Историята на дрегера и пияните шофьори

| от |

Едва ли някой е подозирал, че Лондон ще се превърне в автомобилната столица на нарушенията. За добро или лошо, първият фиш за превишена скорост е връчен именно в този град, а имайки предвид максималната скорост на автомобилите, полицаят се е наложило да върти здраво педалите, за да настигне автомобила.

И докато лондонското общество цъка с език критично, на 10 септември 1897 г. се случва нова беда. Джордж Смит се качва зад волана и се забива в сграда. Едва ли е подозирал, че ще бъде първият човек, който ще остане в историята за шофиране под влиянието на алкохол. Наказанието му е глоба от 25 шилинга.

Интересен факт е, че когато автомобилите пристигат в САЩ, мнозина не смятат това за особено престъпление. Общото вярване е, че това са детински изпълнения, които ще отминат, следователно и шофирането под влиянието на алкохол изобщо не е толкова драматично. И ситуацията продължава да се развива някъде до 1936 г. когато д-р Рола Харгър не създава първия по рода си дрегер.

До този момент е било необходимо за хората на градус да вървят в права линия, да си докосват носа и да се опитват да не се смеят, докато полицаят ги кара да казват азбуката отзад напред. Първият дрегер прилича много на балон, в който след издишане променя цвета си и определя дали има наличие на алкохолни пари в тялото. Следващата стъпка дошла от Робърт Брокенщайн – бивш полицай от Индиана и професор в местния университет.

В колаборация с Харгър, двамата създават малко по-точният дрегер, който отново работи с въздушните изпарения от черния дроб. Двамата установили, че алкохолните изпарения са точна репрезентация на количеството алкохол в кръвта. И така вече властите разполагат с уред за измерване на количеството алкохол, но мерките все още не са строги. Пияните шофьори плащат глоба и след това се прибират вкъщи.

Публичната активност започва да се забелязва едва през 70-те и 80-те години на миналия век. Калифорнийката Канди Лайтър създава организацията „Майки срещу пияните шофьори“, след като нейната 13-годишна дъщеря е блъсната именно от прекалил с алкохола шофьор. Същата организация вдига възрастовата граница в САЩ за консумация на алкохол – 21 години. Канди също така успява да накара американското законодателство да затегне санкциите, да повиши глобите, да заплашва пияните хора със затвор и също така да гарантира отнема на шофьорската книжка до живот, както и автомобила.

Заглавна снимка: By U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 2nd Class Nathanael T. Miller – This Image was released by the United States Navy with the ID 051130-N-7293M-003 (next).This tag does not indicate the copyright status of the attached work. A normal copyright tag is still required. See Commons:Licensing.العربية | বাংলা | Deutsch | English | español | euskara | فارسی | français | italiano | 日本語 | 한국어 | македонски | മലയാളം | Plattdüütsch | Nederlands | polski | پښتو | português | svenska | Türkçe | українська | 中文 | 中文(简体)‎ | +/−, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8223497

 
 
Коментарите са изключени за Историята на дрегера и пияните шофьори

Повече информация Виж всички