. Гледането на телевизия отдавна е станало синоним на изпилващо интелекта занимание за хора, които си нямат друга работа. И естествено, не можем да кажем, че българските телевизии нямат вина за това
След като ефирът е залят с високорейтингови, но нискокачествени бози като социалните експерименти „Big Brother“, „Мис Пепеляшка“ др., или драматично-битовите реалитита „Съдби на кръстопът“, „Истински истории“ и „София ден и нощ“, разбираемо е защо много хора отказват да имат телевизори в домовете си. А тези, които имат, ги ползват, за да гледат чуждестранни програми или филми.
Запознатите с чуждите телевизионните предавания имат високи очаквания към местните им интерпретации. Затова имаше масово разочарование, когато скоро след новото автошоу на Джереми Кларксън, Джеймс Мей и Ричард Хамънд „The Grand Tour“, което се излъчва по Amazon, беше пуснат първия епизод на българския еквивалент по bTV – Auto Motor Show. Разликата в нивата на забавление е депресираща.
Затова е много добра новина, че пилотният епизод на новото предаване по Нова телевизия „Дом за всеки“ никак не беше лош.
Онези, които са гледали Fine Living, знаят за какво става дума. Предаването показва процеса на търсене на жилище. Водещ е Драго Симеонов, двама брокери се състезават да предложат по-добър вариант на хората, а като бонус ни представят и един супер гъзарски апартамент, както и поглед в жилището на известен човек.
Епизодът беше свеж, с много добре подбрани музикални включвания, с чаровен Драго Симеонов, който пуска откровено смешни лафове, и с нормални хора, които търсят да наемат апартамент в центъра на София с таван от 600 лв. месечен наем.
Видяхме през какви жилища минава едно семейство в търсене на нещо прилично и бюджетно: откачени радиатори, олющени стени, соц секции, гардероби, натъпкани с чужди дрехи, увити в чаршаф, и тоалетни с така носталгичната ръждива линия в чинията. През цялото време водещият вкарва приятна ирония, обръщайки внимание върху някои трогателни родни привички като събуването на гостите и още по-абсурдното им обуване в калцуни, за да не „калят“.
Добър ход на предаването беше и включването на апартамента за 3 500 евро месечен наем, както и показването на жилището на Деси Цонева (дъщерята на покойния Димитър Цонев) – поглед зад завесите на някой известен и гъдел по хубав дом. Дали въпросният хубав дом е перфектен, може да е предмет на спор.
В предаването „Дом за всеки“ има хляб. И ако на повече хора им стане интересно в какви домове живеят и в какви живеят другите, току-виж ръждивите линии в тоалетните и соц секциите със стъклени витрини станали по-малко.
Ако едно телевизионно предаване съумее да ни накара да обръщаме повече внимание на домовете си и да осъзнаем колко е гадно да влизаме в антре, в което балатумът е от 80-те, колко е селско да караме гостите си да се събуват и да се опитват да скрият скъсания си чорап, и колко е грозно да оставяме котлоните с мазни петна от готвене, то ще е постигнало много повече от всички реалитита, които изгледахме или не изгледахме досега.