Таксиметровите шофьори тази нощ ликуват – Uber вън от България. Върхoвният административен съд подкрепи становището на Комисията за защита на конкуренцията, че пришълецът Uber извършва нелоялна конкуренция на територията на страната.
Черна година за „гражданските“ таксита, които през 2015 година бяха прогонени от повечето европейски страни, а в други е въпрос на време това да се случи. Началото на 2015 донесе забрана за дейността на Uber в Германия, Испания, Тайланд, Индия, Франция и Холандия. Дейността на алтернативните таксита е под въпрос в САЩ и Австрия, където се водят ожесточени спорове.
У нас – с думи прости край на одисеята с агентите под прикритие, които дебнеха в Uber такситата. Чао и на лошите инспектори, които се готвеха да изземат коли от нередовните шофьори. Финито и с главоболията на Комисията за защита на конкуренцията, които превърнаха въпроса в лична драма. Аплодисменти за ВАС за дошлото със скоростта на светлината решение по казуса, който разклати сериозно пазара на платения превоз и защити хляба на професионалните таксиметрови шофьори.
По-добре мистериозно бързо, отколкото трагично късно, можем позитивно да обобщим, но няма как да не направи впечатление всеотдайността на административните съдии, които решават далеч по-елементарни дела с години. Явно папката с делото за Uber някак късметлийски е попаднала на правилното място и в правилното време. Или просто е била донесена на крака от някоя пряко засегната страна по въпроса. Има ли значение, важното е, че имаме окончателно решение и както ги имаше Uber, сега ги няма.
Колко по-приятен вкус и чувство за тържество на справедливостта би донесло решението на ВАС, ако някак не оставаха съмненията, че скоростта е подплатена повече от интересите на бизнеса в този сектор, а не толкова от обществените?
И докато в чужбина основният аргумент за забраната на алтернативните таксита беше сигурността на пътниците, след няколко криминални случая с шофьори на Uber, то в България конкуренцията е основен проблем.
Да очакваме ли сега КЗК и ВАС така бързо и категорично да се изкажат и по горещата тема за горивата? Или за веригите? Или за бързите кредити? „Или“-та много, а ние тръпнем в очакване.
Потребителят се интересува от няколко прости неща – цена, сигурност, качество и удобство. Uber предлага три от тях на 100 процента – цена, близка до тази на редовните таксита, удобство при поръчка и качество и комфорт при пътуването. Да, факт, че заобикалят законите, данъчното облагане, кодекса на труда и кой знае още колко режима на Столична община, но реално те вкараха конкуренция на пазара – нов тип обслужване, в което шофьорът не ти вика „Аре, стига с тия 10 лева, нямаш ли дребни“. И естествено, че ги атакуваха точно там.