Всичко, свързано с Клеопатра, е новина. Затова, когато през февруари 2007 г. се появява откритието, че малка монета в колекцията на Обществото на антикварите в Нюкасъл променя нашето разбиране за нея, тя отново влиза в заглавията по целия свят. Журналистите реагират с шок. Клеопатра не е кралица на красотата, се казва в докладите. Лицето на монетата не прилича на това на Елизабет Тейлър, а вместо това тя изглежда „обикновена“. Това беше обявено като откритие.
И въпреки всички фанфари, няма нищо особено необичайно в монетата от Нюкасъл. Има много монети, оцелели с портрета на Клеопатра върху тях, и те обикновено повтарят същите черти, които изглеждат изумителни за репортерите: изпъкнал нос, наклонено чело, рязка и заострена брадичка и тънки устни.
Тези портрети на монети, макар и изненада за онези, които израстват с „холивудската Клеопатра“, са единствените солидни изображения, които имаме на нея. Това не пречи на хората да се опитват да ги отхвърлят като неточни и прекалено стилизирани – може би, предполагат те, тези неубедителни портрети са дело на неквалифицирани художници.
Няма причина обаче да смятаме, че тези портрети са грешни. По това време в средиземноморския свят е на мода детайлният подход към портретите и изглежда, че образът на Клеопатра не е изключение от тази тенденция. Характеристики като големи носове или брадички с определена форма може да са леко преувеличени, но само защото тези черти са най-разпознаваемите на изобразявания индивид. В този смисъл те трябва да бъдат реалистични.
Монетните портрети на бащата на Клеопатра, много по-редки от тези на самата Клеопатра, го показват с изпъкнал нос и наклонено чело, така че тези физически характеристики може да са семейна черта. Нейните любовници също не отговарят на съвременните популярни схващания за красота: Юлий Цезар има набръчкана, мърляв врат и скрива плешивата си глава с корона, а стърчащата брадичка и счупен нос на Марк Антоний не приличат на чертите на Ричард Бъртън.
Монетите са сечени на различни места в Източното Средиземноморие, от Александрия в Египет до пристанището Патра в Гърция. Марк дарява на Клеопатра редица източни градове и територии и на тези места се издават монети на името на новия владетел. Въпреки че портретите, открити на монетите, се различават по стил от художник на художник, те обикновено са последователни в детайлите, което предполага, че художниците са спазвали насоките, когато са гравирали матриците за монетите. Вероятно са копирали официално изображение, което самата кралица е одобрила – включително нос и брадичка.
Въпреки легендарната й страст да изглежда добре, портретите са доста скромни. Клеопатра носи платнена диадема на елински владетел около главата си. Косата й е изтеглена назад в плитки и навита на кок в основата на черепа. На раменете си тя носи мантия. Дискретна обица виси от ушната й мида, а около врата й виси перла – единственият намек за богатството. На някои монети мантията й изглежда се държи на място чрез закопчалка, която включва повече перли – съкровище, което може би е имало голямо значение по това време (подарък от Цезар или Антоний?)
Повечето портрети на монетите датират от средата до края на 30-те години пр. н. е., когато самата Клеопатра е в средата до края на тридесетте си години. Често тя се свързва с Марк Антоний, чийто портрет се появява от другата страна на монетата (и от време на време от същата страна, до нейния), но винаги е описвана като кралица сама по себе си, а не просто като съпругата на Марк: „Царица Клеопатра, Новата богиня „, „За Клеопатра, царица на кралете и на деца, които са крале“. На някои монети, които я изобразяват сама, изобщо няма изписано името й – тези отличителни черти говорят на хората кого гледат.
Елизабет Тейлър като Клеопатра, 1963 г.
Резервирана реакция към новото лице на Клеопатра днес ни казва повече за нашата любов към традицията, отколкото нищо за тази най-известна от египетските царици, управлявали от 51 до 30 г. пр. н. е. За нас реалността на лика върху монетите се сблъсква с много по-големия мит за Клеопатра, мит толкова голям, че на практика поглъща цялата й личност.
Холивуд не е измислил персонажа на красивата прелъстителка. Вместо това той просто следва една дългогодишна конвенция. Клеопатра тъкмо е починала (уж от ухапване от змия), и легендите за нея започват да се трупат. През 31 г. пр. н. е. тя и любовникът й Марк Антоний са победени от съперника им Октавиан и през следващата година се самоубиват в Египет. Октавиан триумфира, но той е победител в жестока гражданска война, която противопоставя Рим срещу Рим.