Човек загина във Флорида, докато ползва полуавтономния автопилот на своя автомобил Tesla Model S. Компетентните органи в САЩ разследват случая. Зад волана е стоял 45-годишният Джошуа Браун от Охайо. Той е бил морски тюлен и собственик на технологична компания.
Катастрофата се случила в момент, когато нито шофьорът, нито сензорите на колата успели да видят трактор с ремарке, който се престроявал на магистралата. Колата се ударила в ремаркето, а то се врязало директно в предното стъкло на автомобила.
„Научихме, че вчера вечерта NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration – бел. ред.) е реализирала предварителна оценка на работата на автопилота по време на фаталната катастрофа с Model S. Това е първият такъв инцидент за общо 130 милиона мили (209,210,000 километра) пропътувани на автопилот. Сред всички превозни средства в САЩ катастрофи се случват средно на всеки 94 милиона мили (151,278,336 километра). За целия свят това число е 60 милиона мили (96,560,640 км.). Важно е да се подчертае, че NHTSA е направила само предварителна оценка, за да определи дали системата работи според очакванията„, посочват от Tesla в изявление, озаглавено „Трагична загуба“.
„Височината на ремаркето в комбинация с позицията му на пътя и изключително малко вероятни обстоятелства са причината за сблъсъка, в който колата е влязла под ремаркето, а дъното му я е ударило в предното стъкло. Ако колата беше ударила задната или страничната част на ремаркето, напредналата й система за безопасност най-вероятно щеше да предотврати сериозни наранявания, както се е случвало в многобройни подобни инциденти“, посочват от компанията.
От Tesla уточняват, че автопилотът им е изключен по подразбиране и при включване ясно дава да се разбере, че технологията все още се изпробва на пътя. Когато шофьорът включи системата, излиза съобщение, което, освен друга информация, обяснява, че „автопилотът единствено асистира шофирането и шофьорът трябва винаги да държи ръцете си на волана „. Също така, че „той трябва да поддържа контрол и да бъде отговорен за автомобила си“ през цялото време. Самата системата проверява дали ръцете на водача са на волана и предоставя визуални и звукови сигнали, ако засече, че това не е така. След това бавно намалява скоростта, докато не се увери, че воланът е хванат, обясняват от компанията.
„Правим всичко това, за да сме сигурно във възможно най-безопасната употреба на автопилота. Колкото повече път измине той и колкото повече се усъвършенства софтуерът му, толкова шансът за наранявания става по-малък. Автопилотът става по-добър постоянно, но в никакъв случай не е перфектен и все още изисква шофьорът да бъде нащрек. Когато шофьорът и автопилотът работят заедно, данните недвусмислено сочат, че автопилотът намалява значително натоварването му, което води до значително подобрение на безопасността в сравнение с карането без системата“, допълват Tesla.
Те понасят съболезнования на семейството и близките на загиналия.
Месец преди инцидента Джошуа записва и качва в YouТube. com видео как неговият автомобил с прякор Теси, избягва катастрофа с друго превозно средство на пътя и така спасява живота му: