shareit

Перманентната кампания за глупостта в медиите

| от |

Как се прави ли?

Каните скандални гости и ги докарвате до бой. Защото това носи рейтинг и защото знаете, че страстите се продават по медиен път и максимално се възползвате.

В същото време социалните мрежи до смърт публикуват със сълзливи анонси четива как ни манипулират.

Представете си следната картинка – един ден вестниците публикуват четива за ползата от кафето. На следващия сменят гледната точка и описват вредите от кафето. И защото в четивата „за” и „срещу” кафето има цитирани авторитети, хората започват да говорят. Обаче едните не са имали пари във вторник, за да си купят вестниците с вредите и когато в сряда, преди кафето, видят някакви хора да се бият в студиото в спор за кафето, не могат да повярват на очите си.

Ето така се прави в името на рейтингите. Защото безплатни медии няма и от рейтингите зависи дали ще имат пари.

Имам много ранен детски спомен, че попитах мама как едновременно кафето вреди и е полезно за хората, а тя сутрин пие така спокойно кафе. Отговорът ме порази. Мама, спокойно пиейки кафето си, ми отговори, че всичко преувеличено вреди на хората. Това беше първият медиен урок, който получих.

Сетне винаги си задавах въпроса кое е преувеличеното.

Я сега да ви проверя какво знаете за децата и училищата?

Спрете да четете и се опитайте да цитирате какво научавате от медиите в началото на септември.

Ако отговорите Ви съдържат тежест на раниците, липсата на учители, застаряването на учителите и спорове за текстовете в учебниците, експериментът е успешен. Няма как да е по-успешен!

Нищо не знаете, защото това е целта на врещящите новини и коментари. Някои твърдят, че медиите трябва да се продават, те обаче са циници.

Медиите трябва да публикуват едновременно аргументите за ползите и вредите и да ви напомнят все пак да проверите сами.

Различните аргументи „за” и „против” експертите наричат плурализъм.

По-напредналите, които четат какво казват експертите, знаят, че е важно кой пише дневния ред. И така си обясняват защо докато четете, слушате и гледате, не намирате пряка връзка с това което се случва в живота Ви.

Това е и целта по правилата на рейтинга.

Хайде още един експеримент да направим. Имаше един политик, има го и сега, за когото се казваше, че управлява по телевизора. Защото има медийна харизма и заради този си талант успява да „пише” заглавията в медиите.

Сигурна съм, че го видяхте вече в описанието. Нещо повече, мерна ви се мисълта за медиите – палачинки.

Ще Ви разочаровам, медиите няма как да бъдат палачинки. Нито могат вечно да вървят след победителите, без да ги изгорят. Защото палачинката, колкото и да е кръгла, има две страни и пълнеж. Пожелателно е да не се обръщат по сто пъти, но в медиите това е практика.

От най-древните времена на медиите политиците са се опитвали да подчинят медиите. По света и у нас.

Само напредналите общества обаче са създали такива правила за медиите, които да спестяват на хората тъпите спорове „за” и „против” за важните неща в живота им.

Затова ако направим трети експеримент, той със сигурност ще се провали.

Да опитаме отново да спрете да четете и да изброите собствениците на медиите, които четете, слушате и гледате. И за да усложним експеримента, имената трябва да могат да бъдат приети като безспорен документ в съда.

Е?
Това е то просто разказаната приказка за ползата и вредата от липсата на правила.

И логиката е проста – не е достатъчно да знаете само кой, трябва да знаете и защо. И още няколко отговора, за да правите информиран избор за мярката.

Нали в началото се разбрахме, че важна е мярката, защото всичко зависи от нея.
Изобщо медиите у нас е редно да вървят с упътване, като алкохолните продукти – консумирайте за удоволствие и с мярка!

Защото това са действащите правила в момента, ако и в Конституцията да пише друго.

Силно преувеличено е да мислим, че някой няма полза от това. Но по наличните правила медиите могат да бъдат представени така, както психолозите описват човешкото съзнание. Описват го като айсберг – 30 % се виждат, 70% – не.

Ето така най-просто се опитах да обясня, че с тези правила нищо не е ясно, освен че от рейтинга зависи съществуването.

За разлика от тюлените, медиите нямат навика да се самоубиват. Затова консумирайте с мярка и опитвайте всичко да проверите, особено когато правите избор.

Инак, да се „консумират” медиите само за удоволствие и забава е много лошо решение.

Кой има полза от реклами на глупостта?

По света медиите обикновено ги осмиват с трите маймунки. Едната не вижда, едната не чува, а третата не казва.

В по-старите времена в България по едно време медиите имаха за шефове – Тихчев, Глухчев и Трайчев. Сега времената са далеч по-сложни. И е редно на първо време да се научим да правим разлика между трите маймунки и приказката за трите прасенца.

Да не забравя да Ви кажа, представянето на медиите като маймунки у нас сме откраднали от напредналите общества. Нищо ново не сме открили под слънцето.

По темата работи Анелия Димитрова

 
 
Коментарите са изключени за Перманентната кампания за глупостта в медиите