Картина за милиони бе намерена покрита с курешки

| от |

Последното място, където човек би очаквал да намери шедьовър на 4 века, е в дъното на барака. Но точно това открива колекционерът на произведения на изкуството на свободна практика Албърт Робъртс през 2002 г., когато разглежда бараката на фермер в Киндерхук, Ню Йорк.

Картината изобразява гол старец, седнал прегърбен на столче. Лицето на мъжа и слабите му мускули, хвърлени в сянка, върху високото около метър парче, напомнят на Робъртс за фламандските портрети от 17 век.

Сега картината е официално удостоверена като оригинална творба на известния фламандски художник Антонис ван Дайк.

Картината се планира да участва в поредицата „Седмица на майсторите“ на акционерна къща Sotheby’s, където се очаква да достигне цена някъде от порядъка на 3 милиона долара.

Anthonis van Dyck 044

Чарлз I на лов“, около 1635, Лувър

Роден през 1599 г., Ван Дайк живее и работи в период, в който изкуството се създава предимно за изобразяване на религиозни и исторически теми. Той се превръща в един от най-влиятелните художници в своето време като според Националната галерия в Лондон той е вторият по значимост фламандски художник от 17 век след Питър Паул Рубенс.

Ван Дайк е най-известен със своите портрети, особено с работата си по фигури като крал Чарлз I, когато е придворен художник. Той се уповава на техники, разработени от художници като Ханс Холбайн, като също и помага за революцията в дворцовия портрет със собствените си иновации.

Като колекционер на произведения на изкуството, Албърт Робъртс знае какво гледа, когато открива Етюд на Ван Дайк за Свети Йероним в бараката в онзи ден.

Въпреки че задната част на произведението е покрита с птичи изпражнения, Робъртс вярва, че това е оригинална холандска картина от Златния век и купува произведението за 600 долара, показвайки го като част от собствената си колекция – която той сам нарича „сиропиталище за изгубено изкуство, пострадало от пренебрежението“.

По-късно находката е потвърдена през 2019 г. от историка на изкуството Сюзън Барнс, която отбелязва пред лондонския Times, че произведението е „изненадващо добре запазена“ творба на Ван Дайк. „Маслената скица“, пише тя, „е впечатляващо и важно откритие, което ни помага да разберем повече за метода на художника като млад мъж.“

На въпроса защо е чакал толкова дълго, за да удостовери автентичността на портрета, Робъртс отговаря, че вече е решил, че това е холандска или фламандска творба, най-вероятно нарисувана от Ван Дайк, като се има предвид приликата на Свети Йероним с ангел.

„Тогава не направих нищо по въпроса. Но защото вече имах отговора“, казва Робъртс, според The Daily Gazette. „Това, което е вълнуващо за мен, е преследването. И след като съм доволен и знам от кого е, се насочвам към друга работа.“

Sotheby’s

„Скица на Свети Йероним“, вероятно рисувана между 1615 и 1618 г., когато художникът е бил асистент в художествено студио, е изследване за Свети Йероним (1618–20) на Ван Дайк, което в момента е собственост на музея Бойманс ван Бенинген в Ротердам, Холандия.

„Изследване“ обикновено се използва от художниците като референтно изображение, когато работят върху други картини. Според Times, високата близо метър картина е една от едва две от живите студии на Ван Дайк с такъв размер, които оцеляват.

„Проучванията всъщност не са предназначени да бъдат излагани“, казва Кристофър Апостол, ръководител на отдел „Картини на стари майстори“ в Sotheby’s в Ню Йорк пред Times. „Художникът често ги държи в студиото си, за да може да ги използва по-късно.“

След смъртта на Албърт Робъртс през август 2021 г., съобщава Artnet, наследниците му предлагат скицата на Sotheby’s за събитието „Седмицата на майсторите“. Част от приходите ще отидат за фондация Албърт Робъртс, която предоставя финансова подкрепа на артисти и благотворителни организации.

Как картината се е озовала в малък град в Ню Йорк може завинаги да остане загадка… Въпреки че е възможно да има някаква холандска връзка – името на града, където е намерена, Kinderhook, произлиза от холандското „kinder“, което означава „деца“, и „hoek“, което означава ъгъл. Най-ранното европейско изследване на района включва пътуването на Хенри Хъдсън, финансирано от Холандската източноиндийска компания през 1609 г.

Миналото настрана, откриването на Скица на Свети Йероним ни напомня колко неочакван може да бъде животът.

Когато го питат за откритието, Робъртс казва: „Предполагам, че не всеки ден картина, взета за 600 долара с птичи изпражнения по гърба, се оказва шедьовър на европейското изкуство.“

 
 
Коментарите са изключени за Картина за милиони бе намерена покрита с курешки