Какво е общото между световноизвестната Alitalia и почти никому неизвестната Air Serbia? Фактът, че и двете компании бяха в много тежко финансово състояние.
Alitalia е гордият италиански национален превозвач, който за съжаление е сред вечно губещите. До 2013 година компанията губеше повече от 1 милиона долара на ден и беше изправена пред голямата вероятност един ден да фалира. А от бившата авиокомпания JAT (национален превозвач на бивша Югославия) беше останала само част от славното ѝ минало, заради санкциите през 90-те години и липсата на пари.
Но през последните две години и двете авиокомпании получиха нов източник на средства и нов мениджърски екип благодарение на базираната в Абу Даби Etihad Airways. Така двете компании станаха част от колекцията от авиокомпании, която превозвачът от Персийският залив си купува.
След купуването на JAT от страна на Etihad, авиокомпанията беше ребрандирана като Air Serbia. Освен това, Air Serbia постига невероятен обрат и след отчитането на загуба от 74 милиона евро за 2013 година, през 2014 националният превозвач на Сърбия успява да има нетна печалба от 2.7 милиона евро.
Какви са резултатите на Alitialia след въвеждането на новия мениджмънт все още не е ясно, но компанията има строго предупреждение да внимава, направено от президента на Etihad Airways и главен изпълнителен директор Джеймс Хоган. Той е на мнение, че брандът и служителите на Alitalia имат потенциал за светло бъдеще, но всички трябва да се научат да правят нещата по различен начин, ако искат компанията да просперира.
Сделката, в която Etihad купува 49% дял от Alitalia, има за цел да отстрани „оковите на миналото“, които дърпат компанията назад като Etihad ще поеме пасивите и дълговете на италианската компания.
Etihad има за цел да се възползва от възможността на Alitalia да предлага трансатланически полети. Това е един от секторите, в които базираната в Абу Даби компания още се разраства.
Услугите на дълги разстояния, предлагани от Alitalia, ще бъдат приоритизирани, а по-малко внимание ще бъде обърнато на полетите на къси разстояния. Etihad предлага на пилотите на A320/A330 на Alitalia да бъдат преквалифицирани да летят на флота на Etihad от Boeing 777, защото бързоразрастващата се компания има нужда от нови пилоти.
Планът на Etihad за съживяване на Alitalia включва преориентиране на превозвача към луксозния пазар. За момента Alitalia има само три звезди от Skytrax, но миналата година бившият изпълнителен директор на компанията Габриел Дел Торчио заяви, че има планове компанията да получи пет-звезден рейтинг в рамките на три години. Това би било едно наистина забележително постижение, имайки предвид, че според Skytrax има само 8 превозвача в световен мащаб с 5 звезди и всичките са от Близкия Изток и Азия.
Планът за възстановяване на Air Serbia е значително по-прост, защото компанията просто няма друга посока за развитие. Както повечето авикомпании в бившия Източен Блок, единствената цел на JAT е била да предвижи пътниците от точка А до точка Б без да има нужда от западен тип удобства.
Новият изпълнителен директор на компанията, назначен от Etihad през 2013 година, Дана Кондич разбира, че основният проблем на компанията е липсата на лидерство и инвестиции в обучението и квалификацията. Той въвежда доброволна схема за съкращения за част от кабинния екипаж, който не може да се приспособи към съвременните стандарти и намирането на техни заместници чрез системата за обучение на екипаж на Etihad, базирана в Абу Даби.
Флотът на Air Serbia също е бил подменен. 10 стари Boeing 737-300, произведени през 80-те години, са били заменени с нови взети под наем Airbus A319 и A320. Към края на 2018 година най-вероятно компанията ще закупи собствени Airbus А320 заедно с Etihad и останалите авикоомпании под шапката им. Бизнес класата на Air Serbia се различава от познатия на повечето европейски авиокомпании модел 3-3, защото средната седалка е блокирана, за да могат пасажерите да имат повече пространство и възможност за работа по време на полетите.
Дълговете на Air Serbia биват поети от правителството след подписването на сделката с Etihad. Но добрата новина е, че повечето от дълговете на компанията са били от една държавна компания на друга, споделя Кондич.
Броят на служителите в администрацията на превозвача е намален, което е част от стратегията за намаляването на разходи на новото ръководство. „Текучеството на служителите беше ужасно в сравнение с цифрите на другите европейски превозвачи“, добавя той. Ситуацията сега е много по-добра.
Под новото управление, самолетите вече се използват много повече от трагичните нива от 5-6 часа на ден. Това е позволило на Кондич да увеличи продуктивността на флота и така да бъдат открити нови маршрути в мрежата. А регионалния флот от пет турбовитлови ATR 72 бива използван за развиване на съседните пазари.
През февруари за 35 позиции в авиокомпанията е имало над 1700 кандидати, което показва невероятните нива на ентусиазъм, които компанията генерира.
Кондич вярва, че бъдещето на Air Serbia за растеж е в партньорства и коудшеър споразумения. През май бяха подписани нови коудшеър споразумения с гръцката Aegean Airline, а съществуващите договори с KLM и Etihad бяха продължени.
В дългосрочен план, Кондич не вижда причини поради, които Air Serbia да не последва стъпките на своя предшественик JAT и да започне да извършва услуги на дълги разстояния.