Един от множеството съмнителни законопроекти, въведени в последно време из американските щати – нов законодателен акт в Монтана – иска да забрани в училищата да се преподават научни теории. Според републиканеца спонсор на законопроекта, това е ход, който цели да предотврати децата да учат неща, които „не са верни“…
Разбира се, това създава въпроса как точно ще се дефинира какво е научна „теория“ и какво е научен „факт“, на който законопроектът се опитва да отговори, като казва, че факт е, когато резултатите могат да бъдат системно предсказвани чрез тестове.
„Като се има предвид, че целта на K-12 образованието [от детската градина (Kindergarten) до 12 клас] е да учи децата на фактите за нашия свят, за да ги подготви по-добре за тяхното бъдеще и по-нататъшно образование в избраната от тях област, те трябва да знаят разликата между научни факти и научна теория“, пише в предложението, наречено Сенатски законопроект № 235.
„Един научен факт е наблюдаем и повторим и ако не отговаря на тези критерии, това е теория, която се дефинира като спекулация и е работа на професионалната науката да изследва, дебатира и тества, за да достигне в крайна сметка до заключение дали е факт или измислица.“
С приемането на законопроекта Монтана ще спре всякакви научни идеи, които не са установени като „факти“ – което би забранило преподаването на еволюцията, гравитацията и други основни идеи, които формират основата на научното познание днес. В резултат на това законопроектът вече среща значителна съпротива от над 20 души.
Той също е подложен на проверка за потенциално противоречие с това доколко Съветът по обществено образование може да ръководи какво се преподава в училищата. Все още нищо не е прието, или отхвърлено.
Чарлз Дарвин, на 7 годинки, със саксия с цветя
И така, кога една научна теория става факт? Границата остава доста размита и мнозина всъщност не са сигурни каква е изобщо разликата. Както Рейчъл Анкени, професор по философия на науката в Университета на Аделаида, казва: „Научните факти имат доказателства, които вървят заедно с тях. За да бъде нещо научен факт, обикновено те трябва да са откритие, което е резултат от внимателното изграждане на емпирични доказателства. В различни области методите ще бъдат различни, но процесът често ще включва наблюдения, тестване и измерване чрез експерименти.“
Дори като научни факти, тези идеи подлежат на промяна и това се е случвало през цялата история. Ако наречем една идея „теория“, а не „факт“, това не намалява легитимността й – и макар че научните факти почти сигурно са верни за настоящото ни разбиране за Вселената, това не ги прави имунизирани срещу промени.
Ако законопроектът трябва да раздели уроците на фактите и теорията, той ще трябва да намери някакъв начин да дефинира ясно разликата – това, че е „повтаряемо“, не отговаря на критериите.
Такъв закон може също така да потисне критичното мислене при децата и начина, по който те обсъждат различни теми – ако учителите не могат да предложат нови теории по въпроси, които науката не разбира напълно, как биха могли да бъдат в крак със съвременната наука? За да стане една теория факт, тя първо трябва да бъде развивана с години от учените и ако подрастващите не могат да бъдат научени на текущите работещи теории, как може науката да продължи да расте?