Нов начин за отслабване с хапче

Всички ние имаме три основни вида мастни клетки – бели, кафяви и бежови. Белите мастни клетки съхраняват липиди и причиняват напълняване, когато имаме твърде много от тях. Кафявите мастни клетки, от друга страна, са предназначени да изгарят калории, за да ни поддържат топли, въпреки че повечето от тях се изчерпват докато навършим 1 годинка.

Междувременно бежовата разновидност се запазва през целия ни живот и има способността да изпълнява и двете функции – да съхранява енергия и да я изгаря. Интересно е, че белите мастни клетки могат да се превърнат в бежови в резултат на физически упражнения или излагане на студ – и учените от години търсят начин да контролират този процес фармакологично.

При предишна работа с мишки изследователите откриват, че разликата между различните видове клетки зависи до голяма степен от протеин, наречен KLF-15, който присъства в много по-високи концентрации в кафявите и бежовите, отколкото в белите. Поради това авторите на новото изследване решават да отгледат мишки, при които този протеин напълно липсва в белите клетки.

И установяват, че това води до превръщането им в бежови.

„Много хора смятаха, че това е невъзможно“, казва авторът на изследването Брайън Фелдман в изявление. „Ние показахме не само, че този подход работи, за да превърне тези бели клетки в бежови, но и че летвата за това не е толкова висока, колкото си мислехме.“

Всъщност е необходимо само потискането на един-единствен протеин, за да се постигне на трансформацията – поне при гризачите. За да добият по-добра представа дали това би проработило и при хората, изследователите проучват ролята, която KLF-15 играе в култивирани човешки мастни клетки.

Резултатите показват, че протеинът взаимодейства с вид рецептор, наречен Adrb1, който играе ключова роля в поддържането на енергийния баланс. Това откритие би могло да осигури важна част от пъзела, тъй като преди това учените бяха съсредоточили вниманието си върху сроден рецептор, наречен Adrb3, за който е доказано, че влияе върху загубата на тегло при мишки.

Лекарствата, насочени към Adrb3 при хората, обаче се оказаха неефективни. Ето защо авторите на изследването подозират, че разработването на нови, които взаимодействат с Adrb1, може да има по-голям шанс за успешно облекчаване на затлъстяването чрез превръщане на белите мастни клетки в бежови.

„Със сигурност не сме на финала, но сме достатъчно близо, за да се види ясно как тези открития могат да окажат голямо влияние върху лечението на затлъстяването“, казва Фелдман.

Коментарите са изключени за Нов начин за отслабване с хапче