Защо горивата се повишават толкова драстично

| от |

Със сигурност горивата са тема, която не можем да пропуснем или игнорираме, особено след като в момента сякаш поставяме рекорд по високи цени. Освен това не е трудно да открием, че не сме единствените, които са принудени да заплащат повече. И понеже сме сигурни, че мнозина много се интересуват какво точно плащат американците за гориво.

В момента те също поставят рекорд при заплащането на горивата, но не на същата цена. Към този момент цената за галон – 4 литра – е 4.633 долара. Това е рекорд, но ако обърнем цената в левове, те заплащат сумата от 8.24 лева. Историята в това отношение показва, че една година по-рано цената на горивата е около 3 долара за галон.

Някои критици обръщат внимание и на факта, че през 2008 г. цената за галон е сумата от 4.11 долара и в днешни пари това са около 5.3 долара. Това е онзи прекрасен момент, когато се зададе поредната финансова криза. През 1998 г. един галон струва около 1.06 долара за галон или около 1.86 долара спрямо инфлацията днес.

Най-ниската цена е през 1929 г. Поради проблемите на доставките през 70-те години, горивата достигат цена от близо 0.86 долара или 3.53 долара днес. Има твърде много фактори, които могат да повлияят на цената и един от тях е цената на самия петрол – той определя около 55% на сумата, която най-накрая се поставя на бензиновите колонки.

Разбира се, това е определение за американския пазар. Добавят се още 14% под формата на допълнителни такси за обработка и още 16% за дистрибуция, последните 15% идват под формата на данъци. Цената на суровия петрол винаги ще определя и крайната цена за потребителя, но тя пък зависи от редица други фактори.

Най-честото ще се говори за доставки и количество, което една страна може да поиска. Когато има повече петрол, цените падат. При липси започва да се повишава и цената. Количеството добив и доставка се определя от страните, които могат да го произвеждат. Прословутия OPEC е организация, която включва всички 13 страни с петролни залежи.

Тук се включват страни от Африка, Близкия изток, Южна Америка и САЩ. Официално Русия не е член на тази организация, макар и да произвежда гориво. Последните скокове започнаха да се забелязват покрай инвазията в Украйна. Това веднага се отрази на петролния пазар, но експертите забелязваха повишаване още по време на пандемията от 2019 г.

Причината е, че още тогава търсенето на гориво беше изключително ниско – просто никой не пътува и след като няма търсене, цените започват да падат. По това време и много рафинерии не работеха на своя пълен капацитет. Малко след това е още по-лесно да забележим, че първите темпове за повишаване на цените започна около появата на ваксините и в рамките на няколко седмици цената започна да расте.

Тенденцията веднага се забелязва в САЩ, както и в много други страни. Изведнъж всеки човек можеше да пътува свободно и да се движи. Самите производители бързо набраха скорост и започнаха да произвеждат повече. Пандемията обаче още не си е тръгнала, макар и през лятото да наблюдаваме спад на ограниченията, следователно имаме един важен фактор и втори, който допълнително се отразява – войната в Украйна.

За да е още по-интересно, различните щати също определят по различен начин своите цени. В края на март ще забележим, че средната цена за галон е 5.850 – близо 10.40 лв. Интересното е, че това продължава да е много по-ниска цена от тази в България. Разбира се, тук ще открием, че влияят други фактори. При американците има допълнителни такси за всеки регион, като най-ниската стойност за галон под формата на такси е в Аляска – само 8 цента.

В Калифорния за галон се плащат по 51.1 цента. Ще открием, че американските петролни плантации се намират в южните щати. Логично е, че при нас цените на горивата са малко по-ниски, когато зареждате близо до морето – логично е, че там се разтоварва петролът. Транспортът също влияе на търговията и на крайната цена. Западните щати са едни от най-трудните за доставка, особено след като трябва да се премине през планински региони.

Ситуацията в Европа също не е по-различна – цените са приблизителни, като галон в Холандия струва около 16 лева – тук поне можем да бъдем сигурни, че не плащаме повече. Рекордът поне за света в периода на март е Хонконг, където галонът струва 10.98 долара. Скокът се усеща дори в Иран, Либия и Венецуела, където обикновено се плаща изключително малко за гориво.

Все пак не трябва да забравяме, че в Европа се плаща и минимална такса от 0.36 евро за литър, докато Холандия държи такса от 0.81 евро за литър. И най-важният въпрос винаги е обвързан с идеята колко дълго време ще трае повишаването. След като преди повече от 75 години не се е виждала война в Европа, никой не може да предостави гаранция. И променливите фактори са наистина твърде много.

Мнозина дори посочват, че високите летни температури също могат да се отразят върху крайната цена, особено след като имаме и изпарения. Проблемът според някои психолози е, че никой не помни когато цените паднат изключително бързо и всеки помни само високите цени. До тогава трябва да свикнем с идеята, че можем да караме на висока предавка и просто да се стремим да спазваме всички налични ограничения.

Странно е, но можете да използвате и премиум горива – да, те наистина са по-скъпи, но пък дават и по-добър разход, особено ако спазвате скоростите, които са предписани. Факторите за ценообразуването на горивата е цяла наука и не случайно икономиката е до някаква степен подчинена.

 
 
Коментарите са изключени за Защо горивата се повишават толкова драстично

Повече информация Виж всички