Жълтата спалня на Ван Гог
През 1888 г. Ван Гог закупил малко студио в Арл, Южна Франция, където се крил от парижките творци и критици. През октомври същата година започнал да рисува „Спалня в Арл“. Цветовете и уюта са това, което е важно за картината - те символизират комфорт и сигурност.
Изследователите на Ван Гог обаче имат друго обяснение за необикновената цветова схема. Докато рисувал тази картина, той приемал лекарство, с което се борил срещу епилепсията си. То обаче прави възприемането на цветовете изключително трудно. Затова и цветовете на картината са необикновени.
Отмъщението на Салвадор Дали
Картината „Фигура на прозореца“ е създадена през 1925г., когато Дали е само на 21 години. Тъй като тогава жена му Гала все още не присъствала в живота му, сестра му Ана Мария му послужила като вдъхновение. С течение на годините обаче отношенията на двамата се влошили. Дали дори казал: „Понякога плюя върху портрета на сестра си и наистина се наслаждавам на това.“
Ана Мария не могла да търпи подобно отношение, особено от брат си.
През 1949 г. тя пише за него в книгата си „Салвадор Дали през очите на сестра му“. Салавадор бил много разстроен от книгата. Накрая, през 1954г., той нарисувал „Млада девица автосодомизирана от роговете на собственото й благочестие“. Позицията, косата, пейзажът и цветовете ясно резонират с „Фигура на прозореца“. Твърди се, че втората картина е отмъщението на Дали за книгата, която Ана Мария написала.
Двете лица на Даная
През 60-те години рентгенова снимка на „Даная“ разкри огромна тайна. В оригиналната версия на картината, музата на Рембранд Даная притежавала лицето на жена му Саския. Тя обаче умряла през 1642 г. След смъртта й, той трансформирал лицето на Даная в лицето на Geertje Dircx - неговата любовница. Даная била известна с аферата си със Зевс, така че е възможно художникът да искал да отрази собствената си афера чрез изкуството си.
Беззъбо съвършенство
„Мона Лиза“ е известна със своето съвършенство и мистериозност. Джоузеф Борковски, американски специалист по изкуствата, който се подвизава и като зъболекар, предполага, че жената, изобразена на картината, нямала много зъби. Борковски дори успял да намери белези около устата на Мона Лиза, докато разглеждал приближени снимки.
„Тя има изражение, което се вижда най-често при хора, които нямат предни зъби. Приближен кадър на устните показва белег, който не прилича на тези, които остават от нанасянето на боя с четката.“
Чувство за хумор
Когато картината „Сватовството на майора“ за първи път била представена пред публика, всички се изсмели. В нея Федотов добавил много смешни иронични елементи, които били разбираеми за хората от неговата ера. Например, майорът на картината не следва приетия етикет на времето - не носи букети за булката или за майката. Също така булката е облякла вечерна рокля през деня (знаем, че е ден, тъй като светлините в стаята са изгасени). Най-вероятно младата жена е носила рокля, която се считала за твърде неподходяща на това време. Тя изглежда засрамена и се опитва да се скрие в стаята си.
Защо Свободата е гола?
Специалисти по история на изкуствата предполагат, че вдъхновението на Делакроа за Свободата била перачката Анна-Шарлот. След смъртта на брат й, тя се втурнала направо към барикадите и убила девет души. Художникът я представил с голи гърди. Според Делакроа, това е символ на кураж и всеотдайност, както и на триумфа на демокрацията. Голотата показва, че Свободата, също като всяка друга обикновена гражданка, не носи корсет.
Квадрат, който не е квадратен
Оказва се, че „Черен квадрат“ на Малевич не е нито черен, нито е квадрат. Нито една от страните не е паралелна с друга, нито пък със страните на рамката. Също така, „черният“ цвят е резултат от смесица на много различни цветове, а не просто черна боя. Специалисти отбелязват, че е нарисувана така, заради желанието на артиста да създаде динамична форма.
Стар рибар
През 1902 г. унгарският художник Чонтвари Костка Тивадар създал „Стария рибар“. Въпреки че картината изглежда обикновена на пръв поглед, в нея има нещо доста необикновено. В нея Тивадар намекнал за нещо, което останало незабелязано до смъртта му. Или поне - докато някой се сетил да постави огледало по средата на картината.
Като цяло, тя символизира, че всеки човек има Бог (дясното рамо на рибаря) и Дявол (ляво рамо на рибаря) вътре в себе си.
Картината, която върнала Гоген към живота
Най-известната картина от Гоген трябва да бъде гледана от дясно наляво, също както се четат кабалистичните текстове, които вълнували художника. Картината е алегория за духовния и физическия живот на човека. Той се заражда от душата (спящото бебе в десния ъгъл) и неизбежно стига до часа на смъртта (птицата, държаща гущер в долния ляв ъгъл).
Гоген работил по тази картина в Таити, където намерил убежище далеч от цивилизацията. Това му „бягство“ обаче се оказало неуспешно. Абсолютната му бедност го довела до тежка депресия. Когато завършил тази картина, Гоген взел кутия арсен и отишъл в планината, за да се самоубие. Не успял да изчисли правилно дозата и затова опитът му се провалил. На следващата сутрин отишъл в колибата си и заспал. Веднага щом се събудил почувствал забравената си отдавна жажда за живот. През 1898 г., той навлязъл в един нов, по-успешен етап на кариерата си.
Драмата на австрийската Мона Лиса
В най-известната си картина Климт изобразява жената на австрийския захарен магнат Фергинанд Блох-Бауер - Адел. Цяла Виена обсъждала любовната афера на известния художник с неговата муза. Обиденият й съпруг знаел за нея и решил да си отмъсти на двамата любовници, чрез един много необикновен метод. Поръчал на Климт да нарисува портрет на Адел, като го накарал да я скицира стотици пъти, надявайки се, че по този начин тя ще му омръзне.
Блох-Бауер искал този проект да продължи няколко години, за да може жена му да наблюдава как чувствата на Климт постепенно избледняват. В крайна сметка всичко завършило точно по план. Работата приключила след четири години, а любовниците вече не таели топли чувства един към друг. Адел Блох-Бауер така и не научила, че съпругът й знаел за аферата й с Климт.
Колкото повече се ровим в историята на изкуството и неговите произведения, толкова по-мистериозна ни се струва тя. Понякога е така заплетена и драматична, че без проблем може да се конкурира и с най-добрия сериал по телевизията.
Знае се, че всяко известно произведение на изкуството пази някаква тайна. Тя може да бъде история, скрито изображение или пък едва доловимо двойно значение. Известните художници със сигурност влагат много повече в своите картини, отколкото долавяме на пръв поглед.
Вижте в галерията десет от най-интересните истории, които се крият зад световноизвестните картини.