Може ли паричният стимул да накара хората да отслабнат?

| от |

Проучване на мъже, страдащи от затлъстяване в Обединеното кралство, стигна до заключението, че финансови стимули и насърчаване с есемеси може да помогне на хората, които се опитват да отслабнат. Участниците в него са намалили теглото си с 5% за 12 месеца – но само получаването на текстови съобщения не е било достатъчно, за да повлияе значително на загубата на тегло.

„Една от най-ефективните стратегии за мотивиране в литературата използва така наречените „депозни договори“, при които хората депозират собствените си пари и, ако не постигнат целите за отслабване, ги губят“, обяснява в изявление ръководителят на изследването професор Пат Ходдинот от изследователския отдел за медицински сестри, акушерки и сродни здравни професии в университета в Стърлинг.

„Това се основава на поведенческата икономическа теория, според която хората са по-мотивирани от перспективата да загубят пари, отколкото от перспективата да ги спечелят. Не всеки обаче може да си позволи да внесе собствени пари, затова разработихме метода „Игра на камъни“ [като Игра на тронове], при който също се използва финансов стимул като парите се внасят в сметка в началото и така могат да участват и мъжете с ниски доходи.“

В проучването е взета извадка от 585 мъже в Белфаст, Бристол и Глазгоу с индекс на телесната маса (ИТМ) над 30 и те са разделени на три групи: с текстови съобщения и с финансови стимули, само текстови съобщения и контролна група.

Дизайнът на структурата на стимулите и съдържанието на текстовите съобщения са съставени от мъже със затлъстяване. Съобщенията имат мотивационен характер и включват съвети от други мъже за промяна на хранителните навици и начина на живот (като: „Запомнете съвета на Гавин: предварителното приготвянето на храна ви дава предимство. Време ли е за още една подготовка на порции?“), както и връзки към уебсайтове с информация.

Констатациите показват, че именно комбинацията от пари и послания се оказва най-ефективна.

„В това рандомизирано проучване, в което участваха 585 мъже със затлъстяване, изпращането на текстови съобщения с поведенчески послания, комбинирани с финансов стимул, доведе до 5% загуба на тегло за 12 месеца, в сравнение със загуба на тегло от 3% само от текстовите съобщения и 1% за контролната група“, заключават авторите. „Разликата в загубата на тегло е статистически значима за сравнението между текстовите съобщения с финансови стимули и контролната група, но не и между текстовите съобщения само и контролната група.“

Авторите на изследването посочват няколко ограничения, включително възможността за обобщаването му за други групи хора, както и това, че възвръщането на теглото е често срещано явление след отслабване и е възможно този ефект да се увеличи след като финансовите стимули спрат. Проучването също така използва ИТМ като мярка за затлъстяване – скала, чиито ограничения са обсъждани надълго и нашироко (което не е изненадващо, тъй като тя дори не е разработена от лекар).

Вярно е, че е възможно човек да има тегло, което се определя като затлъстяване, и същевременно да е метаболитно здрав, а и по-ниският диапазон на теглото от своя страна не гарантира здраве. Също така е вярно, че затлъстяването може да се отрази на организма по много различни начини, включително да се свърже с някои видове рак и други здравословни състояния.

 
 
Коментарите са изключени за Може ли паричният стимул да накара хората да отслабнат?