От Asiana Airlines смятат, че Boeing трябва да добавят предупреждения в пилотската кабина на самолетите им Boeing 777. Това се налага, за да не се изпадне в случай, в който пилотите да забавят твърде много самолета, разчитайки на автоматичната регулация на скоростта.
Компанията коментира това след катастрофата, която уби трима души на 6 юли в Сан Франциско и за първи път разкри, че грешката е на пилотите.
Макар и действията на пилотите да са главната причина за случилото се от Asiana критикуват дизайна на един от най-успешните модели на Boeing. Данни на Националния съвет по безопасност на транспорта показват, че пилота на самолета неволно е включил автоматичното регулиране на скоростта, което е предизвикало случилото се.
От Boeing отговарят, че самолета “функционирал както се очаква, без това да е причината инцидента”. Ако пилотите са следвали указанията на Asiana за подобен случай са можели да предотвратят случката, казват от производителя на самолети.
Инцидента е първият с жертви на американска земя от повече от четири години, което допълнително нажежава ситуацията.
Boeing 777 е най-големият двумоторен джетлайнер в света и влиза в употреба през 1995 г. Миналогодишната авария е първата със смъртни случаи и едва третата, достатъчно сериозна да унищожи самолет от този модел.
Симулации на аварията направени от базираната в Чикаго Boeing показват, че е почти невъзможно да се приземи самолета без да се нарушат критериите на Asiana за безопасно кацане.
Като допълнение към действията на екипажа произшествието е предизвикано от “несъответствие в системите за автоматизация на самолета, което е подвело екипажа, че скоростта се поддържа”, споделят от Asiana.
Авиокомпанията също така разкритикува системите на Boeing за “неадекватно предупреждение” и за това, че не предупреждава пилотите и не ги защитава от загуба на скорост. При кацането самолета се движи с 60 км/ч по-ниско от целевата скорост за приземяване.
Според документ, който се появи вчера от FAA още през 2011 са призовали Boeing да подобри системата за автоматично поддържане на скоростта, след като един от тестовите им пилоти открил, че в някои случаи системата се изключва сама.
От Asiana казват също, че маршрута, определен от централата за въздушен трафик е допринесъл за инцидента, тъй като е затруднил пилотите.
При симулации на катастрофата на различни агенции се наблюдава, че е почти невъзможно да се приземи самолета безопасно. Един от пилотите споделя, че е “объркан” от системата на Boeing и помислил, че авто-газта “не работи правилно”.
От над 20 проведени теста нито един не е успешен. От Boeing заявяват, че според техните процедури, при твърде ниска скорост се препоръчва пилота да се изкачи по-нависоко, а не да се опитва да приземи самолета. От компанията също казват, че имало “многобройни сигнали, за това че самолета не е правилно настроен за кацане”.
Пилотът, който е контролирал самолета – Лий Канг Кук казва не следователите, че не е бил склонен да съобщи за авария тъй като това е отговорност на старшият пилот в самолета – Лий Джунг Мин.
Появи се и документ, показващ, че новият модел на Boeing 787 Dreamliner има проблеми със същата система.
Ако всичко е наред, системата автоматично добавя мощност, за да осигури безопасна скорост на самолета. В някои комбинации обаче нещата не протичат толкова добре.
“От Федералната авиационна администрация силно насърчават Boeing да подобрят системите си, за да гарантират, че пилотите няма случайно да изпуснат скоростта”, казват от агенцията през 2011.
От Boeing споделят, че самолетите им са проектирани така, че пилотите имат последната дума в контрола над полета, което означава, че е тяхно задължение да наблюдават системата и да се намесят, ако тя не работи както трябва.
“Налице са много ясни индикатори, вградени в системата за автоматичен полет, които показват на екипажа какво е положението. Целият екипаж носи отговорността да наблюдава маршрута и скоростта на самолета и, разбира се, да се намеси ако системите не реагират по желаният от тях начин”