Какво не знаете: Ейми Уайнхаус

| от |

Никога няма да има друг музикант като Ейми Уайнхаус. Когато британската певица, родена на 14 септември 1983 г., се появява на сцената през 2003 г. – едва 20-годишна – тя дава на един стар стил музика дръзкa модерна премяна. А през 2006 г. пуска триумфалния албум „Back to Black“, който я превръща в световна суперзвезда.

За съжаление обаче Уайнхаус се бори с булимия и злоупотреба с наркотици и алкохол през целия си живот. В следствие на това тя умира на 23 юли 2011 г. на 27-годишна възраст.

Ето няколко любопитни момента от невероятния ѝ живот.

Ейми Уайнхаус дебютира като рапърка

Вдъхновена от пионерската женска рап група Salt-N-Pepa, Уайнхаус и нейната приятелка от детството Джулиет Ашби създават хип-хоп дует, наречен Sweet ‘n’ Sour. („Аз бях киселата част, разбира се“, казва Уайнхаус пред The Guardian през 2004 г.) Доведеният баща на Ашби, Алън Глас, вкарва момичетата в студио, където те записват три парчета: „Glam Chicks“, „Boys … Who Needs Them“ и „Spinderella“, кръстена на емблематичната диджейка на Salt-N-Pepa.

Джазът е в кръвта на ѝ

Уайнхаус може и да е започнала с рап, но й е било писано да се занимава с джаз. Баба ѝ по бащина линия е била певица, която е излизала с британския саксофонист Рони Скот. Нещо повече, няколко от чичовците ѝ по майчина линия са били професионални джаз музиканти. И накрая, баща ѝ Мич, таксиметров шофьор, също е искал да стане певец и обичал да пее песни на Франк Синатра вкъщи. През 2010 г., след като дъщеря му става известна, Мич издава своя дебютен албум „Rush of Love“.

Първият ѝ мениджър има връзка със Spice Girls

На 19 години Уайнхаус подписва договор с мениджъра Ник Годуин от 19 Entertainment. Компанията е основана от Саймън Фулър, човекът, отговорен за създаването на Pop Idol (шоуто, вдъхновило Music Idol) и за менажирането на Spice Girls. Уайнхаус „не беше човек, който искаше да бъде поп звезда“, казва Годуин. В крайна сметка тя го уволнява през 2006 г.

Наистина са се опитали да накарат Уайнхаус да отиде на рехабилитация

Уайнхаус завинаги ще остане известна с песента „Rehab“ от 2006 г., в която звучи дръзкият и предизвикателен текст: „Опитаха се да ме накарат да отида на рехабилитация / казах не, не, не.“ „Те“ са мениджъра Ник Шимански, който през 2005 г. я насърчава да потърси лечение заради прекомерното си пиене. Уайнхаус признава, че е била „доста саморазрушителна“, но го обяснява с разбито сърце, а не с алкохолизма. И баща ѝ явно е съгласен с това като ѝ позволява да отложи решаването на проблемите си със злоупотребата с наркотици. Най-накрая тя посещава рехабилитационна клиника за първи път през 2008 г.

Песента „Me and Mr. Jones“ на Уайнхаус е за Нас.

„Me and Mr. Jones“, отличаващо се парче от „Back to Black“, започва с оплакване на Уайнхаус как е била принудена да пропусне концерт на рапъра Слик Рик. В бриджа на песента тя твърди, че това няма да ѝ попречи да види г-н Джоунс, известен още като Насир Джоунс – или хип-хоп легендата Нас. Възможно е Уайнхаус да има предвид концерта му в лондонската Brixton Academy през март 2005 г. Не е ясно дали е присъствала, но за нея е било по-добре да си остане вкъщи – шоуто е прекратено от стрелба в тълпата.

През 2008 г. Уайнхаус чупи рекорд на „Грами“

През февруари 2008 г. тя става първата британска изпълнителка, която печели 5 награди „Грами“ на една церемония. Нейните победи включват Награда за запис на годината и Награда за песен на годината (и двете за „Rehab“), както и Награда за най-добър нов изпълнител. Рекордът ѝ се запазва до 2012 г., когато Адел взима 6 награди „Грами“.

Тя е съвсем развит китарист

Всички помнят Уайнхаус като изключително талантлива певица и автор на песни, но тя можеше и да свири добре на китара. Когато е на 11 или 12 години, започва да заема тайно червения Fender Stratocaster на брат си и накрая си купува собствен акустичен. Скоро научава достатъчно акорди, за да си акомпанира и да пише песни. „Въпреки че вероятно не съм особено адекватен китарист, все пак съм отличителен китарист“, казва тя в интервю за Fender през 2004 г. „Звуча различно от другите.“

Ейми Уайнхаус има 14 известни татуировки

Едно от най-забележителните неща в пънк външния вид на Уайнхаус беше богатството от старошколски татуировки. Сред най-известните ѝ творби е топлес пин-ъп момиче на лявата ѝ ръка, надписът „Daddy’s Girl“ (с подкова) пак на лявата ѝ ръка, котвата с надпис „Hello Sailor“ на корема ѝ и надпис „Blake’s“ (за бившия ѝ съпруг Блейк Фийлдър-Сивил) на гърдите ѝ.

Последният ѝ запис е дует с Тони Бенет

Уайнхаус разбираемо беше нервна, когато влиза в студиото, за да запише „Body & Soul“ с Тони Бенет за албума „Duets II“ на покойния певец. Но след като той я насърчи цялата сесия се промени и Ейми се представи страхотно, оставяйки трайно впечатление у своя дуетен партньор. „Тя възприе духа на джаза и го накара да заблести по нов начин, за едно ново поколение“, пише Бенет в мемоарите си от 2016 г. „Тя имаше гласа на ангел: същество, което работи на ниво, по-високо от това, което повечето от нас обитават тук долу.“

Твърди се, че булимията е изиграла роля за смъртта на Уайнхаус

Аутопсията, извършена след смъртта ѝ през юли 2011 г., разкрива, че певицата е имала повече от пет пъти над допустимото количество алкохол в кръвта си. Алкохолът очевидно е фактор за смъртта, но според семейството ѝ същото се отнася и за хранителното разстройство, с което тя се е борила още от тийнейджърските си години. „В крайна сметка щеше да умре по начина, по който вървяха нещата, но това, което наистина я уби, беше булимията“, казва брат ѝ Алекс пред списание Observer.

Последните демо записи на Уайнхаус са унищожени

Няколко седмици преди смъртта си през юли 2011 г. Уайнхаус завършва писането на песни за третия си албум. Тя дори резервира студийно време с продуцентите Салам Реми и Марк Ронсън за по-късно през годината. Демо версиите от този период вероятно никога няма да видят бял свят, тъй като шефът на Universal Music UK Дейвид Джоузеф ги унищожава. „Това беше моралното нещо“, казва той пред Billboard.

 
 
Коментарите са изключени за Какво не знаете: Ейми Уайнхаус