Най-значителните моменти в историята на музиката

| от |

Драма и спектакъл
Клаудио Монтеверди се оттегля с Коронацията на Попея, 1642

За първи път изпълнена през сезон 1642–43 във Венеция, това е последната опера на Монтеверди и вероятно и последната му творба. Неговата възхитително чувствена музика перфектно допълва либретото на Бусенело, разказвайки за красивата, но неморална успешна кампания на Попея да вкарвам в клопка император Нерон – на гърба на съпругата му Октавия.

Новият жанр, който ние сега наричаме „опера“, ще има дълъг живот. Тъй като съчетава музика, драма и спектакъл, той е много скъп и достъпен само за хората с образование. Като такъв жанрът дава възможност на покровителите му да покажат своето богатство, вкус и изтънченост, която просто е прекалено добра, за да бъде пропусната.

Georg Friedrich Händel

Музика за масите
„Месия“ на Хендел печели сърцата на хората, 1742

Пристигайки в Лондон през 1710 г. на 25-годишна възраст, роденият в Германия Георг Фредерик Хендел за първи път се прочува като композитор на опера в италиански стил. Когато този стил започва да излиза от мода през 30-те години на 18 век, той се обръща към ораториите, в които ловко съчетават страстта на операта с уважението на библейските текстове.

За първи път изпълнена в Дъблин през 1742 г., „Месия“ постига незабавен успех, приветстван като „най-хубавата музикална композиция, която някога е била чувана“. По времето, когато Хендел умира през 1759 г., има изнесени 56 представления на ораторията – всички, освен 12 от тях, на свещени места.

„Месия“ превръща Хендел в най-популярния музикант на своята епоха. Ораторията също така разкрива нарастващото значение на анонимната публика като потребител на музика – и по този начин като влияние върху композицията и изпълнението.

Marseillaisenoframe

„Aux Armes!“
Национални митинги зад Марсилеза, 1792

На 25 април 1792 г. до Страсбург на източната граница на Франция достига новината, че Националното събрание в Париж е обявило война на Австрия. В отговор на оплакване, че на революционните армии липсва вдъхновяващ боен химн, Клод Жозеф Роже дьо Лил, капитан на инженерите, се наема да запълни празнината. За една нощ той успява да създаде както музика, така и текста. Първият стих- „Allons enfants de la patrie“ – е силно подсилена от също толкова емоционалния първи ред на припева – „Aux armes citoyens!“

Никога преди или след това музикално произведение не намира такъв непосредствен резонанс сред толкова много хора. Разпространявайки се като горски пожар из Франция, химнът е възприет с особен ентусиазъм от якобинците от Марсилия, когато тръгват към столицата, за да помогнат за унищожаването на монархията. Химнът също така вдъхновява революционните армии за постигане на военни победи.

Beethoven Mähler 1815

Бетховен счупва матрицата
Симфония № 3 в ми бемол мажор (Опус 55) представя един гений, 1804

Лудвиг ван Бетховен бетонира образа на композитора като измъчван гений, който се рее над обикновените смъртни и има телефона на Всевишния.

Завършена през 1804 г., Симфония №3 е първата му революционна работа. Двойно по-голяма от всяка симфония на Хайдн или Моцарт и звучаща съвсем различно, тя е призната едновременно от приятелите и враговете му като несъмнено гениално произведение. Той бележи обрата в музиката към естетика, в която изразяването на чувствата на твореца е от първостепенно значение.

Бетховен възнамерява да нарече произведението „Бонапарт“ в чест на човека, който според него е неговия политически еквивалент. Но когато научава, че героят му се провъзгласява за император Наполеон I, той задрасква заглавието с такава ярост, че писалката му къса хартията.

VictorVPhonograph

Грамофонът завладява света
Записите на Caruso от 1902 г. правят монетен двор

След като Томас Едисон изобретява звукозаписа през 1877 г., а Емил Берлинер – първия грамофон през 1888 г., напредъкът на новия носител е бавен заради технологичните ограничения и високите цени. Пробив има през 1902 г., когато предприемчивият Фред Гайсберг от компанията „Грамофон“ принуждава известния тенор Енрико Карузо да се пенсионира. Гласът му се оказва перфектен за грамофона, превръщайки дефектите му в ефекти.

Плочите постигат незабавен успех, постилайки пътя и за други певци. Това е една взаимно изгодна връзка – до 1914 г. Карузо печели по 20 000 британски лири годишно от световните продажби на своите записи, колосална сума в най-популярната валута на деня, която може дори да се увеличи десетократно след 1918 г.

The Beatles in America

Най-големият оборот досега
Бийтълс чупят рекорди на стадион Ши, 1965

Кулминацията на второто американско турне на Бийтълс и първият истински концерт на стадиона. Капацитетът от 55 000 души е запълнен, което означава постъпления от над 300 000 долара – „най-големият брутен оборот в историята на шоубизнеса“, както заявява организаторът. Силата на писъците на публиката е такъв, че на практика не се чува нищо от музиката. Едва когато технологията за усилване на звука се усъвършенства, през 70-те години, концертите на открито могат да станат значителната част от музикалния свят, която са сега.

 
 
Коментарите са изключени за Най-значителните моменти в историята на музиката