Всеки, който се е застоявал малко повечко по баровете, ще се съгласи, че колкото повече алкохол сме изпили, по някакъв магически начин толкова повече привлекателни хора има около нас. Усмивката им сияе, очите им искрят, струват ни се секси, примамливи, дори неустоими. Ако сме обаче (по някаква още по-магическа причина) трезви, може да не погледнем никой от тях втори път. А ако успеем да се запознаем с някого и прекараме нощта с тях, може на следващата сутрин да се събудим до доста неприятна изненада. Или пък тази неприятна изненада да сме самите ние.
Това е феноменът на бирените очила и малко или много всеки от нас на някакъв етап със или без повод е попаднал в капана им. Първият въпрос, който сега ни идва на ум, е дали хората, които виждаме, когато подпиинем, наистина са по-привлекателни и алкохолът просто ни отваря очите за красота, която иначе не бихме забелязали, или просто преценката ни е нарушена, защото сме пили и хората ни изглеждат същите, но ни се прави секс.
Оказва се, че през последните няколко десетилетия са направени няколко проучвания, които показват, че не причините не са просто повишена възбуда и занижен морал. Например, едно проучване, направено от Университетите в Сейнт Андрюс и в Глазгоу, установява, че „… мъжете и жените, които са консумирали умерено количество алкохол, намират лицата на представители на противоположния пол с 25% по-привлекателни, отколкото ги намират трезвите хора.“
И други изследвания показват подобни тенденции. Например, проучване, направено в Университета в Бристол сред 84 студенти, показа, че средно те оценяват привлекателността на хората с 10% по-високо само 15 минути след консумация на умерено количество алкохол. Освен това, полът на индивида, когото студентите гледат, се оказва, че няма значение. Да, момчетата ще оценят други момчета като по-привлекателни и жените ще оценят други жените като по-привлекателни след пиене, независимо от тяхната сексуална ориентация и предпочитания.
Интересно е обаче, че това увеличение в привлекателността не е универсално. В проучване, направено в Университета в Лестър през 2011 г., става ясно, че възрастните всъщност намират лицата на 10-годишни деца по-малко привлекателни, когато са пияни, а не повече, както когато гледат лицата на други възрастни. Освен това тези пили хора в проучването успяват точно да преценят възрастта на лицата, които гледат – така че, макар привлекателността да варира в зависимост от това дали човек е пил или не, способността да се преценява възрастта си работи.
Щом като работата не е в това, че понижаваме стандартите си с повишаване на алкохола, какво се случва всъщност, че да ни изглеждат другите по-хубави? Въпреки че все още са необходими допълнителни изследвания, водещата теория в момента е, че нещата се свеждат до симетрия. Ако човешкото тяло се раздели по вертикал – колкото повече двете получени половини си приличат, толкова това тяло се смята за по-привлекателно.
Поредица от проучвания, като например едно, направено в Лондонския университет Роухемптън, твърдят, че алкохолът пречи на способността ни да възприемаме асиметрия и затова може да ни се струва, че хората са по-привлекателни, когато обърнем няколко чашки. Изследователите описват експеримента така:
Тествахме хипотезата, че острата консумация на алкохол намалява способността за забелязване на асиметрия на лица и съответно намалява предпочитанията към симетрични лица пред асиметричните. Показахме на участниците 20 изображения на двойка лица и след това 20 изображения на едно лице на компютърен екран едно по едно. Те бяха инструктирани да посочат кое лице на всяка от показаните двойки лица е по-привлекателно и след това дали единичното лице, което се показва, е симетрично или не. Проучването беше проведено в близост до университетските барове. 64 студенти, които участваха в изследването, бяха класифицирани като трезви (контролна група) или пили алкохол. За всяка изведена двойка лица или едно лице отговорът на участниците се записва и също така се записват и подробности около консумацията им на алкохол в този ден.
От тази цялата информация изследователите успяват да заключат, че трезвите участници в теста бяха по-привлечени от хора със симетрични лица и бяха по-добри в разпознаването им, което подкрепя началната хипотеза. Малко изненадващо и неочаквано откритие е, че мъжете се оказват по-добри от жените при определяне дали лицата са асиметрични или не. Изследователите смятат, че това може би има общо с факта, че като цяло мъжете са по-сексуално стимулирани визуално, отколкото жените, така че съзнателно или не, по естествени причини обръщат повече внимание на такива неща.
И така, заключението е: „Намалената способност на хората в пияно състояние да забелязват асиметрия може да бъде важен механизъм, който е в основата на по-високите оценки на привлекателност.“
Интересно е, че този механизъм може да работи и в двете посоки. Не само, че алкохолът прави тези около нас по-симпатични, но може да ни накара да приемeм и себе си като по-симпатични… поне в собствения ни ум.
Лорън Бег от Университета Пиер Мендес във Франция провежда експеримент, за да разбере дали самите ние се възприемаме като по-хубави, ако сме пили. Тя моли 19 човека във френски бар да оценят привлекателността си по скала от едно до седем. След това измерва нивата им на алкохол с дрегер. Взетата информация се съпоставя и Бег стига до неизненадващия извод, че участниците, които са отчели повече на дрегера, се и харесват повече.
Тези 19 човека в никакъв случай не са представителна извадка, така че по-късно Бег извърши още един (плацебо) тест с 96 мъже доброволци. Тя им казва, че ще участват в пазарно проучване за плодови коктейли и че половината от групата ще получи алкохолна напитка, а другата ще получи безалкохолната версия на същата напитка. След като дават на алкохола малко време, за да им подейства, всички момчета са накарани да запишат рекламно видео за компанията за напитки. Веднага след това те гледат видеата си и се оценяват.
Бег обаче прави нещата така, че част от тези, които смятат, че пият алкохол, всъщност не пият алкохол и част от тези, които смятат, че не пият алкохол, всъщност пият. Накрая излиза, че не само тези, които наистина пият, но и тези, които само си мислят, че пият, си дават най-добрите оценки. Тези пък, които не са пили алкохол – или са пили, но не са знаели, че пият – са най-скромните в групата.
И така, какво научаваме от това? Поне според това проучване излиза, че отчасти се чувстваме по-щастливи и привлекателни след няколко коктейла, на пръв поглед защото предварително очакваме да станем.
Експериментът обаче не свършва до тук, а продължава, уточнявайки една важна подробност. Когато независимо и трезво жури гледа рекламните видеа, оценява тези, направени от момчетата, които си дават най-добри оценки, като най-малко привлекателни…