Дейвид Камерън заяви, че до края на годината ще реши дали да разреши разширяването на лондонското летище Heathrow.
Комисията по летищата днес (01.07) препоръча построяването на нова писта на лондонското летище Heathrow след три-годишно проучване. След като беше запознат с решението Дейвид Камерън заяви, че е много важно да се направи детайлен доклад относно разширяването. „Окончателното решение ще бъде взето до края на годината.“
Официалното становище на Комисията е, че трета писта на летище Heathrow ще гарантира „дългосрочен просперитет“ във Великобритания, а в същото време ще доведе и до разрушаването на по-малко жилища.
Предложението най-вероятно ще бъде подкрепено от правителството, но само ако отговаря на стриктните условия за качеството на въздуха, нивата на шум и въглеродните емисии.
Другата опция, която беше разглеждана от комисията, е изграждането на нова втора писта на летище Gatwick. И двете летища работят на пълен капацитет.
Според докладът на Комисията разширяването на Heathrow може да създаде 70 000 нови работни места и би разширило мрежата от авиокомпании, опериращи от летището, като добави 40 нови международни дестинации до 2050 година.
Председателят на Комисията Сър Хауърд Дейвис заяви: „Heathrow е летището с най-доброто разположение, което може да осигури капацитета, от който се нуждаем. От там се извършват най-много полети на дълги разстояния до новите пазари.“
„Летището работи в полза на бизнес пътниците, товарните оператори и основната икономика.“
Докладът, изготвен от Комисията по летищата, оставя и малка вратичка за евентуалното разширяване на летище Gatwick, но заключава, че икономическите ползи биха значително по-малки. А строежът на ново летище в устието на река Темза ще бъде „непрактично скъп“.
Министрите ще разучат препоръките на комисията преди да вземат окончателното си решение, което се очаква да стане факт след кметските избори през май следващата година.
Главният изпълнителен директор на Heathrow Джон Холанд Кей каза, че по-този начин се гарантира едно проспериращо бъдеще за Великобритания и възможност за създаването на стотици хиляди работни места в региона.
Пред Sky News той каза: „Дебатът приключи. Единствено разширяването на летище Heathrow би помогнал за запазването на статута на Великобритания като една от най-големите търговски нации в света. Имаме подкрепата на местните хора и на политици от всички части на страната. По-голямата част от местните хора същи искат да видят летище Heathrow разширено. Строежът може да започне до 2020, а летището да заработи на пълен капацитет до 2025“
Противниците на евентуалното разширяване на летището с построяването на трета писта казват, че изключително много домове ще бъдат разрушени, а стотици хиляди хора ще страдат от завишени нива на шума и замърсяване по пътищата.
Кметът на Лондон Борис Джонсън заяви за Sky News: “От три години твърдя, че мандатът на Сър Хауърд е просто да прикрие обратния завой, направен от правителството относно третата писта на летище Heathrow. Проблемът е, че планът е невъзможно да бъде приложен. Ще трябва да бъдат въведени ограничения върху нивата на шум и нощните полети, нещо което летището не е склонно да приеме. Това ще проправи път и за четвърта писта. Още повече шумово замърсяване в Лондон и вредни газове в западен Лондон. Аз няма да позволя това да се случи.“
Част от членовете на Консервативната партия като Зак Голдсмит смятат, че изследването е било чиста загуба на време и пари и трета писта на летище Heathrow не трябва да бъде сторена.
„Над един милион лондончани ще се вдигнат на бунт за това. Както казах преди години, ако моята партия даде зелена светлина за евентуалното разширяване на летището, аз ще напусна. През следващите няколко месеца кампанията против разширяването на Heathrow ще набере сили и ние ще се погрижим правителството никога да не даде зелена светлина за него.“
Зелената партия също се обяви против нови писти и на двете летища.
„Не виждаме как правителството иска да построи нова писта в Югоизточна Англия и да говори, че вземат проблемите с промяната на климата сериозно“, заяви Андрю Пендълтън от Приятели на Земята.
Изпълнителният директор на Greenpeace UK Джон Саувен каза: „Решението на проблема не е построяването на повече писти, а по-добро управление и оптимизация на процесите.“