Томас Карлайл е казал, че „Историята на света не е нищо друго освен биография на великите личности“. В средата на XIX в. шотландският философ е предизвикал съвременниците си със своята теория, че заобикалящият ни свят е плод на идеите, решенията, творбите и характерите на хората, които са имали влияние в обществото. Това не са само политиците и владетелите, но също така хората на перото, религиозните водачи и предприемачите.
Някои личности са оказали глобално влияние върху икономиката и бизнес отношенията, докато други са оставили траен отпечатък върху националната си история. В поредица от текстове ще ви запознаем с предприемчивите хора, които благодарение на своите идеи и действия са изиграли водеща роля в икономиката и историята на своята държава.
Американската преса го нарича „Човекът, който ни накара да си останем у дома още преди Ковид“. Към декември 2023 г. неговото електронно отроче има оборот от 201.77 милиарда долара – сума, почти два пъти по-голяма от брутния вътрешен продукт на България за същата година. Той определя себе си като “math wonk” – човек, заровен в най-скритите кътчета на математиката, изключващ понякога целия останал свят около себе си. Застанал пред монитора в изпразнената детска стая на вече порасналия си син, той дирижира мултимедийна компания, която реално диктува правилата, според които действа цялата развлекателна индустрия в момента. Това и много други неща е Рийд Хейстингс – бащата на Нетфликс.
Рийд Хейстингс е роден на 8 октомври 1960 г. в град Бостън, щата Масачузетс. За разлика от други бележити предприемачи от своето поколение, Хейстингс произхожда от заможно семейство. Баща му Уилмът е именит прокурор към Департамента по здравеопазване по време на президентството на Ричърд Никсън и освен това е възпитаник на Харвардския университет. Майката на Рийд – Джоан Лумис е наследница на заможна бостънска фамилия. Нейният дядо е един от големите борсови играчи от 20-те години на XX в., който успява да предвиди Срива на Уолстрийт през 1929 г. и да избегне Голямата депресия.
Семейство Лумис са част от т. нар. „бостънски брамини“ – каймакът на местното общество. Бракът на Уилмът и Джоан е съюз на равни, който дава на новото семейство стабилна финансова основа. Благодарение на това Рийд получава отлично начално и средно образование, а след това има възможност да учи в колежа Болдуин – един от най-престижните в САЩ, чийто подбор е на доста високо ниво – само 9 на всеки 100 кандидати успяват да попаднат в училището, а днес то заема 9-то място сред всички колежи в САЩ.
След като завършва колежа и междувременно прекарва няколко летни лагера на Морските пехотинци, Хейстингс решава да се присъедини към Корпуса на мира и заминава за Свазиленд, където работи като учител по математика между 1983 и 1985 г. След като се връща в САЩ, първокласното колежанско образование дава възможност на Хейстингс да следва магистратура по компютърни технологии в Станфордския университет, откъдето се дипломира успешно през 1988 г.
След като се дипломира, Хейстингс започва да гради своята кариера. До момента трудовият му стаж се състои от това да е амбулантен търговец на дребно по време на колежанските си години и да е учител в Африка. В едно по-късно свое интервю той посочва, че когато човек свикне да пътува на автостоп из Африка с по-малко от 10 долара в джоба си, създаването на бизнес в САЩ не изглежда така трудно начинание. Успехите обаче още са далеч. През 1988 г. Рийд започва работа като разработчик на софтуер за отстраняване на системни бъгове. Тази работа го отвежда в няколко различни офиса, но през 1990 г. той най-сетне решава, че е натрупал достатъчно опит, за да създаде своя собствена компания.
Стартът на „Пюър Софтуер“ съвпада и с началото на семейния му живот. През 1991 г. Хейстингс се жени за Патриша Анн Куилин – възпитаничка на университета Корнел, която до днес остава тихия двигател в сянка, който помага на своя съпруг във всичките му начинания, докато едновременно с това развива своя собствена кариера на филантроп, продуцент и политически активист. Семейството има две деца, но въпреки важното им място в обществото, родителите успяват да опазят децата си от светлината на прожекторите.
Бракът им, който вече продължава над 30 години, не е лишен от своите предизвикателства. Всъщност в началото, когато Рийд се бори да установи своята компания, семейството се оказва на прага на развода. В доста откровено интервю, Хейстингс признава, че се налага той и Патриша да посещават семеен терапевт. „Научих ценен урок от тези сеанси“ посочва Рийд – „който и до сега прилагам в бизнеса си – винаги казвай истината, дори това да ти коства много!“.
