Секси Сали и Досадната Бети: Гласовете в ушите на бойните пилоти

| от |

Когато на 11 ноември 1956 г. дебютира Convair B-58 Hustler (на главната снимка), той е първият бомбардировач, постигнал полет със скорост Mach II (тоест 2 пъти скоростта на звука). Самолетът влиза в експлоатация на 15 март 1960 г. и се ползва до 31 януари 1970 г.

Сравнително краткият жизнен цикъл на Convair B-58 Hustler се дължи на факта, че съветската армия разработва ракети земя-въздух, които могат да летят на голяма височина – защото първоначално В-58 е проектиран да носи една ядрена бойна глава на голяма надморска височина, докато пътува със свръхзвукова скорост, което има за цел да избягва съветските радари.

Почти веднага след пускането си самолетът проявява многобройни недостатъци – именно големи разходи, които бързо скачат още заедно с висок процент случайни загуби. Самолетът също така изисква по-висока степен на захранване с въздух, което го прави по-скъп за експлоатация от Boeing B-52 Stratofortress.

Въпреки че има много иновативни постижения заедно с недостатъците в Convair B-58 Hustler, един аспект на самолета предлага уникален поглед върху мисленето на мъжете пилоти. Самолетът е оборудван с първа по рода си гласова система, която се смята за авангардна и амбициозна по онова време. B-58 има множество предупредителни светлини и бутони, но автоматичната система за гласово предупреждение предлага звукови сигнали през слушалки в каската на всеки пилот. Гласът се подава чрез бордова система с магнитна лента.

И инженерите от компанията Convair решават, че женският глас ще привлича вниманието на младите мъже пилоти по-успешно, особено когато вниманието им е ангажирано с комплексни ситуации.

Първият глас, чут от пилотите, е този на певицата и актриса Джоан Елмс. Почти веднага пилотите започват да наричат ​​автоматизираната гласова система като Секси Сали (Sexy Sally). Системата е разработена от подразделението Nortronics на корпорацията Northrop, а сред предупрежденията й са критични известия като: „оръжието е отключено“, „проверете за пожар в двигателя“, „повреда в хидравличната система“ и „прекалено висок нос“.

Скоро последват нови гласови предупредителни системи.

С напредването на годините гласовите системи, и мъжки, и женски, се интегрират в различни самолети, включително хеликоптери. Много от по-новите системи позволяват на пилота да избира кой пол да чува по време на полети. Пилотите често наричат ​​женските гласове в кабината Досадната Бети (Bitching Betty), докато мъжкият глас често се нарича Лаещ Боб (Barking Bob).

Първата Досадна Бети е озвучена от Ким Кроу (можем да я чуем във видето) и се чува от пилоти и астронавти. Друга версия е с гласа на Ерика Лейн, която се чува в General Dynamics F-16 Fighting Falcon и в хеликоптера Boeing AH-64 Apache. Трябва да се отбележи, че Ким Кроу прави и първия дигитализиран глас за системите за предупреждение на самолети. Гласът на Кроу се използва в системата за звуково предупреждение на F-15 Eagle и започва само с няколко известия, които включват „внимание“, „пожар в двигателя“ и „прегряване“. С напредването на годините гласът й дава цяла палитра от допълнителни предупреждения. След това гласът на Сю Милн озвучава Eurofighter Typhoon.

Сравнително скоро пилотите вероятно могат да си спомнят гласа на Лесли Шок, която се чува в популярния Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Шок разкрива, че е слушала цифровите записи на Ким Кроу, докато се е подготвяла да запише собствения си глас за F/A-18 Super Hornet. Интересното е, че тя получава тази задача случайно – когато е забелязана, докато работи във видео продукция за компанията McDonnell Douglas (един от най-големите производители в света в областта на аерокосмическата индустрия), която по-късно е придобита от Boeing.

Шок не е единствената жена, която прави записи, докато същевременно и работи в индустрията. Патриша Хойт не само осигурява система за гласово предупреждение за Boeing 7171 и Boeing C-17 Globemaster III, но също така е и машинен инженер, който работи върху Boeing 717 по времето, когато започва да записва.

Но наистина ли са важни женските гласови предупредителни системи в самолетите?

През 1996 г. екип изследователи от Агенцията за отбранителни изследвания на Обединеното кралство изследва Програмата за техническа демонстрация на предупредителните системи и отбелязва, че пилотите искат женски глас, защото смятат, че той предоставя „по -голяма яснота“ при предаване на съобщения. Разликите обаче могат да бъдат незначителни според последните изследвания и да се основават повече на гласови фактори като интонация на гласа и скорост на произнасяне, наред с други.

Все още не е ясно дали женският глас има достатъчно голяма разлика, за да се предпочете. Голяма част от спекулациите идват от твърдения на пилоти. По време на Втората световна война голям брой работни места на ръководители на полети са заети от жени. Според Федералната авиационна комисия дамите постепенно заменят мъжете в контрола на въздушното движение, тъй като тези мъже напускат, за да служат във войната. Някои до голяма степен непроверени твърдения от пилоти мъже твърдят, че женския глас е по-лесен за разпознаване по радиото сред шумотевицата, отколкото мъжките.

Доклад на CNN през 2011 г. предполага, че женските гласове са предпочитани, защото се открояват, както в твърденията по-горе.

Изследване от 2003 г. в университета в Плимут във Великобритания обаче поставя под въпрос истинността на тези дългогодишни вярвания. Проучването показва, че всъщност „по-големият диапазон на женския глас поради неговата като цяло по-голяма височина“ му дава предимство в системите за предупреждение в самолетите. В този случай една проста промяна в акустичните качества може да доведе до по-добри резултати, независимо от пола на говорещия.

Изследването, проведено в Университета в Плимут, е развито в проучване от 2009 г. на Изследвания и развитие по сигурността в Торонто, Онтарио. В това проучване изследователите симулират фоновия радиотрафик в пилотската кабина, използвайки мъжки глас вместо женски, и карат актьори мъже и жени да произнасят предупредителни думи в три стила: монотонен, спешен и шепотен. Изследването „установи, че със симулиран фонов радиотрафик в пилотската кабина, мъжкия глас, а не женския, в монотонен или спешен стил на изказ, довежда до най-големия дял от правилно и най-бързо възприемане на предупрежденията, независимо от пола на слушателят.“

Но независимо от проучвания и тестове, от предишни свидетелства става ясно, че много пилоти мъже откриват забележими предимства да чуят именно женски глас по време на бойни операции.

 
 
Коментарите са изключени за Секси Сали и Досадната Бети: Гласовете в ушите на бойните пилоти

Повече информация Виж всички