Римските бани в Англия имат неочаквани лечебни качества

Термалните води на емблематичните римски бани в английския град Бат може да са ключът към борбата с антимикробната резистентност, разкриват нови изследвания. След като изолират около 300 различни микроби от водите на уютните басейни на атракцията, авторите на изследването откриват, че 15 от тях могат да инхибират някои от най-тревожните патогени в света.

Покачващата се резистентност на микробите е сериозна опасност, която се смята, че предизвиква около 1,27 милиона смъртни случая годишно в световен мащаб, като се предвижда до 2050 г. този брой да нарасне до 10 милиона. Откриването на нови природни антибиотици понастоящем се разглежда като най-добрата ни надежда за неутрализиране на тази заплаха, въпреки че опитите за идентифициране на такива досега са били до голяма степен неуспешни.

За да търсят тези нови съединения, които убиват бактериите, изследователите все повече се фокусират върху екстремните среди по света като горещите извори, например, тъй като особените екосистеми, които се намират в такива среди, може да съдържат уникални организми, които да имат антимикробни свойства.

Като се има предвид, че в Римските терми се намира единственият термален извор в Обединеното кралство, авторите на изследването решават да анализират микробите във водата, биофилма и седимента в горещите точки на комплекса – включително Кралския извор, където водата достига около 45 °C, и малко по-хладната Голяма баня, чиято температура е около 30 °C.

Така като цяло те успяват да изолират 297 различни вида бактерии, включително множество разновидности на Actinobacteria и Myxococcota, които са известни с производството на антибиотици. А първоначалният скрининг показа, че 92 от тях проявяват различна степен на активност срещу патогените E. coli и Staphylococcus aureus.

След това тези обещаващи кандидати са тествани срещу останалите шест бактерии, съставляващи патогените ESKAPE, срещу които Световната здравна организация счита, че спешно се нуждаем от нови антибиотични лечения. Общо за 15 от изолатите, получени от Римските терми, е установено, че имат „широкоспектърна активност“ срещу три или повече от тези патогени.

В коментир за тези констатации, авторът на изследването д-р Лий Хът обяснява в изявление, че „това изследване за първи път демонстрира някои от микроорганизмите, които присъстват в Римските терми, разкривайки ги като потенциален източник за откриване на нови антимикробни средства“.

„Има немалко ирония във факта, че водите на римските бани отдавна се смятат за лечебни, а сега, благодарение на напредъка на съвременната наука, може би сме на прага да открием, че римляните и другите след тях са били прави“, добавя той.

Коментарите са изключени за Римските бани в Англия имат неочаквани лечебни качества