Отворени прозорци или включен климатик – кое е по-икономично

| от |

Кола без климатик, огън я гори, са казали старите хора, особено през летните месеци, когато ламарината се превръща в скара. В такива моменти сме свикнали да караме със свалени прозорци и една ръка навън, за да усещаме движението на вятъра. От друга страна има хора, които предпочитат да затворят прозорците и да използват силата на климатика.

Едва ли има по-приятно усещане от дълъг път и прохладен бриз, който може да охлади страстите, но тук идва и още един фактор – цената на горивото. Като една много „приятна“ променлива, удоволствието от климатик може да се смята за фактор и мнозина предпочитат да се лишат от нормални човешки температури. И често ще откриете и най-различни конспирации относно ефективност и по-добра икономия на гориво. Отворени прозорци или включен климатик.

Има два основни фактора, които отразяват отговора на този въпрос, следователно нека ги разгледаме. На първо място е редно да проверите как работи вашия компресор и колко точно гориво консумира, докато се използва. На второ място трябва да се разгледа и защитата на автомобила от въздушното съпротивление, познато още като драг. Това е онзи специален елемент, който се интересува от въздуха около нас, особено след като караме бързо и трябва да проверим как реагира тялото на автомобила ни, когато пробива въздушната преграда. Повечето модерни автомобили са аеродинамични до някаква степен и преминават през въздуха с минимална съпротива, но не всички спазват този принцип.

От тук идва и следващият въпрос: какво се случва, когато караме с отворени прозорци? Въздухът преминава около и през колата, създавайки съпротивление, което не съществува с вдигнатни прозорци. С отворени прозорци, можете да си представите колата като отворен парашут, който създава съпротивление. Със създаването на такова въздушно съпротивление, човек намалява своята скорост и позволява на скочилия да оцелее. Когато има подобно въздушно съпротивление, двигателят трябва да работи малко по усилено, за да набере необходимата скорост.

Кой вариант е по-щадящ към резервоара? Изненадващо или не, има моменти, в които включването на климатика ще е много по-добро решение, отколкото отварянето на прозорците.

През 2004 г. обществото на автомобилните инженери прави тестове с помощта на General Motors и използва техния вятърен тунел. В него, въздухът трябва да симулира пресичащ вятър. След това избират пустиня, която може да влияе малко повече с температурата и въздушното съпротивление. Избират се два двигателя на SUV с 8.1-литров V8 двигател, както и седан, оборудван с V8 4.6-литров двигател.

При двата направени теста се оказва сериозно негативно влияние при отворени прозорци, за разлика от включен климатик. Седанът увеличава консумацията на гориво с до 20%, докато при SUV-а се наблюдава повишаване от 8%. Тези разлики показват и още една закономерност – колкото повече е отворен прозорецът, толкова повече съпротивление се създава.

По думите на същите инженери, при новите автомобили, тези фактори най-вероятно могат да бъдат минимални. Последните тестове с Toyota Corolla от 2009 г. показват, че при скорост от 129 км/ч с отворени прозорци, показват, че съпротивлението е много по-малко влияещо, отколкото включения климатик. Подобен тест се прави и с Ford Explorer от 2009 г. и карането с отворени прозорци е по-ефективно при ниски скорости, отколкото при скорост над 100 км/ч.

Тук идва и следващият въпрос: кога да караме с отворени прозорци?

Трябва да признаем, че няма много тестове на всеки един автомобил, но винаги могат да се предложат някои основни посоки. Когато карате с отворени прозорци при ниски скорости, най-вероятно ще използвате по-малко гориво, отколкото при включен климатик. При по-високи скорости е логично да правите точно обратното, тогава може да включите климатика.

Каква е причината за тази логика? След като двигателят в града използва по-малко от мощността си за движение, той трябва да работи повече, за да задвижи и компресора на климатика. Когато двигателят работи на по-високи скорости, той няма да срещне никакви проблеми, за да захрани двигателя и компресора, мощността вече е натрупана или достигната.

При високи скорости, въздушното съпротивление също нараства, следователно няма логика да отворите прозорците и да го повишите. Примерът е лесен, когато карате със скорост от 113 км/ч ще генерирате въздушно съпротивление с 4 пъти по-голяма сила, докато при шофиране с 56 км/ч ще имате далеч по-минимални стойности. При двойна скорост, въздушното съпротивление е 4 пъти по-високо.

Ефективната скорост, която няма да влияе на въздушното съпротивление при отворени прозорци, като говорим за максималната такава, трябва да е около 64 км/ч. и тук говорим за много по-големите автомобили. С по-малките може да използвате климатика чак до 100-120 км/ч, като преди това няма да имате много сериозно въздушно съпротивление, което ще се отрази върху вашата консумация.

В случай, че търсите възможно най-добрата консумация на гориво, тогава затворете прозорците и изключите  климатика. Това не е най-препоръчителното в горещ летен ден, но ако горивото е ценност, едва тогава може да прибегнете до доброволната сауна.

Истината е, че има твърде много променливи, когато решите да пестите гориво чрез климатик. Много от крайните резултати ще зависят изцяло от формата на двигателя, неговата кубатура, гориво и още много други. Всеки автомобил е различен и до голяма степен ще трябва да намерите баланса. Най-добрият вариант е да се ориентирате към други фактори като правилното помпане на гумите, премахването на излишния товар в багажника, редовната поддръжка и други. Само така ще имате и достатъчно добри резултати.

И ако се чудите дали се хаби гориво, когато използвате парното на автомобила, отговорът е положителен, но малко по-различен от употребата на климатика. Много малка част от горивото се използва, за да се изпрати сигнал на вътрешните вентилатори, за да започне затоплянето на автомобила. Разликата е осезаема.

 
 
Коментарите са изключени за Отворени прозорци или включен климатик – кое е по-икономично

Повече информация Виж всички