Още от Chronicle
Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.
Стогодишният юбилей на марката бе отбелязан подобаващо от BMW. Не на последно място и с представянето на впечатляващата студия, която цели да разкрие ни повече, ни по-малко бъдещето, което ни очаква през следващото столетие от развитието на баварската компания. Възможно ли е въобще това? Нека хвърлим по-внимателен поглед към BMW Vision Next 100.
Юбилейното тържество в Мюнхен започна с цитат от XVIII век. „Това, което днес е доказан факт, някога е съществувало единствено в човешките представи.“ Мъдрите думи са дело на английския художник и поет Уилям Блейк – един от пророците в зората на романтизма и ярък просветен ум, който се обявява категорично срещу робството и за расово и полово равноправие. Докато днес подобна позиция е напълно естествена, преди три века тя е била в рязък контраст с духа на времето. В това противоречие се крие един от класическите проблеми на всяка визия за бъдещето и може би затова в BMW са решили да не посочват конкретна система за задвижване при своята Vision Next 100. „Не ни беше никак лесно – все пак компанията се нарича „Bayerische Motoren Werke”. Но ако бяхме конкретизирали повече нещата в тази насока, вероятността за допускане на грешка би била твърде висока, а оттам би се объркала и цялата концепция. Сега обаче вярваме, че визията ни има дългосрочна стойност“, споделя главният дизайнер на BMW Адриан ван Хойдонк.
Компактно задвижване
Eдно по отношение на задвижването е сигурно – необходимото място за разполагане на силовия тракт и съпътстващите го елементи в бъдеще ще намалява. „Vision Next 100 би могъл без проблеми да използва акумулаторни батерии в пода и електродвигатели в близост до колелата“, посочва дизайнерът и допълва, че в неговите представи задвижващите системи на бъдещето при BMW със сигурност ще бъдат „свободни от вредни емисии и динамични”. Към момента за преместването на студията от едно място на друго се използва малък спомагателен електродвигател, който разбира се е извън контекста на цялостния замисъл.
Последният сам по себе си е доста мащабен и впечатляващ не само като външни форми. Визията на бъдещето на BMW е дълга 4,9 метра, което я изравнява с габаритите на актуалната „петица”, но вътрешното й пространство е сравнимо с простора при новия флагман от седмата серия. Хойдонк е висок 1,92 метра, а аз се чувствам доста удобно на седалката зад него с моите 1,84 метра. Големите вертикално отварящи се врати отпред и отзад улесняват неимоверно достъпа до купето, а огледалното покритие на част от внушителните остъклени площи защитава личното пространтво и възпрепятства любопитните погледи, желаещи да се запознаят с интериора на бъдещето. Огледалният блясък прелива плавно в лаковото покритие с топъл бакърен оттенък, което се използва и при аеродинамичните капаци, скриващи колелата.
Обтекаемостта на футуристичния прототип е очевидна за всеки, но обективно измерената в аеродинамичен тунел стойност на въздушното съпротивление е още по-впечатляваща от формите на студията. Рекордът от 0,18 вероятно би бил невъзможен без прилагане на уникалната технология за активна промяна на формата на калниците, намаляваща завихрянето около колелата в завой – за разлика от останалата част от каросерията, изпълнена от стабилен, армиран с рециклирани въглеродни нишки композит, калниците представляват еластична структура, която променя профила си в зависимост от ъгъла на отклонение на колелата и подчертава движението на обемите с яркото оцветяване на подвижните елементи.
Радост от автономното движение?
