Е
Едно от най-важните качества, които младия човек трябва да развие, е устойчивостта – способността му да преодолява несгоди.И тя е може би по-важна именно сега. Днешните млади хора са изправени пред бедствия с масов мащаб като COVID и всичките съпътстващи го прекъсвания на училищните занятия и социален, домашен и професионален живот. Да не говорим за най-различните финансовите кризи, които засягат малките коствено, когато виждат как родитерлите им се затрудняват.
Добрата новина е, че устойчивостта не е просто нещо, с което се раждаме и толкоз. Тя може да се научи от опита и взаимодействия ни с другите и с околната среда.
Повечето родители не знаят, но един от начините за развиване на устойчивост е чрез групово създаване на музика, като например в училищен или обществен хор, оркестър или група.
Малко наука
Целта на едно скорошно проучване е да се разбере как груповото музициране може да развие и други умения освен научаване на инструмент или пеене. То наблюдава Тасманийските младежки оркестри, в които участват напълно завършени музиканти на възраст от 14 до 25 години. Тази група включва държавния младежки оркестър, както и два други оркестъра, специализирани ансамбли и два хора.
Излседването първо събра коментари от музиканти, мениджъри и диригенти/учители в затворена група във Facebook и след това прави още осем последващи интервюта.
Откритията показват как качества като работа в екип, емпатия и смелост – все компоненти на устойчивостта – могат да бъдат развити чрез групово създаване на музика.
Съвместна дейност
За да може група музиканти да изсвирят успешно едно музикално произведение, те трябва да работят заедно. Те трябва да се слушат един друг, да разбират какво се случва около тях и да са готови да променят начина, по който свирят нещо (бавно или бързо, силно или тихо) в зависимост от това как се представя групата като цяло. Трябва да могат да оценят приноса на другите хора, а не само своя.
И така, установява се, че ако свирите в група, вие научавате умения за работа в екип. Както казва диригентът Дейвид: „След известно време музикантите осъзнават, че в крайна сметка са отговорни пред другите музиканти, а не пред диригента.“
Емпатия
Музикантите също трябва да могат да разбират другите в групата и да споделят чувствата си. В хор или оркестър, правенето на музика е споделено творческо преживяване – което включва цялото тяло. И тук идва емпатията.
Емпатията, подобно на работата в екип, може да бъде кумулативна, нарастваща с течение на времето чрез репетиции и представления, докато музиканти и учители се подкрепят взаимно. Както каза духовият музикант Том: „Трябва да разбера, че не винаги ще бъда основният фокус на едно парче.“ Неговият колега Саймън пък споделя как е осъхзнал, че други хора също трябва да работят усилено, не само той.
За младите хора е важно да развият „нагласа за растеж“, при която разбират, че усилията ги правят по-силни, а ученето е дългосрочен ангажимент.
Тук идва пък смелостта: преследване на цел и придържане към нея, дори ако това изисква много работа или става трудно. Може да отнеме много месеци, за да научите едно музикално произведение до ниво за изпълнение. А самото изучаването на инструмент изисква и упражения всеки ден. Така че ангажираността е ключова част от изучаването на музика.
Лорънс, музикант, говори за участието си в училищен мюзикъл: „Имаше много моменти през годината, в които исках да се откажа […], но това беше нещо, с което се бях ангажирал […]. Продължих да работя върху възпроизвеждането на музиката по най-добрия възможен начин, дори да ми се струваше, че няма да мога да го направя.“
Тори, хоров диригент, описва изпълнението едновременно като „безопасно и небезопасно“. Младите хора в хор се учат да се справят с неочакваното като част от изпълнението. А това изисква известна какво? Смелост.
Защо музика?
Но какво е толкова специално в музиката, което насърчаване на устойчивостта? Младите хора също работят заедно и в спортни и академични отбори. Те също могат да работят заедно, докато играят какви ли не други игри.
Свиренето на музика провокира активност в много различни части на мозъка едновременно. Слушането на музика, която харесваме, задейства центъра за удоволствие/награда в мозъка, при което се освобождават допамин и серотонин, което води до приятно усещане и осигурява стимул да продължите да се занимавате с музика.
Изучаването на музикален инструмент също укрепва връзките в мозъка, свързвайки слуховата кора с други части, участващи в обработката на сложна информация. Доказано е, че тази връзка подобрява паметта, двигателните функции и ученето в други области.
Правенето на музика с още хора също влияе върху нивата на свързващия хормон окситоцин, поддържайки чувството за сплотеност, като същевременно намалява нивата на хормона на стреса кортизол и засилва имунната функция.
За младите хора музиката може да осигури ценна почивка от ученето и ежедневието и да помогне да контролират и изразяват емоциите си.
Така че, ако искате детето ви да бъде отборен играч, който е съпричастен и проявява смелост, това изследване предполага, че присъединяването му към музикална група може да бъде отговорът.
_______________
*имената са променени