Алекс Мали е изпълнителен директор на CPA Australia и водещ на предаването The Bottom Line. Също така е редовен бизнес коментатор за Huffington Post, The Money News, 2GB и Sky News Business.
Повечето интервюта протичат във фалшива среда, в която кандидатът за работа представя какъв му се иска да бъде, или по-скоро се държи по начин, който смята, че ще се хареса на работодателя, вместо да се държи естествено.
Това често е резултат от многото години, през които кандидата се е подготвял за интервюта. Представянето на самото интервю се превръща в репетирано представление. В такива ситуации е ключово умението на интервюиращият да може да проникне през фасадата и да идентифицират кои найстина стои пред тях.
Това обаче е по-лесно казано отколко сторено.
Това, което откривам през годините е, че да интервюираш някой е като да си търсищ човек, с който да сте съквартиранти. Ще прекарате много време заедно под един покрив. Съответно трябва да сте сигурни, че човека ще се напасне с останалите “живеещи” с вас.
Има шест характеристики, който могат да ви помогнат да изберете правилният човек. Тези съвети могат да бъдат полезни както за интервюиращия, така и за кандидата за мястото.
1. Интересни ли са?
Не всичко опира до способностите на човек, важно е и дали са любопитно настроени към света като цяло. Какви са интересите им извън работата? Имат ли приятелства с хора от различни сфери?
Често намирам хора, които са по-интересни отколкото се представят. Като глвен интервюиращ не трябва да се мъча, за да разбера какво ти е интересно. Ако след интервюто искам да узная още за даден човек, това е голям плюс.
2. Широк светоглед
Много е разочароващо, когато някои хора мислят само и единствено за отдела си и не показват никакъв интерес и не оценяват работата на всички останали. В бизнеса е нужно всички да си сътрудничат за да се постигне успех.
В този ред на мисли е важно кадидата да се интересува от всички замесени, не само от желаната позиция.
3. Отдаденост
Не бих предложил дадена позиция на човек, при който не виждам емоционална връзка с работата. Без мотив хората спират да съществуват, те не живеят, а просто съществуват. Страстните хора, отдадени на работата си са най-полезни в изграждането на приятна работна атмосфера.
4. Признават грешките си
Всичко, което научаваме през животите ни е благодарение на допуснатите грешки. Ако някой твърди, че никога не е допускал грешки бих предпочел да не го наемам.
5. Имат мнение
Не чета много, но смея да твърдя, че съм наясно с проблемите в страната и в света. Очаквам всеки кандидат за работата да може спокойно и адекватно да сподели гледната си точка по въпроси свързани (или пък не) с бизнеса ни.
Ако не притежавате естествено усещане за случващото се около вас, как очаквате да се справите в конкурентна работна среда?
6. Лидерски качества
Търся някой, които да ми ракаже за визията си и за това, което иска да постигне в живота. Най-важното което искам да разбера е как са мобилизирали хората за да стигнат дотук и как ще продължават да го правят занапред. Тези качества винаги са желателни.
Интервюто за работа винаги ще бъде скалъпано взаимодействие, в което просто искате да чуете думите “Наети сте”. Но като интервюиращ не забравяйте едно – опитайте се да вникнете под повърхностното, може да намерите нещо много ценно.