Разбира се, концептуален модел от този калибър няма как да заобиколи злободневната тема за автономията на движението. В така наречения „Ease Mode” студията поема изцяло задълженията на водача, който може да се възползва от всички удобства и свободи, отредени на пътниците. Режимът е напълно автономен и ъгловатият волан заедно с кормилната конзола могат да се приберат изцяло в арматурното табло. Формите и съдържанието на последното на свой ред нямат нищо общо с класическите образци, защото основната част от информацията за водача в бъдеще ще се прожектира директно на челното стъкло, допълнена със средствата на т.нар. разширена реалност („аugmented reality”) – от скритите за нормалните човешки сетива потенциални опасности около пътя до препоръчителната идеална линия при динамично шофиране по изпълнени със завои отсечки. Последното е красноречив знак, че и през следващите 100 години BMW нямат намерение да ни спестят радостта от (самостоятелното) шофиране. Специално създаденият за целта режим „Boost Mode” дава възможност на интелигентния автомобил да влезе в ролята на своеобразен инструктор, с чиято помощ да подобрите уменията си зад волана. „И аз с удоволствие бих подобрил шофирането си, но за съжаление не познавам човек, който би се съгласил на драго сърце да седи до мен и да ме учи. Повечето професионалисти използват записите от телеметрията, за да ме посъветват как да оптимизирам спирането и работата с волана. Нашият прототип може да ви предостави тези съвети директно и в реално време“, споделя Хойдонк. Към тези възможности Vision Next 100 прибавя гигантска доза безопасност и комфорт – вездесъщият и мегаинформиран електронен асистент е напълно наясно с момента, в който в насрещното платно ще се появи автомобил, знае точно къде по пътя има задръствания и препятствия и може да ви даде веднага адреса на най-близкия добър ресторант с любимата ви кухня.
Всичко това изглежда прекрасно на видеоклипа, създаден специално за илюстрация на възможностите на прототипа. Всичко в него – уличният пейзаж, сградите и цялостната градска атмосфера на бъдещето, е дело на сътрудниците на Хойдонк, които още днес се занимават активно с многобройни аспекти на предизвикателствата, пред които ще се изправим утре. Далеч не всички от тях са свързани с автомобила, а прогнозите и оценките на индивидуалния и обществен стил на живот на следващите поколения е неразделна част от изследванията и разработките на екипа. Разбира се, никой не е в състояние да предвиди точно бъдещето, но според Хойдонк „ако един дизайнер е в състояние да си представи нещо, то има голям шанс някога въпросното нещо да се превърне в реалност.“ С което се връщаме към оптимистичното начало на нашия разказ…
В актуалния априлски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:
BMW Vision Next 100 – Стогодишният юбилей на марката бе отбелязан подобаващо от BMW. Не на последно място и с представянето на впечатляващата студия, която цели да разкрие ни повече, ни по-малко бъдещето, което ни очаква през следващото столетие от развитието на баварската компания.
Mercedes E-класа – Марката с трилъча звезда на емблемата е амбицирана да постави нови мащаби във висшия сегмент на средния клас. Първи километри зад волана на впечатляващата нова генерация на Е-класата.
Сравнение на летни гуми – Тест на девет модела летни гуми с размер 215/60 R 17 H.
Lexus RX 450h – Четвъртото поколение на японския SUV е запазило своя комфортен характер и екологичното си задвижване, но е прибавило към познатите вече качества по-активно пътно поведение и по-провокативен дизайн.
Audi S8 plus – Представяме ви първи тест на супермощната лимузина с мощност 605 к.с.
Hyundai Ioniq – До 2020 година Hyundai и Kia трябва да представят на пазара 22 екологични автомобила. Представяме ви впечатленията си от първия измежду тях.
Land Rover Discovery срещу Toyota Land Cruiser – С мощните си дизели и с усъвършенстваните офроуд режими тези два модела са в състояние да атакуват (почти) всяка планина.
Луксозни седани от 90-те години – Една среща с първото издание на Lexus LS 400, Jaguar XJ (X300), BMW Серия 7 (E38) и Mercedes S (W140). Днес отново се срещаме с четирима от тогавашните герои.
Opel Astra ST – Opel има дълга традиция в предлагането на комби модели от компактния клас, но новата Astra Sports Tourer е най-доброто, създадено от компанията до момента.
Nissan Navara – Новото издание на внушителния пикап е по-модерно и по-цивилизовано отпреди, но не е изневерило на добрата функционалност.
Bugatti Chiron – Това е не просто един от най-мощните спортни модели на планетата – в много отношения този бутиков продукт е демонстрация на постижимото в автомобилната индустрия.