Альона Нейкова
Трудно е да си представим съвременния живот без рекламата в него, както например е почти невъзможно да изключим от всекидневието ни електричеството и магазините. Превърнала се в един от важните атрибути на съществуването, от една страна, тя помага за ориентирането в богатия свят на стоки и услуги, но от друга, много често манипулира съзнанието на хората.
Рекламата днес е сред признатите видове изкуства. Много често качеството й превъзхожда представяния продукт. Оригиналните находки, които активно се използват в бранша, понякога са толкова необичайни, че предизвикват усмивки, стават повод за закачки, раждат крилати фрази и превръщат цялата предприета и подплатена с немалко средства акция в пълна бъркотия.
Жабешка акция
Необичайна кампания за промотирането на нов ресторант Vatel, предлагащ френска кухня, предприе агенцията Red Pepper. Представители на средствата за масово осведомяване и известни кулинарни блогъри получили покани за безплатна вечеря в заведението. На пръв прочит – нищо особено, обикновен комплимент, един вид дребен жест. Любопитното в случая е, че ролята на покани са изиграли живи… жаби!
Земноводните били сложени в полупълни с вода брандирани кутии, предавани право в ръцете на поканените с предложението „подаръкът“ да бъде представен в ресторанта. Срещу това приносителят ще има възможност да опита някои деликатеси и да се убеди, че френската кухня не е само жабешки бутчета. Разбира се, никой не си и помислил да пропусне възможността, предоставена от уникалната рекламна акция, за която съобщили по радиото, разказали по телевизията, написали във вестници и в интернет. Според направените от промоутърите сметки стойността на аналогични публикации и платени репортажи би струвала на ресторанта поне 20 000 евро, тоест поне 10 пъти повече от реалната стойност на продуктите, сервирани на вечерята. Между другото в резултат на акцията не е пострадала нито една жаба.
В нейната глава
Малцина са наясно, че едно от най-популярните женски списания в света – Cosmopolitan, има и мъжка версия. Но онези, които са станали част от оригинална рекламна кампания, със сигурност помнят този факт. Представете си само: разхождате се в парка, а насреща ви се задава мацка, която вместо глава има четири таблета. Когато някой от смелчагите успява да се отърси от шока и решава да докосне екрана, върху него се появяват материали на списанието, предназначени за мъже. Приложението Cosmo For Guys, достъпно за ползвателите на Apple срещу $1,99, е било създадено по молби на представителите на силния пол, които редовно се изкушават от написаното в списанието, четено от приятелките и съпругите им. Вероятно рекламната акция на изданието намеква, че сега вече всеки мъж може да осъществи мечтата на половин човечество – да се окаже в главата на жената и да разбере най-после какво има там!
Ефектът на завист
Производителите на мъжката козметична серия Axe са прочути със скандални рекламни кампании. Най-много в това отношение провървя на съседите ни в Румъния. Именно там Unillever направи безумна акция: направо на улиците на Букурещ по едно и също време се появиха ТИР-ове, от които наизскачаха хубавици само по черни бикини, готови… да изкъпят всеки желаещ с помощта на продукти, произвеждани от фирмата. На мъжете от други страни им остава само да гледат в интернет клиповете от рекламния трик и… да завиждат.
Пареща пица
Акциите, свързани с храната, са едни от най-креативните. Именно такава е и атрактивната реклама на американска компания, закачила към велосипедите на куриерите си… пещи за пица! Е, разбира се, става дума за твърде реалистични фотоси. Но смисълът веднага се разбира – пиците на тази фирма са най-пресни, извадени направо от пещта.
Живот в автомата
Екип на германски сайт, занимаващ се с подбор на кадри, се прочу с гениалния рекламен слоган: „Животът е прекалено кратък за лоша работа“. Върху рекламните плакати, включени в кампанията, са изобразени 11 автомата, в които се намират хора, трудещи се във видимо тежки условия – човек в колонката за бензин, или навиващ ръчно цигарите, както и жив скенер на летището… Ако на някого му се струва, че животът му не е много по-различен от този на нещастните хора в автоматите, може да промени всичко с нова работа – именно това е посланието на креативния проект.
Ядлив билборд
Ако някой си мисли, че рекламните билбордове са олицетворение на скуката, вероятно има право. Освен ако не е попадал на ядлив щит. Британска сладкарска фабрика създава 400-килограмов билборд от… шоколад с висше качество. В „блокчето“ са вградени 10 шоколадови заека, 72 огромни шоколадови яйца и други подобни лакомства. Билбордът краси улица в английската столица само 3 часа – именно толкова са нужни на лондончани и гости на града, за да изядат това произведение на рекламното изкуство. Още по-малко издържа инсталацията от 20 000 еднопенсови монети, чиято цел бе да привлече вниманието към новия автомобил Aveo и неговата рекордно ниска цена. Възхитената публика за отрицателно време разграби паричките за спомен. Билбордът от бирени бутилки на Carlsberg се радва на по-дълъг живот само защото са били празни…
Представянето на необичайни, ярки, шокиращи, а понякога и доста нелепи рекламни акции може да продължи на не една вестникарска страница. Мнозина пишат книги, посветени именно на най-любопитните промоции на различни продукти. Студенти-маркетолози слушат в захлас лекции за изкуството да се продаде дадена стока по запомнящ се начин. А специалисти в бранша не престават да учудват света с нови, още по-блестящи идеи.
Най-скъпата…
В света на рекламата също има своеобразни рекорди, свързани не толкова с въздействието на различни акции, а най-вече със средствата, похарчени за целта, сравними с бюджета на среден холивудски блокбастър.
Чаровната Никол Кидман със сигурност е допринесла 4-минутното видео на Chanel № 5: The Film да се смята за най-скъпото в света. Самата актриса е получила по 1 млн. долара за всеки 60 сек. от рекламата – общо 4 млн. в зелено. А клипът, създаден от прочутия кинаджия Баз Лурман в Австралия, е с бюджет 44 млн. долара и се смята за най-скъпия за цялата история на рекламната индустрия. Явно ненапразно парфюмът, превърнал се в класика сред ароматите, е един от най-продаваните в света.