Онлайн измамници преоткриха една стара онлайн любовна измама – те се престориха на руски космонавт, който се нуждае от пари, за да се върне у дома на планетата Земя. Колкото и невероятно да изглежда, измамата наскоро успя да закачи една жена, която живее в Япония, която според твърденията е изпратила 4,4 милиона йени (30 000 долара) на престъпниците.
Мнимият космонавт се свързва с 65-годишното неназовано лице от град Хигаши-Оми в префектура Шига в Instagram през юни 2022 г., съобщава японският вестник Yomiuri Shimbun.
Според вестник The Mainichi двойката след това започва да общува чрез японското приложение за съобщения Line, където той обяснява, че работи на Международната космическа станция като астронавт. С времето мъжът започва да се обяснява в любов към нищо неподозиращата жертва, твърдейки, че ще се ожени за нея след завръщането си на Земята и ще започне нов живот в Япония.
Той й изпраща съобщения, в които пише: „Искам да започна наново живота си в Япония“ и „Дори да кажа това 1000 пъти, няма да е достатъчно, но ще продължа да го казвам: Обичам те.“
Както обаче често се случва в любовните истории, нещата рязко се усложняват. Астронавтът твърди, че му искат „такса за кацане“, за да се върне у дома и да започне новия си живот в Япония. Така между 19 август и 5 септември жената му изпраща общо 4,4 милиона йени в пет отделни банкови превода.
Когато обаче лицето продължило да иска пари, тя вече се усъмнила и решила да се консултира с полицията. Полицейският участък Хигаши-Оми в момента разследва престъплението.
Вярвате или не, това не е първата онлайн измама с астронавт. През 2016 г. се разпространява имейл измама, в която анонимен човек се преструва, че е братовчед на първия астронавт на Нигерия, Абача Тунде. Той твърди, че Тунде е оставен инцидентно на борда на съветска космическа станция, когато Съветският съюз се разпада.
„Той е в добро настроение, но иска да се прибере“, пише в мейла.
Измамникът твърди, че астронавтът е продължил да получава заплащане за годините си самотна служба, което сега възлиза на над 15 милиона долара. Но, видите ли, от него се изисква голяма сума пари, за да се върне на Земята и да освободи тези средства. Ако жертвата е готова да плати 3 милиона долара, за да се върне Абача, тя ще получи по-късно 20% от състоянието му.
Абача Тунде, разбира се, не съществува – поне със сигурност не е случайно забравен космически изследовател, най-малкото защото никога не е имало нигерийски астронавти.
Така че, ако някога получите съобщение от привлекателен астронавт, който се нуждае от вашата финансова помощ, за да се върне на Земята, най-безопасно е да приемете, че това е твърде хубаво, за да е истина.
Интернет измамите започват да се появяват през 1994 г. с началото на електронната търговия. Първата тенденция, която се наблюдава, е лицето, извършващо измамата, да използва откраднати кредитни карти с името на популярна знаменитост от онова време. Този изключително неусъвършенстван план има успех само защото интернет е ново нещо и възможността за измама не се взема предвид. В крайна сметка онлайн търговците въвеждат правила за потвърждаване на потребителското име на банковите картати.
Следвайки стратегията с „известните имена“, появяват се и по-технически атаки, при които хакерите създават приложения за генериране на съвсем реални номера на кредитни карти. Атаки като тези обикновено са насочени към един и същи търговец.
До 1998 г. интернет вече е пълен със сайтове за електронна търговия. Измамниците започват да създават „фалшиви“ онлайн магазини, където могат да събират данни на съвсем реални кредитни карти. Скоро започва и масова кражба на самоличности в интернет посредством информация, предоставена онлайн съгласно Закона за свобода на информацията. Един от методите за противодействие, разработен от търговците, е потребителски сметки, при които търговецът създава потребителски акаунт, когато потребителят направи покупка, и след създаването на акаунта ще извърши серия от проверки от трета страна, за да потвърди информацията, предоставена от потребителя.
След като аукционни сайтове като eBay и uBid придобиват популярност, появяват се и нови методи за измама, насочени конкретно към тази нова търговска общност. От продажба на фалшиви стоки до подвеждане на потребителя, измамниците продължиха да се възползват от по-доверчивите сред нас и до ден днешен.