Как фалшивите видеа могат да са в обществено благо

| от |

Т. нар. дийпфейк (deepfake) видеа вдъхновяват набор от реакции – от очарование и изненада до откровен страх. Появата им онлайн повдига всякакви морални, социални и правни предизвикателства – но психолозите наскоро също се заинтересуваха и от техния потенциал като инструменти за насърчаване на положителна социална и политическа промяна.

Дийпфейковете са привидно реалистични, цифрово създадени видеоклипове, които изобразяват хора, събития и неща по начини, които имитират поразително добре реалността. В много случаи те могат да изглеждат направо неразличими от истинския живот и често именно заради това им качество се използват по неетичен начин. Например, през 2019 г. фирмата за изкуствен интелект Deeptrace открива 15 000 дийпфейк видеоклипа онлайн – почти двойно повече от 9 месеца по-рано – и установява, че около 96% от тях са порнографски. В тези видеоклипове лицата на знаменитостите – всичките жени – са картографирани върху лицата на истински хора в порнографски видеоклипове, за да бъде създадена реалистична имитация. Освен за задоволяване на фантазиите на отделни лица, дийпфейковете често се използват и за други злонамерени действия като, например, за дискредитиране на видни политически фигури.

Ето едно от малкото подобни видеа, които можете да гледате спокойно на работа. В него всички действия са извършени от друг човек, на чието лице след това е наложено лицето на Том Круз. Актьорът всъщност е в голяма част от „приличните“ видеа от този тип.

Но въпреки че по-голямата част от приложението на тази технология е определено отрицателно, група изследователи сега изследват възможностите й, особено във връзка с „цифровите възкресения“ – реконструкции на починали хора.

Ханг Лу, асистент по медийна психология в Университета на Мичиган, и Хаоран Чу, асистент по връзки с обществеността в Университета на Флорида, предприемат проучване на това, което те сами наричат „просоциални дийпфейкове“. „По същество потенциалните положителни приложения на фалшивите видеа са засенчени от удивително голямата злоупотреба с тях, така че знаем по-малко за това как те биха могли да се използват за добро.“

За да проучи това, екипът насочва вниманието си към два често срещани и потенциално смъртоносни социални проблема – шофирането в нетрезво състояние и домашното насилие, проблеми от реалния живот, които често са повод за промени в социалната политика, както и за социален активизъм. Лу и Чу искат да видят как една маркетингова кампания, която показва фалшиви видеа на истински починали жертви при шофиране в нетрезво състояние и домашно насилие, ще повлияят на зрителите, като разкажат историите за смъртта си.

„Просоциалните дийпфейк видеа, изследвани в настоящото проучване, приемат формата на възкресение“, обясняват авторите в изследването си, „което включва мъртва жертва, която е върната към живот във видео и така се позволява на тази жертва да се застъпи за проблем, свързан с причината за смъртта им.“

Екипът успява да събере малко под 2000 онлайн участници, които да участват в експеримента, който има за цел да види дали един тип видео е по-въздействащ от друг като видеата варират – са или не са дийпфейк. Същевременно се изследват и редица психологически процеси, свързани с другите ефектите от тях: възприеманата реалистичност на съдържанието, способността на участниците да се идентифицират и да покажат състрадание към жертвите, перспективи, свързани с оскверняването и неуважение към мъртвите, изненада, свързана със съдържанието, и цялостното въздействие на подобни разкази върху подкрепата към определени законодателни проекти.

Изследователите откриват, че тези видеа осигурява „малък, но отрицателен ефект“ върху цялостната им убедителна сила в контекста на домашното насилие и шофирането в нетрезво състояние. Те смятат, че това е свързано с по-широките социални възприятия около дийпфейк като цяло, въпреки че същевременно предполагат, че това може да се промени, тъй като за повечето хора е въпрос на свикване. „Възможно е, когато хората се запознаят по-добре с технологията, да развият по-нюансирано възприятие за нея въз основа на това как и за каква цел се използва“, отбелязват авторите.

Интересното е, че Лу и Чу също откриват, че видеата, които разказват история или се фокусират върху елемента на изненадата, изглежда са ефективни при мотивирането на зрителите да се включат по-активно в предизвикателството на домашното насилие и шофирането в нетрезво състояние. Те обаче отбелязват, че видеата с акцент върху смъртта не са се представили толкова добре откъм възприемания реализъм, идентификация с жертвата и повишаване на състраданието. Нещо повече, нагласите към оскверняване на мъртвите изглежда оказват преобладаващо отрицателно въздействие върху тяхното приемане.

Въпреки това са необходими допълнителни изследвания, за да се направят по-прецизни заключения, особено сред по-широки и по-разнообразни групи от хора с различен културен и религиозен произход.

„Тъй като това е първото проучване, което емпирично изследва въздействието на дийпфейк в този контекст, може да е твърде рано да се заключи, че този подход няма да бъде ефективен за насърчаване на просоциални действия при никакви обстоятелства“, пишат авторите.

 
 
Коментарите са изключени за Как фалшивите видеа могат да са в обществено благо

Повече информация Виж всички