Няколко европейски авиокомпании подготвят планове за създаването на нов търговски алианс след като скандала около авиокомпаниите от Персийския залив накара редица членове, включително IAG (собственик на BA и Iberia), да напуснат AEA.
Новата група може да включва авиокомпаниите, които напуснаха Асоциацията на европейските авиокомпании, както и нискотарфните превозвачи като easyJet.
„Всички трябва да бъдем заедно, за да определим какво ни събира и какво ни различава“, се казва в съобщение на Lufthansa Group, която е още член на АЕА. „Това е една добра отправна точка за преструктурирането на авиационния пазар в Европа.“
В момента в Европа има няколко различни асоциации и търговски органи, както и регионални алианси и обединения на нискобюджетните авиокомпании.
Джон Стрикланд, който е авиационен консултант, е на мнение, че липсата на силно обединено представителство на авиокомпаниите ви ги затруднила изключително много.
Разривът в АЕА започна с несъгласие относно политиката на европейските авиопревозвачи към бързоразрастващите се авиокомпании от Близкия изток.
Заради спорът компанията, която управлява British Airways и испанската Iberia, напусна АЕА миналия месец и се присъедини към Европейската асоциация на нискотарифните авиокомпании. Германската авиокомпания Air Berlin, която се притеснява от „протекционистките политики“ на АЕА и националния италиански авиопревозвач Alitalia също напуснаха асоциацията и все още не са се присъединили към друго търговско обединение.
И трите авиокомпании от Персийския залив са основни акционери в компаниите, напуснали АЕА – Qatar Airways притежава почти 10% от IAG, а Etihad Airways е собственик на 29.2% от Air Berlin и на 49% от Alitalia.
Останалите членове на асоциацията бяха изненадани от внезапното напускане на BA, Iberia, Air Berlin и Alitalia, а официалната позиция на АЕА е, че дружеството не е взело нито една страна по дебата за превозвачите от Близкия изток.
„Ние силно отричаме да сме протекционистическо дружество“, заяви Герт Скоит, шеф на ПР отдела в АЕА. „Ако случаят беше такъв, главният изпълнителен директор на Turkish Airlines нямаше да бъде председател на асоциацията.“
Но останалите членове са притеснени и започват да повдигат въпроса за бъдещето на търговския орган, в който членуват едва 24 авиокомпании. „Не сме сигурни каква е целта на АЕА вече“, казват лица, близки до определени компании.
Кризата в АЕА се задълбочава и заради намаленият бюджет – по малките компании плащат от 50 000 до 80 000 евро, докато таксите на големите авиационни групи достигат до 220 000 евро.
Запознати със структурата на АЕА са на мнение, че разривът относно авиокомпаниите от Близкия изток, много ясно подчертава липсата на силно лидерство в сдружението, което да обедини авиокомпаниите.
От основаването си през 1950 година насам АЕА събира данни за индустрията и лобира в полза на своите членове. Асоциацията губи влияние през 90-те години на миналия век след като като нискотарифните превозвачи като Ryanair, които не са членове в АЕА, стават доминантна сила на европейския авиационен пазар.
Изпълнителните директори на авиокомпаниите, като Уили Уолш (IAG), все по-рядко ходят на заседанията и предпочитат да лобират пред политиците директно от офисите си в Брюксел.
Напрежението около Emirates, Etihad и Qatar Airways не е от скоро, допълват запознати със ситуацията.
На последният форум с генералния секретар на Арабската асоциация на авиокомпаниите, той беше затрупан от враждебни въпроси от страна на Air France и Lufthansa относно държавните субсидии, които авиокомпаниите в региона получават.