Кралица Елизабет II се радва на многобройни привилегии като монарх: тя празнува два рождени дни в годината; има личен банкомат, инсталиран в Бъкингамския дворец, и притежава всеки делфин, който плува в британски води. Също така й е позволено да шофира кола без книжка, поради простата причина, че шофьорските книжки се издават от нейно име и, според британския закон, това означава, че няма нужда да притежава такава. Поради тази причина кралицата също няма нужда и от паспорт, за да пътува в чужбина.
Кралицата отдавна се наслаждава на шофирането и често се снима зад волана. Въпреки че не притежава шофьорска книжка, тя има значителен опит по пътищата, тъй като се е научила да шофира на 18-годишна възраст, докато е доброволец в Спомагателната териториална служба на жените като почетен втори подводник по време на Втората световна война (на основната снимка).
Кога са въведени шофьорските книжки във Великобритания (днес моделирани по формата на немските)?
Когато съпругът на кралицата, принц Филип (мир на праха му), участва в автомобилна катастрофа през януари 2019 г., много хора изразяват изненада, че 97-годишният херцог на Единбург все още кара сам. По-късно той доброволно предава шофьорската си книжка, въпреки че няма закон във Великобритания, който да го задължава да спре да шофира след определена възраст.
Първият бензинов автомобил е разработен в средата на 80-те години на 19 век от германския инженер Карл Бенц, но хората карат превозни средства на пара много години преди това. Едва в началото на 20-ти век обаче се появява задължението да имаш шофьорска книжка, за да управляваш превозно средство по британските пътища. Те са въведени със Закона за моторните автомобили от 1903 г., който изисква от всички шофьори да регистрират своите превозни средства в местния общински съвет. Шофьорите трябва да платят, за да бъдат регистрирани: цената е 20 шилинга (или 1 паунд) за автомобил и 5 шилинга за мотоциклет. На този етап няма шофьорски изпит – свидетелството е предназначено само като средство за идентифициране на превозни средства и техните водачи (въпреки че Законът за моторните автомобили въвежда наказание за безразсъдно управление).
Кога са въведени шофьорски изпити във Великобритания и кога стават задължителни?
През 1933 г. има повече от 7000 смъртни случая по британските пътища и 216 401 ранени – въпреки факта, че по пътищата има само около 1,8 милиона коли (за сравнение, днес има около 1770 смъртни случая и 165 000 ранени, с над 38,4 м коли в действие). За да се справи с проблема, правителството въвежда шофьорски изпити чрез нов закон, Закона за движението по пътищата от 1934 г.
За да се предотврати първоначалния прилив на кандидати, тестването е доброволно до 1 юни 1935 г. Първият човек, който го преминава, е г-н Дж. Бийни, който плаща 7 шилинга и 6 пенса (около 22 паунда днес) за тази привилегия. Той има по-голям шанс да изкара изпита през 1935 г., отколкото сега: през първата година от прилагането му, степента на преминаване е около 63%, докато през 2009 г. тя е 46%. И до днес се оценяват някои елементи от първия изпит по шофиране, като способността да се паркира, аварийно спиране и стартиране на автомобил на стръмен хълм.
По време на Втората световна война изпитите за водачи са спрени, защото изпитващите са призовани за други пътни и транспортни задължения и за да се нормира по-добре потреблението на горива. През това време на обучаващите се е позволено да шофират без придружител, докато тестовете не са възстановени на 1 ноември 1946 г. Тестването също е спряно по време на Суецката криза от 1956 г., така че проверяващите да могат да помогнат за администрирането на бензиновите дажби
Защо британците карат от лявата страна на пътя?
Около 35% от населението на света шофира отляво на пътя – включително Великобритания.
Някои смятат, че това е практика, който датира от времето, когато хората са носили мечове на пояса си. Тъй като по-голямата част от хората са десничари, ако се движат от лявата страна на пътя, биха били по-малко уязвими от нападение от хора, които минават покрай тях по обратната страна на пътя (защото той ще е от дясната ви страна).
Шофирането вляво има още по-дълга история във Великобритания. Смята се например, че римските войници маршируват вляво, а археолозите дори са открили доказателства, че римляните са карали каруци вляво.