Днес, повече от 80 години история на Оскарите, е много по-лесно да посочим кои филми ще бъдат фаворитите. Епосите, военните филми и мюзикълите винаги са предпочитани от гласуващите в Акадамията, докато ако става дума за актьорската игра, изпълняващите роля на президент или известна историческа личност със сигурност ще привлекат вниманието към себе си.
Но какво става с филмите, които никога не получават това внимание? Определена група от прожекциите – без значение колко са успешни или колко са обичани от публиката, просто никога не стигат до голямата победа. Може би причината е в липсата на добра рекламна кампания от студиото или представата, че те не са “филми за Оскарите”.
Излезлият през 2009 “Черният Рицар” не е номиниран за най-добър филм, което според много хора е само защото е филм за батман. Две години по-късно Нолан все пак получава номинацията за друг свой филм – “Генезис”.
Друг филм за супергерои – “Watchmen”, също не получава номинация, макар и да е оценен много високо от повечето критици.
“Властелина на Пръстените” на Питър Джаксън печели много оскари през 2004, но филми от поредицата “Хари Потър” никога не са номинирани. Макар и публиката да обожава “Даровете на Смъртта”, той не печели нищо. Дори не успява да вземе статуетка от британските БАФТА награди, освен утешителната “Принос към Британското кино”
Изглежда, че и нашумялите в момента “Игри на Глада” ги очаква същата съдба. И двата филма от поредицата, излезнали досега, са посрещнати с отворени ръце, но човек може да се обзаложи, че няма да спечелят нищо. Филми като “Генезис” и “9-ти Окръг” са успявали да променят тази тенденция в академията, но само за кратко.
Изненадващо е, че при повече от 50 години филмова история, филмите за Джеймс Бонд не се представят по-добре на Оскарите. Засега този франчайз има само 4 спечелени такива, като най-скорошният отива при Адел за песента й “Skyfall”. Поредицата е много популярна откакто Дейниъл Крейг е агент 007, но дори изглежда това не помага.
Съществува, разбира се, категория най-добър анимационен филм, но това на моменти може да ограничи даден филм. Най-добрия пример за това е тазгодишният “Frozen” – невероятен филм от Дисни със саундтрак, превърнал се в културен феномен. Със сигурност филми като този заслужават да са номинирани и в категорията най-добър филм.
Ако погледнем назад, филми като “Цар Лъв”, “Снежанка и седемте джуджета”, “Играта на Играчките”, “Да откриеш Немо” и “Wall-E” са напълно игнорирани от академията. Но има и случаи, в които анимационни филми получават полагащите им се номинации, като например “UP” и “Играта на Играчките 3”.
Често филми с комедийни елементи са номинирани за най-добър филм, но чистите комедии в повечето случаи биват пренебрагнати. Филми като “Little Miss Sunshine”, “The Full Monty” и “Джуно”. В редките пъти, когато най-престижният оскар е печелен от комедия присъстват филми като “Annie Hall”, “Driving Miss Daisy”, “Влюбеният Шекспир” и “Артистът”, но това са само 4 филма за над 50 години.
Когато става дума за Оскарите, въпросът при хорърите стои като при комедиите. Този жанр не се взима особено насериозно от Академията. “Екзорсистът” поставя прецедент през 1973, когато е номиниран за най-добър филм. Почти 20 години по-късно “Мълчанието на Агнетата” печели 5 оскара, включително тези за най-добър филм и най-добър режисьор. От тогава няма подобен случай, но това се дължи донякъде на факта, че този жанр е много клиширан и рядко излизат оригинални хоръри. Все пак има надежда, макар и извън Холивуд, като например “Лабиринта на фавна” от 2007, който печели 3 оскара.