Казват, че няма нищо ново под слънцето – и повечето тенденции в ТикТок не правят изключение, като потребителите префасонират стари модни тенденции в лъскави опаковки, подходящи за поколенията Z и Alpha.
Една от тях обаче предизвика безпокойство сред експертите по детско здраве – т. нар. „хроминг“ (chroming) – известна още като „хъфинг“.
Хромингът е вдишване на токсични изпарения от химикали в домакинството – лак за нокти, аерозолен дезодорант и маркери.
Тази практика не е по-различна от доста популярната злоупотреба с азотен оксид, който обикновено се вдишва от малки сребърни контейнери. Общото между всички тези инхаланти е, че са лесно достъпни – повечето домове са пълни с почистващи препарати и други химикали, с които може да се злоупотребява по този начин, а флакони с райски газ могат да бъдат закупени онлайн въпреки забраната.
„Това, което е особено обезпокоително при хроминга, е, се използват ежедневни домакински предмети, които са лесно достъпни за тийнейджърите“, повтаря в изявление Керти Кришна, научен сътрудник в Детския медицински център Коен и първи автор на ново проучване по темата. „Така е по-малко вероятно родителите и учителите да заподозрат такова поведение, което значително увеличава риска от повторна употреба и пристрастяване сред подрастващите.“
Кришна и съавторите му са загрижени за потенциала на популярните клипчета в ТикТок да подтикнат децата към такова рисковано шмъркане, затова анализират 109 видеоклипа с хроминг с общо 25 милиона гледания в платформата. Те събират данни за създателите им и за поведението, което видеата съдържат (трябва да се отбележи, че към момента на писане на текста търсенето на „хроминг“ в платформата води до съобщение, което предупреждава за опасностите от злоупотреба с вещества).
Най-често използваните предмети са маркери, които се появяват в 31% от видеоклиповете. Следват флаконите със сгъстен въздух, които се ползват за почистване на прах – 17%, следвани от лака за нокти – 12%.
Изследователите преценяват, че 39% от създателите на видеоклиповете са непълнолетни. Повечето видеа, 70%, са смятани за миймове – доста популярен формат съдържание в платформата – а 52% се отнасят до пристрастяване или многократна употреба.
„Нашите констатации подчертават спешната необходимост от увеличаване на усилията за модериране от страна на ТикТок, за да се спре разпространението на подобен вреден тип съдържание“, пишат те в реферата си. „Обезпокоително голям брой създатели на видеоклипове бяха непълнолетни, което подчертава уязвимостта на децата, които предприемат това поведение.“
По-рано тази година смъртта на 11-годишно момче във Великобритания привлече голямо внимание, след като членовете на семейството му обвиниха за това хроминг видеоклипове, които то уж е видяло онлайн. През март 2023 г. 13-годишно момиче от Австралия, умира след вдишване на аерозолен дезодорант, като родителите ѝ отново се позовават на хроминга. Но рисковете от него са добре документирани много преди да се превърне в мода в социалните мрежи.
Както обяснява Бюрото за наука и общество към Университета Макгил, опиянението, което се получава при хроминг или смъркане, е „подобно на ефекта от алкохола“ – въпреки че може да бъде по-краткотрайно и да варира в зависимост от това какво вещество се приема. Дългосрочните ефекти обаче могат да бъдат много по-всеобхватни, включително потенциална сърдечна недостатъчност, увреждане на черния дроб и разрушаване на миелиновата обвивка – защитния слой около нервните влакна.
ТикТок от години е по върховете на класациите за популярност на мобилните приложения, но това не е първият път, в който се повдигат въпроси за потенциалните рискове за здравето, свързани с влиянието на определени видеоклипове в платформата. Както подчертават авторите на проучването, „голямото разпространение на миймовете с хроминг затвърждава нормализирането му сред младежите, което може да ги накара да гледат на него като на „по-безопасна“ и социално приемлива алтернатива на традиционните наркотици“.
Изследването беше представено на Националната конференция и изложение на Американската академия по педиатрия 2024.