Музикални хроники: Той работеше като чистач при Джони Кеш, когато направи големия пробив и стигна до статута на кънтри легенда

| от Тодор Ковачев |

Представяте ли си как самият Крис Кристофърсън, филмова и музикална звезда и същинска легенда на кънтри музиката, работи като чистач в звукозаписно студио?

Големият певец, актьор, китарист и композитор, написал песни като Sunday Morning Comin’ Down, Me and Bobby McGee и Help Me Make It Through the Night, извървява необичаен, но и много вдъхновяващ път до славата. В живота на родения в Тексас американец не липсват обрати и перипетии и той се отдава сравнително късно на музиката, след като дотогава се занимава с редица други неща.

От малък неговият баща го подтиква към армията, макар че Крис показва талант в писането и завършва литература в колежа. Силен е и в спортовете и в колежа практикува ръгби, американски футбол, бокс и лека атлетика.

После се поддава на натиска, идващ от семейството, и наистина става военен, като се специализира в пилотирането на хеликоптер. Но през 1965 г., когато вече е почти на 30, решава да се посвети на музикална кариера след едно мотивиращо турне в Германия.

Преместването в меката на кънтри музиката Нешвил е рисково и протича трудно, особено при положение, че Кристофърсън вече има семейство. Малкият му син има заболяване и притиснат от нуждата да плаща огромни сметки за лекарства, Крис приема да работи като чистач в Columbia Records. Той се разделя със съпругата си, но именно работата в Columbia му помага да стигне до едно от най-големите имена в кънтри жанра Джони Кеш – който се оказва и най-важният човек в кариерата му.

Преди Кеш да забележи неговия потенциал, Кристофърсън наблюдава отстрани музикалната дейност в звукозаписната компания и не пропуска да присъства на сесиите на звездата. Но след проблеми в работата, заради които за малко да го уволнят, Кристофърсън получава забрана да присъства в студиото, докато Кеш записва.

Тогава обаче си проличава отношението на Мъжа в черно, както е известен прочутият Джони. Той заявява категорично, че няма да запише нищо, ако на сесията не присъства и Крис Кристофърсън. И ето ме мен, аз бях просто чистач, но стоях на пода в студиото по време на записа, а жената, която искаше да ме уволни, постоянно ме гледаше. Не съм се чувствал толкова некомфортно през целия си живот”, спомня си Крис. Целият случай е пример за това що за човек е Джони Кеш. Той осъзнава таланта на Кристофърсън и му дава възможност двамата да записват заедно.

“Ако не беше Нешвил, сигурно щях да отида на война във Виетнам, защото бях войник. Със сигурност не правех това, което исках, и сигурно щях да стана безнадежден алкохолик или нещо такова”, дава си сметка Крис. По-късно бъдещата звезда си намира работа като инструктор на полети с хеликоптер, но същевременно не се отказва да пише песни и да опитва да ги предлага на големи имена в бранша.

Всъщност може би най-известният полет на Крис Кристофърсън е този, който завършва в двора на Джони Кеш. Точно така, Крис каца с хеликоптера в дома на голямата кънтри знаменитост и според разказа на самия Кеш, доста подпийнал се запътва към него, за да му връчи демо касети с песните Sunday Morning Coming Down и Me and Bobby McGee.

Разказът на Кристофърсън е малко по-различен: „Признавам, че това се случи, но не доведе до нищо, тъй като тогава Джони изобщо не си беше вкъщи. Той разказва, че съм бил с бутилка бира в едната ръка и с касета в другата, но никога не бих пил, когато летя с хеликоптера.“

Така или иначе, Sunday Morning Coming Down стига до ушите на Джони Кеш и той става фен на песента, като скоро започва да я свири и на живо. Даже кани Крис да я изпее заедно с него на сцената на фестивала в Нюпорт. Първоначално песента е издадена от друг кънтри певец, Рей Стивънс, но неговото изпълнение не постига голям успех.

Когато обаче е издадена версията на Кеш през 1970 г., тя става огромен хит и както се казва, останалото е история. Кристофърсън започва да пише песни за редица други изпълнители, а още същата година издава собствения си дебютен албум и кариерата му най-сетне потръгва. Великата Джанис Джоплин достига върхове с неговата песен Me and Bobby McGee, а покрай успеха на втория си албум, Кристофърсън се ориентира и към актьорското майсторство. През годините записва десетки роли в киното, някои от тях в култови филми като „Пат Гарет и Били Хлапето“, „Роди се звезда“ и трилогията „Блейд“.

След дългогодишно сътрудничество, Кеш и Кристофърсън влизат заедно в супергрупата на кънтри музиката The Highwaymen заедно с Уили Нелсън и Уейлън Дженингс. Кристофърсън вече от близо 20 години е част и от Залата на славата на кънтри музиката.

Днес той вече е на 87 години и е приключил с активната дейност – но може да доизживее живота си с усещането, че направеното от него няма да бъде забравено.

 
 
Коментарите са изключени за Музикални хроники: Той работеше като чистач при Джони Кеш, когато направи големия пробив и стигна до статута на кънтри легенда