Упоритата борба на семейния и служебния фронт се отплаща. Рийд успява да спаси брака си, а фирмата му расте непрекъснато. Оказва се, че тридесет и пет годишният предприемач разполага със всички технически умения, но не се чувства никак подготвен за мениджърската страна на своята позиция. Винаги готов да признае своите грешки, Хейстингс моли да бъде отстранен от позицията на изпълнителен директор, но бордът на компанията отказва.
Пати МакКорд – негов съдружник и бъдещ отговорник за подбора на нови кадри в Нетфликс, разказва как на няколко пъти е трябвало да се кара на Рийд и да му дава зор да започне да прави нещата, които се очакват от един началник. С този неуверен старт, Рийд набира опит, а и не му липсва ентусиазъм и към 1995 г. компанията му вече е сред най-значимите софтуерни фирми в своята сфера. В резултат на това, Рийд успява да я продаде за над 80 милиона долара, което му осигурява комфортна финансова основа, на базата на която да обмисли следващите си начинания.
Две години минават, преди най-сетне Хейстингс да се захване със създаването на фирма за отдаване под наем на филми на DVD, която кръщава Нетфликс. През следващите десет години, компанията започва да се бори да се наложи на американския пазар, изправяйки се срещу значителна конкуренция от много по-големи и отдавна утвърдени фирми. Рийд не спира да разработва нови и иновативни оферти за привличане на клиенти и надиграване на конкуренцията. И тук, както и в старата си фирма, се сблъсква с нови предизвикателства и проблеми, с които се бори упорито, без да се страхува да признае грешките си.
В негова основна философия се превръща концепцията, че всеки човек във фирмата трябва да може да поема отговорност и да рискува, когато смята, че трябва да се действа бързо. Като последица от това в Нетфликс е въведена и система за обратна връзка от останалите служители, а всички решения, включително и на изпълнителния директор, подлежат на ревизия и преоценка, за да се избегне едностранчивост. Гъвкавият подход и стремежа към осигуряване на оптимално високи заплати, правят компанията конкурентна и водят до непрекъснато нарастване на оборота й.
Показателно е, че Хейстингс успява да прекара Нетфликс успешно през подводните течения на „Дот-ком“ финансовата криза през 2001 г., последвани от атентатите на 9/11 и последвалото начало на Войната срещу Терора. По това време на Рийд му се налага да съкрати 30% от целия си персонал и да измисли подход как да мотивира останалите служители да работят още по-здраво. Именно тази тежка ситуация му помага да доизгради подхода си, свързан с обратните връзки, гъвкавостта и поставянето на личната инициатива на първо място пред строгите корпоративни рестрикции.
Към това се добавят и две важни иновации в бранша – правото да вземаш под наем едновременно по три филма на DVD, които да се доставят и по пощата от основното хранилище, както и създаването на дигитален каталог, който позволява поръчка по Интернет, вместо нуждата да се избира от видеотека на място. Същевременно, вместо да иска пари на бройка, Рийд решава да копира подхода на фитнесите и въвежда месечен абонамент за своите клиенти, в замяна на което те получават право да изгледат колкото филма пожелаят за един месец, стига винаги да спазват правото за максимум три заети DVD-та наведнъж.
Голямата трансформация на компанията идва през 2007 г., когато увеличаването на капацитета на Глобалната мрежа, позволява филмите вече да бъдат излъчвани онлайн (стрийминг), което намалява нуждата от поддържане на набор от дискове. Хейстингс обаче допуска сериозна грешка и надценява нивото на прогреса. Отдаването на DVD-та под наем е изведено извън бранда Нетфликс, което води до драстичен спад в капитала на фирмата и нейните акции, а специално създадената за разпространение на дискове дъщерна фирма започва да търпи поредица от провали. Към 2010 г. Нетфликс не изглежда особено впечатляващо.
Един от основните им конкуренти, попитан дали се бои от фирмата на Хейстингс, задава реторичния въпрос – „А може ли албанската армия да завладее света?“ Рийд не пропуска тази бележка, поръчва си метални плочки, с които се обозначават албанските войници и до ден днешен ги носи като талисман около врата си.
Пробивът идва около 2015 г., когато Хейстингс и партньорите му вече са стабилизирали компанията и междувременно са стартирали една инициатива, която ще им донесе милиарди – започнали са не просто да разпространяват чужди филми и сериали, а да финансират заснемането на свои оригинални проекти. Възходът на „Къща от карти“, „Короната“ и „Оранжевото е новото черно“, води до изстрелване на интереса към Нетфликс в космоса. Хейстингс и компания не се скъпят – на актьори, продуценти и сценаристи се обещават най-тлъстите чекове, финансират се всякакви иновативно звучащи проекти, поемат се значителни рискове, винаги се търси истината – и за успехите, и за провалите.
