Прозорците в дома са правоъгълни; на автомобилите са под ъгъл, но в повечето случаи и те са правоъгълни – защо тогава на самолетите не не са?
Това не е естетически избор. В миналото самолетите са имали квадратни прозорци… но се разбивали заради тях.
Когато през 50-те години на миналия век авиокомпаниите преминават към по-бързи и по-големи самолети, понякога те се разпадат във въздуха. Два от тях, и двата „де Хавиланд Комет“ като на снимката, се разпадат в рамките на няколко месеца един след друг през 1954 г. и убиват общо 56 пътници. Разследващите установяват, че причината е в квадратните ъгли на прозорците, които са подложени на натоварване в кабината под налягане и могат да се счупят. По време на един от тестовете Royal Aircraft Establishment установява, че до 70% от напрежението в самолета се концентрира върху острите ъгли на тези прозорци.
Кръглите от друга страна са в състояние да разпределят налягането по-равномерно и веднага се превръщат в новия стандарт в пътническата авиация. Всеки прозорец, който виждате, всъщност има три стъкла: едното поема тежестта на налягането, другото, вътрешното стъкло, действа като предпазно в случай на повреда на външното стъкло – което се случва рядко – и последното е т. нар.„драскащо“ стъкло, което пътникът може пипа и цапа до насита.
Що се отнася до малката дупка в долната част: тя е там, за да се гарантира, че средното стъкло ще поеме основната част от налягането на кабината.
Ето, загадката е решена.