Защо някои автомобили отварят вратите си по различен начин от други – всичко има разумно обяснение

| от |

Повечето автомобили разполагат със стандартни врати, които позволяват лесно и бързо настаняване в автомобила. Практиката винаги е една и съща, натискате дръжката, дърпате вратата към себе си и тя се отваря в посока на предната гума. Няма нищо необичайно и най-вероятно мнозина са имали възможността да тестват тази идея. Във времето обаче ще открием, че някои автомобили имат и други интересни предложения, защото един механизъм може да бъде повече от впечатляващ, когато става въпрос за движение. През 50-те години на миналия век ще открием, че модели като Mercedes-Benz 300 SL се продава с една съвсем различна технология.

Така наречените врати-ножици, които при натискане на дръжката се вдигат нагоре. Въпросният модел напомня много на гларус и точно това е неговото кодово име или псевдоним ако искате. Малко след това такива врати се добавят и на Lamborghini Countach, като освен една по-свирепа визия, тук се открива и ефектност на самият ритуал по качването на шофьора. Разбира се, италианците са се постарали да поставят точно такива врати на някои от най-класните си автомобили и дълго време мнозина мечтаят именно за тях, като в последствие не са малко хората, които ги монтират на други автомобили със стандартните врати.

При вратите на Lamborghini, движението е 90 градуса във вертикална посока. Защо обаче са необходими такива врати, ако оставим визията за по-голям ефект при качване и слизане? На първо място бихте казали, че това е аеродинамика и по-сериозна здравина, но истината е малко по-различна. Аеродинамиката има участие до някаква степен – все пак Countach е чудо на техниката за времето си и формата е създадена, за да редуцира въздушното триене, но покрай нея се редуцира значително видимостта назад. Задният прозорец на Countach е изключително малък и за по-голямо улеснение, вратите се отварят вертикално нагоре, за да позволят на шофьора да има видимост, докато паркира.

Това обаче става ясно едва след закупуването на машината. Преди Втората Световна война има тенденция повечето автомобили в САЩ да разполагат с врати, които се отварят назад – вместо в посока към предната гума, задните врати имат посока на движение към задната гума. Според производителите, това прави влизането на пътници далеч по-лесно. Единственият проблем е, че скоро се ражда и друго алтернативно име – самоубийствените врати. Зад него стоят различни теории и всичките са забавни. Според някои собственици, когато автомобилът се движи с висока скорост, вратата може да се отвори в движение.

Lamborghini Countach

Друга версия е, че когато пътникът се опита да хване дръжката и да я затвори, трябва да изкара почти цялото си тяло навън, за да може преминаващият автомобил да успее да причини повече щети не само по вратата. Самоубийствените врати не са с точно име, все пак това е внезапна смърт, а не възможност за самоубийство, но няма да издребняваме в легендата. Има и още една интересна версия, ранните американски гангстери можели много по-лесно да натикват врага в автомобила си, когато са решили да отвличат някого. По същата логика могат и много по-лесно да го изхвърлят в движение, макар и отново да стигаме до заключението, че ще е особено трудно да затворят в движение след това.

Такива врати се поставят до средата на века в автомобили като Ford, Lincoln и Mercury. Lincoln Continental от 60-те години става известен със своите центрирани врати и през 2019 и 2020 г. се пуска отново в ограничена серия със самоубийствените врати. Единствената компания, която запазва традицията и никога не я променя, е компанията Rolls-Royce. Можем да открием такива в 4-вратите седани на марката. Имайки предвид, че това е марка, която изисква наличието на шофьор, отварянето и затварянето на вратите няма да е такъв проблем и никога няма да се стигне до несгодите относно затварянето.

Не всичко е толкова логично, защото машини като Rolls-Royce Dawn запазват същите врати, а тук говорим за 2-местен кабриолет. Въпреки някои коментари и видими проблеми, BMW i3 разполага с такива врати за задната седалка и очевидно, че немските инженери са решили да поставят заключващ механизъм, като задната врата се отваря единствено и само, след като предната е вече отворена.

Снимки: Wikipedia

 
 
Коментарите са изключени за Защо някои автомобили отварят вратите си по различен начин от други – всичко има разумно обяснение