората са запомнили неговото име, както са извършвали и други действия. През 1871-а г. тоалетната хартия получава нов облик – навита на картонено руло.
Сет Уилър е героят зад това творение и благодарение на него можем да бъдем спокойно, че вестникът ще бъде пощаден за бъдещите поколения в следващите години. Мъжът от Алабама създава цяла компания и посреща нуждите на своите клиенти с отворени ръце. Проблемът се корени малко по-назад във времето с други участници се включват в тоалетната надпревара. Томас Сиймор, Едуард Ървин и Кларънс Скот създават фабрика за тоалетна хартия и също така предлагат идеята за пакет тоалетна хартия с няколко малки ролки. През 1925-а г. компанията на Скот вече е лидер в производството.
Първото документирано руло пък се описва някъде през 1882-а година. През 1935-а г. компанията „Северна кърпичка“ ще създаде тоалетна хартия, която да няма цепки и да се къса свободно. Идеята на господата е да използват по-мека хартия, която да се навива доста лесно. След това идват и другите подобрения: цветна тоалетна хартия, такава с повече пластове, картинки, вицове, ликът на Джъстин Бийбър и много други. Кога американците преживяват първия си кошмар с тоалетната хартия?
Отговорът знае само Джони Карсън. Човекът споделя една доста колоритна шега за предстоящ режим и липси на ценните книжа, което от своя страна кара хората да хукнат към магазина и да се запасяват. Хитрият ход и подготвянето за апокалипсис води до едно трагично разкритие – тоалетна хартия за всички няма. Технологично погледнато се оказва, че компаниите много добре следят цикала на изчерпване и щом Карсън споделя, че следва и този режим, американските жители хукват към магазините, за да се запасят. Не всички успяват да попълнят резервите и в следващата седмица положението е екстремно за американското население – вестници поне е имало. Нека не забравяме, че тогава американците се радват на тоалетна хартия само 50 години, представете си изживяния ужас. В заключение можем да уточним:
1. Тоалетната хартия е наистина специално и ценно откритие за човечеството.
2. Не си правете шеги с наличността в магазина!