Резултатът е, че към 2019 г. Нетфликс се превръща в най-голямата стрийминг платформа в света. Щедрите приходи дават възможност за конкуренция не само с филмовите студия в Холивуд, но и с техническите гиганти. Нетфликс започва да привлича все повече първокласни програмисти от редиците на Гугъл, Фейсбук и Епъл. Рийд го нарича подбор за олимпийския отбор – „Ние раздаваме златото и само най-добрите могат да останат в отбора, за да получат медалите!“ Горчивият опит от есента на 2001 г. е научил Хейстингс и компанията му да се справят с отлива на кадри, нуждата от уволнения и постоянната подмяна на екипа, без да се създават сериозни сантименти към бивши служители – важно е единствено да се печелят нови победи.
Този спортен хъс оказва ключова роля за развитието на бизнеса през 2020 г. Коронавирусът се оказва бич за Холивуд. Снимачни площадки замират, хората остават затворени по домовете си, светът като цяло е парализиран – няма киносалони, няма шумни промоции, гала спектакли и светски събития. Именно тук Рийд успява да открие магическата формула на успеха – гъвкави абонаментни планове, изгодни договори със закъсалите филмови къщи и иновативен подход към заснемане на риалити програми в новите здравни условия. Резултатът е главозамайващ ръст от над 25% спрямо нивата от 2019 г. В разгара на пандемията, когато хиляди бизнеси изчезват, Нетфликс достига своя финансов пик и компанията е оценена на 230 милиарда долара.
Победите в стрийминг бизнеса съвсем не замъгляват погледа му на предприемач. Още преди възхода на Нетфликс, Рийд започва да инвестира мъдро своите средства, закупувайки акции в някои от техническите си конкуренти. Между 2007 и 2012 г. Хейстингс е член на управителния съвет на Майкрософт, а между 2011 и 2019 г. заема сходна позиция и във Фейсбук. Дори и след като напуска борда на директорите на компанията Мета, Рийд запазва сериозен пакет акции, който днес се оценява на над 10 милиона долара. За размаха на личното му състояние подсказва и сделка от настоящата 2023 г., когато срещу „скромните“ 100 милиона долара придобива мажоритарен дял в ски курорта Паудър Маунтин, разположен край Солт Лейк Сити – най-големият скикурорт в САЩ, утвърдил се след зимните олимпийски игри в Солт Лейк през 2002 г.
Успоредно със своя бизнес възход, Рийд отделя сериозно внимание на развитието на образованието в Калифорния – щатът, където той и семейството му живеят още от 1991 г. Хейстингс подкрепя две основни направления в образователните реформи – намаляване на прага от нужни обществени гласове за налагане на реформи в учебната дейност и същевременно създаване на т.нар. „училища със специален статут“ – учебни заведения, които имат своя специфичен статус, който им позволява по-гъвкава учебна програма, в замяна на задължението учениците да покриват определени очаквани резултати и квалификации.
Успоредно с това, Хейстингс създава на свое име фонд с капитал от над 100 000 000 долара, който да осигурява различни стипендии за ученици в Калифорния. Същата по размер сума е дарена по линия на интеграцията на чернокожите деца в първокласното образование, с цел превенция на сегрегацията и постигане на по-пълна интеграция на младежите от гетата. Филантропската му дейност се допълва от щедри дарения за изработване на ваксина срещу Ковид, както и подкрепа за различни социални и обществени инициативи в Калифорния.
Днес състоянието на Рийд Хейстингс се оценява на над 4 500 000 000 долара. Престижната класация на Форбс за милиардерите по света му дава оценка 7/10 по параграфа „само издигал се милиардер“. Точкуване, което се полага на хора със заможен произход, които обаче са постигнали сами своите житейски успехи, без да получават финансиране от семействата си. Макар и да е далеч от най-големите финансови акули в света, влиянието на Хейстингс е много по-голямо от личното му богатство. Благодарение на своите инвестиции, образователни инициативи и най-вече на база на стрийминг платформата Нетфликс, Рийд влияе на интересите и възприятията на хората по целия свят. Към края на 2023 г. Нетфликс си остава най-масовата онлайн платформа за кино, филми и сериали – и като брой абонати, и като финансов капитал.