Преди няколко години един спортен журнал обяви цената на Ferrari във Формула 1. Според цифрите отборът е на еднаква стойност с Манчестър Юнайтед. Като добавим факта, че за създаването на нов болид се инвестират суми от близо 400 милиона долара (за големите отбори) очакваната цена на Формула 1 като формат е достатъчно висока.
През 2018 година сумата за един болид надвишава стойността от 12 милиона долара и това не включва цената за иновации, тестове и други разходи. Само двигателят се оценява на сума от 10.5 милиона долара. Такива цифри биха развълнували всеки и на финала трябва да се добави печалбата от наградни фондове, реклама и други различни кампании, които се връщат многократно инвенстицията.
За съжаление в този спорт има само един победител, както при конструкторите, така и при пилотите. Всеки спорт има своите тънкости и варианти за измама, но Формула 1 е мястото, където нарушаването на правилата е необходимо изискване за победа. Философията на върховния моторен спорт винаги е била обвързана с подобни практики, но историята е запомнила редица гениални идеи, които смело са заобиколили правилата и са дали истинско оръжие в ръцете на пилота. Някои впечатляващи решения на проблемите във Формула 1 по-късно намират своя път до масовия потребител и действително позволяват създаването на много по-добра и надеждна технология.
Появата на хармоничния абсорбатор на трептене е практически един по-сериозен амортисьор, който трябва да неутрализира вибрациите на болида и по този начин да гарантира баланс при по-сериозни инерционни сили. Такива абсорбатори се поставят дори на жилищните сгради и при земетресени балансират достатъчно добре. Поставени в лекия болид, тези устройства могат да предоставят много по-висока стабилност на пътя, както и повече време на пилота, преди да натисне спирачките. Авторите на това гениално решение са Renault F1.
През 2005 г. на Монца правят невероятен фурор и никой не подозира за видоизмененията в болида. Следващата година по време на състезанието във франция започва сериозна проверка и организаторите от FIA заявяват, че тази добавка е в нарушение на правилата. До този момент Ferrari, Red Bull и Toro Rosso вече са тунинговали своите абсорбатори, докато Honda и McLaren са в тестова фаза. Разбира се, дори и след заповед за премахване, някои инженери успяват да скрият абсорбатора в тялото. Основната функция е, че ако носът на болида се повдигне, цялото тяло се повдига и съответно при ускорение автоматично въздушната струя го сваля значително до земята.
Друго гениално решение е делото на McLaren да променя въздушната струя на болида. Така наречения F-Duct. На правата болидите на отбора имат впечатляваща скорост и много бързо привличат вниманието на съдиите след състезанието в Шанхай. Системата не нарушава правилата, но въпреки това е премахната по-късно.
Една особена гордост на инженерите от BMW е да заложат на мощни 1.5-литрови двигатели. И до днес не е ясно с каква мощност са излизали техните болиди, след като тестовата машина е можела да отчете около 1300 конски сили. Тайната се крие другаде. Никъде в регулацията няма ограничения за употребата на един двигател. BMW пристигали на състезание с 10-на двигателя и след всяка част от уикенда поставяли нов и нов двигател. При квалификацията били необходими около четири обиколки, преди да се наложи трансплантацията на ново сърце. За състезанието се изисквали допълнителни и по-щадящи настройки, но във всеки друг случай никой не се занимавал с ремонт на двигатели – такива имало в изобилие.
Не всички отбори можели да си позволят инженерни чудеса, както и да сменят двигатели. Когато мощността липсва, повечето конструктори решили да насочат вниманието си върху друга категория за значително подобряване. Обикновено основен противник на високите скорости е именно теглото. Болидът на Tyrell например разполагал с много специална тайна – използвал спирачки с водно охлаждане. Щом спирачките се нагреят, автоматично получават студена вода за допълнително охлаждане. 4-5 литра вода могат да държат колата в норма, но след всяко настискане на спирачката започва да се олекотява допълнително. Имайки предвид, че във времето си са единствения болид без турбо сили, ефектът не е бил особено сериозен.
Отбори като Brawn F1 започват да съществуват благодарение на безумни спортни решения. След като екипът на Honda най-накрая отказва и решава да приключи състезанието. Хората от Brawn купуват наследството на Honda за 1 паунд. Интересен момент е, че с употребата на втори, доста прикрит заден дифузер, болидът не просто лети, а прави всички отбори за посмешище на пистата. Това е един особен момент от историята на Формула 1. Никой не вярвал, че новаците могат да постигнат толкова много, а докато разберат тайната им, класирането вече е толкова напреднало, че отборът може да си позволи да не се състезава и отново да спечели.По-важната част от тази история е, че много екипи харчат милиони, за да подобрят сериозно своите машини и въпреки това губят.
Когато Williams са в апогея на своите иновации, отборът прави едно гениално откритие, което днес се среща в редица автомобили и най-често при електромобилите. Постоянно променливата трансимисия във Формула 1 може да се похвали като едно от гениалните решения на производителя. Всяко превключване до този момент отнема време, докато при Уилямс всичко се свежда до натискане на педала на газта. Скоростната кутия винаги разполага с 100% от мощността на двигателя, следователно времето за превключване и ускорение е нулево. За жалост Williams не успяват да стигнат по-далече от тестовете. Правилата се променят изключително бързо и никой не успява да види новото творение в практиката.
През 1981 г. Lotus залагат на двойно шаси в болидите си. Хитрият подход предлага двойно окачване и независимост на едното шаси от другото. По този начин външното поема натиска и въздушното съпротивление, действайки като черупка. Вътрешното тяло не изпитва никакви затруднения и позволява много по-висок контрол и плътност към земята.
През 1997 г. и около 3 години след смъртта на Сена, McLaren търсят вариант за постигането на максимална стабилност и елиминиране на превъртането на гумите. По този начин болида никога не поднася. Съмненията, че се използват забранени софтуерни програми за контрол бързо пада. Никой не се е сетил до този момент, че може да постави още един педал на спирачките, който да работи само със задните. Дарън Хийт успява да щракне болида и да разкрие тайната. През 1994 г. Сена протестира много сериозно срещу своя съотборник Михаил Шумахер от Benetton. Всеки старт на германеца е повече от брилянтен, което кара Сена да търси причина. Същата година комисията забранява употребата на такива устройсва. Отборът на Шумахер пропуска тази подробност и ефектът се забелязва. Междувременно неговият предишен отбор – McLaren също се е сдобил с такава технология, която се крие много добре в софтуера на скоростната кутия.
На финалът можем да бъдем сигурни, че всеки отбор е прекарвал доста време в размисли за заобикалянето на правилата. В един момент дори болидът на Джеймс Хънд се разминава с няколко милиметра разстояние, което създава особени главоболия на пилотите. Въпреки това има и една добра новина – промените и технологиите, които някога са били поставяни в болидите са напълно достъпни за употреба днес и спасяват животи.