Луксозният океански лайнер, превърнат във военен кораб за Първата световна война

| от |

Създадени, за да разширят обхвата на международните пътувания в открити води, океанските кораби са служили на много цели през историята си – включително за война. Може би един от най-известните примери за такъв кораб е Кармания.

След като един от първите луксозни лайнери е превърнат в кораб за битка, Кармания е разположен край бреговете на Бразилия в началото на Първата световна война. Докато патрулира за нападатели във водите близо до остров Триндад през септември 1914 г., корабът се натъкна на нещо странно: друг кораб, боядисан да изглежда точно като него!

Това е Кап Трафалгар, немски военен кораб, който също преди това е бил океански лайнер. Кармания и маскираният съд начеват битка в Южния Атлантик на 14 септември 1914 г. – и Кармания излиза победител.

Ето цялата му историята.

Carmania-poster

Кармания е построен в началото на 20 век от John Brown & Company в Глазгоу, Шотландия, за Cunard Line. Той стартира през февруари 1905 г. и завършва първото си плаване – от Ливърпул до Ню Йорк – на 2 декември 1905 г.

Според сайта SS Maritime, Кармания е оборудван с луксозен първокласен салон, музикална зала с куполообразен стъклен таван и салон за хранене с място за 300 гости. Корабът може да превозва повече от 2500 пътници по зададения маршрут между Ливърпул и Ню Йорк и дори веднъж плава с писателя Х. Г. Уелс до Америка.

През 1913 г. стига до заглавия в пресата заради ролята си в спасяването на 521 пътници от Волтурно, канадски северен кораб, който се запалва в Северния Атлантик. Година по-късно отново ще влезе в новините, но по съвсем друга причина.

През август 1914 г., според Great Ships, Кармания е преработен във въоръжен търговски крайцер, за да се ползва по време на Първата световна война. Той е оборудван с осем военноморски оръдия и е изпратен в Южна Америка, за да открива нападатели – където именно се среща с Кап Трафалгар.

Той също започва живота си като луксозен океански кораб. Построен в Хамбург, Германия през 1913 г., корабът е конструиран да превозва със стил 1600 пътници между Хамбург и Южна Америка. С плувен басейн, оранжерия и деликатен златен филигран навсякъде, Кап Трафалгар е олицетворение на разкоша. Когато Първата световна война избухна малко след първото му плаване обаче, пищният океански съд е преустроен във военен кораб, точно като Кармания.

Кап Трафалгар преди да бъде преустроен да изглежда като Кармания

Според Кралските музеи в Гринуич, когато Кап Трафалгар е подложен на преоборудване, една от трите му фунии е премахната – Кармания има само две – а другите са боядисани в червено с черни върхове, също за да съответстват на шотландския лайнер.

След това е разположен край бреговете на Бразилия. Там, плавайки под фалшив флаг, той възнамерява да примами британски кораби и след това да ги атакува. За съжаление на Кап Трафалгар обаче, един от първите, на които се натъква, е действителният Кармания.

Потъването на Кап Трафалгар

Кармания срещу Кап Трафалгар

Кармания пътува близо до остров Тринидад на 14 септември 1914 г., когато неговият капитан забелязва Кап Трафалгар. Когато осъзнава, че корабът е маскиран като Кармания, той стреля по него – и битката започва.

Всичко свършва за два часа. Според The ​​Archive Кармания е получил 79 удара, които са направили 304 дупки в кораба и са убили девет членове от екипажа.

Кап Трафалгар получава 73 удара, но е надупчен с 380 дупки и малко преди 14:00 часа започва да потъва. Капитанът нарежда на моряците да напуснат кораба и най-малко 16 мъже загиват, включително самият капитан. Останалите 270 членове на екипажа са заловени от Кралския флот.

Кармания излиза победител, но не без големи щети. Корабът се насочва бавно към сушата и екипажът е спасен на следващия ден от друг британски кораб, който ги ескортира до бразилски остров.

Конфликтът е първият по рода си между два луксозни океански лайнера, превърнати във военни кораби, а Кап Трафалгар влиза в историята като първият такъв кораб, потопен в битка.

Но въпреки че Кармания е повреден, времето му в морето все още не беше приключило. След като е ремонтиран, той се връща към първоначалната си линия от Ливърпул до Ню Йорк през 1916 г. и остава по маршрута още 7 години. След това двигателите му са преобразувани от парни турбини в петролни и той се връща към друг северноатлантически маршрут.

Кармания отплава на последното си пътуване от Лондон до Ню Йорк през юли 1931 г. и на следващата година е изпратен за разфасоване. Въпреки че прекарва само 26 години в морето, наследството му като луксозен океански кораб, който побеждава друг в битка, продължава да съществува и до днес.

 
 
Коментарите са изключени за Луксозният океански лайнер, превърнат във военен кораб за Първата световна война

Повече информация Виж всички