Скоростната кутия е важен елемент за всеки един шофьор. През последните години се наложи тенденцията на автоматичните скоростни кутии, които от една страна станаха далеч по-добри за редица шофьори, но и доказаха, че в много отношения. Те доставят по-добър разход на гориво и ефективност, но също така се превръщат и в още едно особено перо при поддръжката.
Само в САЩ през 2021 г. са поръчани около 1% автомобили с ръчна скоростна кутия. Очевидно е, че няколко поколения от американци вече не могат да управляват возило с ръчна скоростна кутия. Продажбата им също се забелязва като особен спад на пазара и най-изненадващото е, че при високопроходимите машини също има изненади. Тенденцията се пренася в Европа и Азия, но там ще видим, че малките градски автомобили все още се радват на ръчни скорости – около 80% от тях все още се предлагат в този вид.
И тук идва най-важният въпрос: защо?
Първо ще открием, че американските стандарти винаги се стремят да направят колите по-удобни за шофиране. Преди Втората Световна война ще стане ясно, че всички се продават с ръчни скоростни кутии. През 50-те години на миналия век се появява автоматичната скоростна кутия, която се разполага само в премиум марките и трябва да се поръча отделно. Повечето клиенти избират тази опция, особено ако шофират на по-дълги и натоварени маршрути и не желаят да се занимават с тази опция. По онова време и цената е в пъти по-разумна, а до 1957 г. става ясно, че 80% от автомобилите вече са с автоматична скоростна кутия.
Това е периода, в който обемът на двигателите и теглото също се променят значително. Тренда се замразява само при петролната криза през 70-те години на миналия век. На източния бряг може да се забележи, че повечето малки коли остават с ръчни скорости, защото са в пъти по-ефективни и лесни за производство. По-евтините коли са необходими и на страните, които са засегнати от войната. Това показва и големият скок на автомобилни компании, включително на VW с техния малък Beatle.
В САЩ има достатъчно резерви на петрол и при тях няма чак такива проблеми с доставката на гориво и карането на същите автомобили. И до този момент САЩ е страната, която не се отказва от автомобилите си и ги предпочита пред градски транспорт. И след като автомобилът е един от предпочитаните и необходими автомобили, то няма как да не се изненадаме от факта, че масово се предават такива автомобили.
Сегментът на спортни автомобили все още не се отказва от ръчната скоростна кутия. Повечето автомобили като Porsche и Ferrari могат да произведат автомобил с ръчни или полу-ръчни скоростни кутии, но това продължава да е опция. Някои от тях могат да се продават и изцяло без автоматична скоростна кутия като опция. Това е може би онзи 1% от автомобили, който влиза и в статистиката на САЩ. Има и много ентусиасти, които трябва да преминат курс, за да е сигурно, че могат да карат такава кола.
И все пак ще видим, че има твърде малко спортни автомобили, които идват с тази опция. Повечето автоматици са предпочитани и заради скоростта на превключване – продаването на такива с 2 съединителя може да даде по-добър контрол на шофьора и да изпревари ръчните скоростни кутии. В целия свят ще открием, че в момента няма регистрирано нито едно Ferrari с ръчни скорости, Lamborghini също може да се похвали с подобна статистика. Corvette все пак запазва тази опция, а Supra на Toyota вече не предлага ръчна скоростна кутия.
Ford запазва тази опция при спортните си машини и пакети на Focus RS, Fiesta ST и Mustang GT350. През последните години се наблюдава и редуцирането на всички пакети.
И няма инзненада, когато една система работи по-добре от всички останали, то няма нужда да се търси алтернатива. Нито един човек не може да бъде точно толкова бърз, колкото компютъра и автоматиката на един автомобил, следователно е логично да се види и прехода. Ръчната скоростна кутия остава само за удоволствието при някои фенове, но скоро дори те няма да могат да открият класиката в модерния прочит.
В Европа през 2017 г. се наблюдава повишаване на търговията на коли с автоматик – там има скок от 10%, а през 2020 г. вече е 31%. Има и други екстри като круиз контрол и асистент при паркирането.
Това обаче не се нрави на собствениците на Porsche и Honda, които все още се наслаждават на идеята да имат малко по-сериозен контрол върху скоростните кутии. Почитателите на Honda Type R все още предпочитат ръчната скоростна кутия, а новият им модел е подчертано с включена ръчка. Предишният модел е доставян само с автоматик и това води до напрежение сред собствениците, следователно Япония променя много сериозно погледа и се вслушва в аудиторията си.
Porsche също не се отказва от идеята, около 20% от техните автомобили се продават с ръчка и това най-често са модели като 718 и 911. Около 70% от предишното поколение на 911 GT3 са били закупени с ръчни скорости, както и 718 Cayman GT4. Политиката на немската компания е, че смята да продава и предлага този вариант до момента, в който има интерес.
И не трябва да се изненадваме, че има и високо търсене на употребявани скоростни кутии. Всички модели на Ferrari около 2000 г. в момента се радват на засилен интерес и цената им се повишава, както от колекционерска гледна точка, така и от гледна точка на удоволствие. Не е и изненада, че спортните коли с ръчни скоростни кутии вече вървят двойна на еквивалента им с автоматик. Някои сервизи дори се специализират в поставянето на ръчни кутии в по-модерните спортни коли, заменяйки една конкретна екстра и предоставяйки една далеч по-добра и вълнуваща такава.
Самите почитатели не спират да повтарят, че точно тази опция предлага малко повече възможности и контрол, но това винаги е просто преценка на самия клиент. По информация на различни медии от 2012 г. в световен мащаб именно автоматикът успява да изпревари ръчните скорости. Всичко сякаш се е случило за една вечер и никой няма отговор какво наистина се е случило от другата страна.