Chuck E. Cheesy пица е пример за особен провал на франчайз – храна, роботизирани кукли и зрелища за гостите

| от |

Някои компании се раждат по случайност, а други са планувани да се превърнат в империи. Поне такива са били основните идеи и мотиви на хора като Нолан Бъшнел! Той не просто е искал да предлага храна на своите клиенти, но и да превърне компанията Chuck E. Cheese в място, където родителите да водят своите деца, да ги нахранят и да ги пуснат да лудуват в детския кът. Едва ли има родител, който би отказал тази идея.

Във времето, в което децата живеят на пица и безалкохолни и трябва да изразходват енергия, това е възможно най-доброто решение. И слогънът на компанията също е особено очарователен – „Където детето може да бъде дете!“. Какво повече би поискал един родител? Мир, спокойствие и изпращане на децата на различните люлки, където ще крещят, беснеят и накрая ще се приберат у дома без никаква енергия за правене на пакости. Нолан има брилянтната идея, но някъде по линията, цялото му представяне ще се превърне в една огромна катастрофа.

Нолан има брилянтната идея да създаде люлки, различни забавления, включително и аркадни игри, да сервира пица и други храни на гостите си и освен това има няколко талисмана и кукли, които изпълняват най-различни песни за децата. По мнението на много критици, няма човек, който в последните 4 десетилетия да не е стъпвал в този ресторант поне веднъж.

Впрочем дори рекламата се стреми да предложи точно това – човек може да идва стотици пъти и никога да не успее да тества всички забавления. Първата такава пицария отваря врати през далечната 1977 г. Нолан е един от директорите, които стоят зад Atari и смята, че пицария с аркадни игри ще постави началото на всички видове забавления и ще предложи още много изненади на аудиторията си.

Единственият проблем е, че ако сега потърсите името на компанията в Google, най-вероятно ще видите достатъчно клиенти, участващи в смесени бойни изкуства. Битките са любимо занимание, а е очевидно, че най-вероятно няма да приключат скоро.

Странно или не, сигналите за скандали и свади във въпросните ресторанти, са много повече, отколкото в някои от крайните квартали на всеки по-голям американски град. Вместо детско забавление, днес всеки може да стане свидетел на далеч по-странни и зловещи изпълнения. Едно заведение в Уисконсин дори е поискало помощ от цялата налична полиция в града. В отговор пристигат 7 полицая, които забелязват 40 души да обръщат столове, маси и да унищожават ресторанта, защото просто не харесват пуснатата музика. Става въпрос за роботизираното пиле и мишката – талисман на заведението. Очевидно е, че през 2008 г. вече никой не искал да слуша песните на въпросните кукли, но пък има достатъчно мераклии, които искат да повишат нивото на адреналин.

Никой няма отговор защо това трябва да се случва в семейна пицария, но фактите са си факти. След спирането на този особен въргал, един от родителите заявява, че никога повече няма да заведе децата си, особено след като там се развяват пистолети, продава се алкохол и повечето играчки не работят, най-вероятно са работели преди мащабната битка. Друг клиент описва целият екшън като сцена от филм на Куентин Тарантино.

С други думи, няма човек, който да не иска да получи много повече от едно парче пица – място за разтоварване на нервите. Планът на Нолан е бил обвързан с идеята да направи ресторантите малко по-забавни и интересни, открива се една ниша, която все още не е разработена. Говорещите герои, които ще следват компанията през идващите години, са се родили по идея на Дисниленд, след като Нолан веднъж вече е посещавал въпросният лунапарк.

Мнозина вярвали, че талисманът на пицарията е взет директно от Мики Маус. Талисманът на Chucky E. Cheese е роден като плъх, но още по-странното е, че дори той не е бил оригиналният план на собственика. Нолан искал да кръсти своята пицария „Coyotte Pizza“ и поръчал от компания, предлагаща костюми, именно костюм на койот. В последния момент получава костюм на плъх и е принуден да действа много бързо. Следва втора идея за име – „Rick Rat`s Pizza“.

Това обаче идва с нови главоболия, никой не иска да има ресторант, в чието име присъства думата „плъх“. Най-вероятно и санитарната инспекция е мечтаела за такъв ресторант, за да може да прави всекидневни проверки в търсене на гризача.

Героят ще бъде плъх, но неговият биологичен вид няма да се използва директно в името. Просто слагат името Чък и всичко останало е легенда. Вместо да бъде особено приятелски настроен към децата, Чъки най-често говори като възрастен, пуши пура и има акцент. Той е сякаш ориентиран към възрастните клиенти, а не към малчуганите. Не трябва да критикуваме Нолан, все пак той е започнал своята империя през 70-те години и то във време, когато наркотиците вече са широко разпространени. Чъки се е държал като нещо средно между устатия Кръстник и доста сприхав Сопрано.

И останалите герои не са по-впечатляващи. Фаворит е механичният женски хипопотам, който пее срещу 25 цента и има движещи се гърди. По думите на самият създател, компанията е поискала гърдите на хипопотама да се движат и да подскачат в определени моменти, когато пее. И да, това едва ли е разумно, но все пак има достатъчно въпроси, които могат да накарат всеки родител да се замисли.

Chuck E. Cheesy печели внимание, става франчайз през 80-те години и успява дори да създаде конкуренция, особено след като мнозина виждат потенциала. Единственият проблем е, че компанията Showbiz Pizza решава да вземе и анимираните кукли, което едва ли е било задължително. Във всяко отношение, двете пицарии си приличат и Нолан завежда дело, което след две години печели.

Победата не дава и особени надежди, първите домашни електронни конзоли идват през 1983 г. и с тях никой вече не иска да ходи на аркадни игри. Удоволствието да играеш у дома е напълно достатъчно. Нолан и неговите служители бързо осъзнават, че губят около 15 милиона долара от клиенти. До края на годината, компанията Chuck E. Cheesy официално обявява банкрут, докато Showbiz Pizza успява да се справи с проблемите. Вместо да се страхуват от рисковете на индустрията, господата решават да закупят банкрутиралите Chuck E. Cheesy и да спечелят още повече.

Новата компания няма право да използва талисманите на Showbiz Pizza, поради простата причина, че единият собственик не иска да даде своите творения на новата компания. Всичко това води до нови проблеми. Липсата на старите талисмани, официално води до нови главоболия. Компанията бързо трябва да модернизира старите животни, които трябва да изглеждат доста по-съвременно.

През 2010 г. започват да се мислят нови начини за съживяването на индустрията. Измислят се нови истории за плъхът Чъки и през следващите 5 години се изисква премахването на всички роботи. Един забавен момент е, че когато един ресторант затвори, компанията е принудена да унищожи всички талисмани, явно новите собственици не са искали някой да се подиграва с неговото творение.

По време на пандемията се стига до ново дъно, Chuck E. Cheesy започва да се представя като локална компания, която има нужда от подкрепа. От една страна, това не е чак толкова далече от истината, но от друга страна ще открием, че мнозина остават разочаровани от компанията, която някога е била основен избор на редица американци.

Липсата на иновация, липсата на идея и създаването на евтино копие, което трябва да копира Дисниленд и да се превърне в невероятен успех, бързо и сигурно започва да прилича на един много слаб и недомислен опит за империя. Това обяснява и защо днес тази компания е предпочитано място за размяна на сили и създаване на Instagram и Facebook съдържание.

 
 
Коментарите са изключени за Chuck E. Cheesy пица е пример за особен провал на франчайз – храна, роботизирани кукли и зрелища за гостите

Повече информация Виж всички