Няма много образователни системи по света, които да нямат належаща нужда от реформи. Децата масово завършват училище без елементарни знания за „истинския живот“. Те завършват без дори да си дават сметка, че системата има нужда от поправка, защото вече са свикнали с нея.
Добрата новина е, че това не се случва във всяка държава. Финландия, която е лидер в образованието от дълго време, предстои напълно да реформира системата си. Тя ще премине към по-цялостен (холистичен) метод, който ще премахне отделните предмети за сметка на по-всеобхващащи занятия.
Така нареченото Phenomenon-Based Learning (обучение, базирано на феномени), вместо да преподава отделни дисциплини, взима конкретно събитие и го разглежда от няколко гледни точки: икономическа, историческа, географска… По този начин учениците ще изучават няколко предмета едновременно, както и взаимовръзките им.
Ако вземем като събитие Европейският съюз, например, то може да засяга езици, икономика, история, география, политика. След това можем да разгледаме глобалното затопляне, което ще ни даде знания по физика, химия, математика.
Отношенията учител-ученик също ще се промени, защото системата включва уроци както в училище, така и онлайн. Диалогът между тях ще залага на обсъждането повече, отколкото на монолог от едната и слабо участие от другата страна. Структурата на обучение ще е по-малко йерархична и по-отборна.
Освен всичко това, учениците ще участват в планирането на уроците и изпитите.
Към сегашния момент около 70% от учителите в Хелзинки участват активно в смяната на учебната система. Това не е изненадващо, защото е много по-добре за тях да преподават неща, които децата всъщност имат желание и виждат смисъл да научат.
Държавата планира да смени системата плавно до 2020 година. Първата промяна в тази посока се случи през август 2016 година със създаването на Националната образователна рамка – документ, в който са описани целите на образователната система, техники за преподаване, обучителни стилове и др.
Финландците имат традиционно високи резултати, защото се съсредоточават върху преподаването на практически и реално необходими знания на децата и така високата грамотност идва автоматично.
Промяна в образованието е необходима най-вече защото не всички деца имат добър семеен живот и затова училището и първото място извън семейството, което трябва да ги подготви за живота и да бъде тяхна опора.