За мнозина Черният петък – който през 2023 г. се пада на 24 ноември (поне в САЩ; тук е всеки, когато си реши) – дава официалното начало на сезона на празничното пазаруване. През изминалите години той често е наричан най-натовареният пазарен ден през годината и не без повод. И въпреки, че има и други празнични разпродажби, Черният петък със сигурност е най-дългата.
Но откъде започва тази традиция всъщност? Ето отговорите на няколко често задавани въпроса за историята на Черния петък.
Откъде идва фразата „черен петък“?
Трудно е да се каже кога денят след Деня на благодарността се превръща в празник на търговията, но първата известна употреба на термина „черен петък“ датира още от края на 19-ти век. Според The History Channel той е използван за първи път във връзка с краха на пазара на злато в САЩ на 24 септември 1869 г.
Връзката му с празничния сезон е малко по-неясна, но според Британика употребата на фразата във връзка с широко разпространените намаления и промоции може да е възникнала в началото на 60-те години на ХХ век, когато според сведенията полицаите от Филаделфия я използват, за да опишат „хаоса, който се получава, когато голям брой туристи от предградията пристигат в града, за да започнат празничното си пазаруване“, както и за някои спортни събития.
До края на 80-те години на ХХ век той се е наложил в САЩ и търговците на дребно започват да го използват като рекламна стратегия. По-конкретно, събитието се свързва с идеята, че магазините работят на загуба (или са „на червено“) през цялата година, но са в състояние да реализират печалба (или да излязат „на черно“) в деня след Деня на благодарността, тъй като тогава клиентите са най-склонни да харчат пари за подаръци.
Друг фактор е, че в миналото повечето магазини са се придържали към неписаното правило, че сезонът на празничното пазаруване започва едва след Деня на благодарността, така че никой магазин не е обявявал разпродажби и не е привличал агресивно клиенти до петъка непосредствено след празника. Така, когато портите се отворят на този ден, това се превръща в огромно събитие.
Винаги ли в такъв случай търговците са се надявали Денят на благодарността да се падне по-рано?
И още как! Те даже не просто се надяват; ами се е случвало и да са проактивни в това отношение.
През 1939 г. Асоциацията на търговците на дребно предупреждава Франклин Рузвелт, че ако празничният сезон започне едва след като американците отбележат Деня на благодарността в традиционния последен четвъртък на ноември, продажбите ще се сринат. Рузвелт вижда лесно решение на този проблем като премества Деня на благодарността с една седмица и вместо страната да празнува в традиционния ден – 30 ноември въпросната година – президентът обявява предпоследния четвъртък на ноември за новия Ден на благодарността, като по този начин удължава сезона на пазаруване с още една седмица.
Но Франклин прави съобщението едва в края на октомври, а дотогава повечето американци вече са организирали празничните си пътувания. Много от тях протестират и празнуват Деня на благодарността на „истинската“ дата, като подигравателно наричаха самозвания празник „Франклинден“. Самите щати пък не знаят кой Ден на благодарността да отбележат, затова някои от тях вземат и двата почивни дни. Накратко, става пълна каша.
До 1941 г. обаче вълненията утихват и Конгресът приема закон, според който Денят на благодарността се отбелязва в четвъртия четвъртък на ноември, независимо от това как това се отразява на деня за пазаруване, който става известен като „черен петък“.
Наистина ли Черният петък е най-големият ден за пазаруване през годината?
Като се има предвид популярността на Prime Day – собственият Черен петък на Amazon – и Way Day – същото на Wayfair, магазин за домашни потреби – а напоследък и на Cyber Monday (понеделникът след Черния петък, когато обикновено се пускат повече оферти онлайн), в днешно време е лесно да се запитаме дали Черният петък все още е най-големият пазарен ден през годината.
Истината е, че големите търговци на дребно не се нуждаят от него, за да бъдат на печалба; те обикновено изкарват пари – или поне се опитват – през цялата година.
Но това със сигурност е единственият ден в годината, в който можете да очаквате, че всички големи магазини ще пуснат намаления на много от най-скъпите стоки. И предвид конкуренцията, много фирми вече организират ранни по-разпродажби и пускат някои от най-големите си оферти в нощта на или преди Деня на благодарността, за да дадат старт на нещата.
Наистина ли става меле по магазините на Черния петък?
За съжаление, да. Въпреки че възможността за пазаруване онлайн помогна да се намали обема на тълпите по магазините, в миналото определено е имало случаи, в които хора са се наранявали жестоко.
Един от най-трагичните инциденти се случи през 2008 г., когато 34-годишният служител на Walmart Джидимитай Дамур беше убит по време на блъсканица, предизвикана от огромна тълпа в търговски обект в Лонг Айлънд, Ню Йорк.
Също през 2008 г. в друг магазин на Walmart в Кълъмбъс, Охайо, избухва бой между млада жена и мъж заради 40-инчов телевизор, който бил намален на 798 долара от 1000. Вестник „Ню Йорк Таймс“ съобщава, че 19-годишната Ники Никълъс скочила на гърба на друг клиент и започнала да го блъска жестоко, когато той се опитал да вземе телевизора. „Това е моят телевизор!“, изкрещяла Никълъс според очевидци. Боят е прекратен от полицай и охранител.
Агресията също не се ограничава само до една година: През 2010 г. няколко клиента в Бъфало, Ню Йорк, бяха стъпкани при опит да влязат в Target. Една от жертвите, Кийт Кранц, който е бил притиснат към метална опора на вратата, а след това бутнат на земята, по-късно споделя, че в този момент е решил, че ще умре.
В стремежа си да насърчат безопасността много експерти препоръчват клиентите да действат предпазливо, като носят удобни обувки със здрави подметки (така е по-малко вероятно да паднат); да се опитват да избягват бързането или бутането в предната част на тълпата; да бъдат нащрек за ситуацията около себе си; и най-вече да проявяват търпение и да обмислят пазаруване с приятел или група близки, за да можете да се пазите един друг.